صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۱۳ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
در اجلاس معاونان دانشجویی دانشگاه‌های کشور؛

رازقی: بورس ابرار با هدف حمایت از دانشجویان کم برخوردار ابلاغ شد/ اخذ مجوز مستقل؛ شرط اساسی در پذیرش دانشجویان بین‌الملل

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان از اعطای بورس ابرار با هدف حمایت از دانشجویان کم برخوردار و با استفاده از خیرین خبر داد‌.
کد خبر : 932018

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس معاونان دانشجویی دانشگاه‌های کشور صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳) با حضور سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و سایر مسئولان در سالن شهیدرئیسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ادامه این برنامه جعفر رازقی رئیس بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان با تشکر از دکتر هاشم داداش پور گفت: چرا که بهترین اتفاقات خوب در دوره بین الملل در زمان ریاست ایشان اتفاق افتاد.

وی به بورس ابرار اشاره کرد و گفت: بحث جذب دانشجویان بین الملل از جهت مرجعیت ترویج زبان فارسی است.
رازقی گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه موظف شده ایم ۳۲۰ هزار دانشجوی بین الملل جذب کنیم که این امر تلاش تمام فعالان آموزش عالی را می‌طلبد.

رازقی عنوان کرد: در بحث دانشجویان خارجی چالش‌های مشابهی نظیر بی توجهی به نیاز‌های پایه آنها، کرامت انسانی و عقب ماندگی در زیرساخت‌ها بود. همه کشور‌ها بجز کشور‌های محدود برای دانشجویان منطقه تسهیلات ویژه در نظر گرفتند، مثلا ترکیه از ایران، افغانستان و شوروی سابق دانشجو جذب می‌کنند و روسیه بیش از ۵۰ درصد از شوروی سابق پذیرش دانشجوی خارجی دارد.

رئیس بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان درباره تصویب آیین نامه تسهیل جذب در هیات امنا گفت: خیلی از مشکلات با اجرای این مصوبه برطرف خواهد شد، طبق این آیین نامه ۵ تا ۱۰ درصد از دانشجویان خارجی باید بورسیه شوند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها موظف هستند نسبت به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان خود اقدام کنند، تاکید کرد: در گذشته با محدودیت‌هایی برای ارائه خدمات به دانشجویان بین الملل مواجه بوده ایم، اما هم اکنون تمام دانشگاه‌های کشور باید علاوه بر ایام کاری حتما در تابستان و روز‌های تعطیل این خدمات را ارائه دهند.

رازقی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته مصوبه‌ای را تصویب کرد تا براساس آن سرپرستی دانشجویان بین الملل ذیل معاونت دانشجویی قرار بگیرد. طبق همین مصوبه بانک مرکزی موظف است مشکلات دانشجویان خارجی نظیر افتتاح حساب، صدور کارت و اینترنت بانک را حل کند.

رئیس بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: تمدید سالانه اقامت دانشجویان بین الملل در ایران معضل اساسی دانشجویان بین الملل است، اما هم اکنون به دانشجویان بین الملل اقامت طول تحصیل داده می‌شود. همچنین طبق این مصوبه امکان اشتغال پاره وجود خواهدداشت و دیگر نیازی نیست برای اینکه به کشور خود روند مهر ورود و خروج دریافت کنند.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان ادامه داد: دانشجویان خارجی ملزم به تحصیل به زبان فارسی هستند، اما طبق یک‌مصوبه دانشگاه‌ها می‌توانند آموزش به زبان عربی و انگلیسی را آغاز کنند و دانشجویان ملزم هستند تا پایان تحصیل فارسی را فرا گیرند.

وی گفت: آیین نامه صدور مجوز و تعیین سقف پذیرش دانشجویان بین المللی، آیین نامه حمایت از نخبگان اتباع و دانشجویان بین المللی، آیین نامه و شیوه نامه صدور مجوز مؤسسات جذب دانشجویان بین المللی، شیوه نامه صدور و برگزاری دوره‌های آموزشی الکترونیکی برای دانشجویان بین المللی، آیین نامه اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان غیر ایرانی، شیوه نامه اجرایی اعطای فرصت فراگیری زبان فارسی به دانشجویان بین المللی هم زمان با تحصیل آنها در ایران، شیوه نامه نحوه پذیرش بورس تحصیلی جمهوری اسلامی ایران درخواست مستقیم و آیین نامه بورس تحصیلی کوتاه مدت برای اتباع غیرایرانی یا فرصت‌های تحقیقاتی و دوره از جمله آیین نامه‌های تدوین شده است.

رازقی بیان کرد: کلاس‌های دانشجویان بین المللی حضوری است، لذا به هیچ وجه نباید به صورت غیر حضوری برگزار گردد. تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های ایران تمام وقت است، لذا حضور تمام وقت آنها در دانشگاه‌ها برای تحصیل الزامی خواهد بود. شایسته است حضور و غیاب در هر جلسه درسی به صورت سیستمی انجام گیرد.

وی گفت: تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌ها همسان و مشترک با دانشجویان ایرانی است، لذا به هیچ وجه نباید کلاس مجزا و خاص برای دانشجویان بین المللی تعریف و برگزار شود. تدریس در تمام دانشگاه‌ها به زبان فارسی است، لذا تدریس به زبان دوم از طریق مترجم اکیدا ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

رازقی اضافه کرد: دانشجویان بین المللی الزاما باید با ویزای تحصیلی و کارت اقامت در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل گردند. اهمیت و الزامات مد نظر برای جذب دانشجویان بین الملل تمام دانشجویان بین المللی در هر مقطع تحصیلی پس از اخذ بلامانع تحصیلی از طریاق سامانه سازمان
اموردانشجویان مجاز به ثبت نام و تحصیل هستند و بلامانع تحصیلی در یک مقطع کفایات از بلامانع در مقطع بعدی نمی‌کند.

وی افزود: چنانچه دانشجوی بین المللی تا این تاریخ در آن دانشگاه فاقد ویزای تحصیلی یا اقامت و یا بلامانع تحصیلی
باشد، ضروری است فورا اقدام لارم جهت اخذ ویزا، اقامت و یا اخذ بلامانع اقدام به عمل آید و لیست آنها نیز تهیه و به این سازمان ارسال شود.

رازقی اضافه کرد: پردیس‌های بین المللی فرعی دانشگاه‌ها به هیچ وجه قبل از اخذ مجوز مستقل پذیرش دانشجوی بین المللی حق جذب، پذیرش و ثبت نام دانشجویان بین المللی ندارند و مجوز دانشگاه اصلی کفایت مجوز جذب برای پردیس‌وابسته نمی‌کند، لذا قبل از هر اقدامی در جذب دانشجو، موظف به اخذ مجوز مستقل هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر