صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۴ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳

انجام اولین پیوند قلب تمام رباتیک جهان در بیمارستان عربستان

اولین عمل جراحی کاملا رباتیک در بیمارستان فراس خلیل کشور عربستان سعودی بدون برش قفسه سینه انجام شد.
کد خبر : 931982

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقاتی ملک فیصل موفق به انجام اولین پیوند کامل رباتیک قلب در جهان شد، این عمل توسط یک تیم پزشکی به رهبری جراح قلب و رئیس بخش جراحی قلب، فراس خلیل و به مدت سه ساعت انجام شد که طی این عمل یک بیمار شانزده‌ساله مبتلابه نارسایی قلبی درجه چهار درمان شد. پیوند رباتیک قلب که به پمپاژ خون در سراسر بدن کمک می‌کند، شامل جایگزینی قلب بدون ایجاد برش در قفسه سینه است.

فراس خلیل پس از اخذ تأییدیه کمیته پزشکی بیمارستان و تائید خانواده بیمار، فراس تیم پزشکی خود را تشکیل داد و  قبل از ورود به اتاق عمل، هماهنگی‌های لازم را بین اعضای تیم در اولویت قرارداد و با تبیین نقش هر فرد به ایمنی بیمار و رسیدن به موفقیت کمک کرد. 

تغییر کیفی در شیوه‌های جراحی پیوند قلب

جلوگیری از برش قفسه سینه یکی از دستاورد‌هایی است که موجب می‌شود، بیماران یک دوره بهبودی همراه با درد زخم‌هایی بود که شاید هفته‌ها و ماه‌ها زمان ببرد، دیگر تحمل نکنند، همچنین استفاده از فن‌آوری‌های رباتیک امکان انجام عمل را با کمترین مداخله انسان ممکن می‌کند که باعث کاهش احتمال عوارض و درنتیجه جهشی کیفی در بهبود کیفیت زندگی بیماران و تسریع در بهبودی آن‌ها می‌شود.

مدیرعامل بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقات ملک فیصل، مجید الفیاض، این دستاورد را پیشرفتی مهم در عملیات پیوند قلب و مانند آن لحظه تاریخی که جهان با انجام اولین عمل پیوند قلب در دهه 1960 شاهد آن بود، توصیف کرد و پیوند قلب با استفاده از ربات را تحولی بزرگ دانست.

بر اساس گزارش برند فاینانس در سال 2024 بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقاتی ملک فیصل برای دومین سال متوالی به‌عنوان بهترین بیمارستان خاورمیانه و آفریقا و رتبه بیستم جهان در فهرست 250 موسسه برتر بهداشت و درمان دانشگاهی قرار گرفت

انتهای پیام/

ارسال نظر