صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۷ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

شرط دانش بنیان‌ها در صنعتی‌سازی کوچک متراژها/ ظرفیت تولید ۷ میلیون مسکن در بافت‌های فرسوده کشور

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در بحث صنعتی سازی مسکن‌های کوچک متراژ حائز اهمیت است، اما این اقدام مشروط بر باید با تشکیل اتحادیه متخصص در ساخت مسکن‌های صنعتی و ایجاد خط اعتباری و کنسرسیوم اعتباری، همزمان با ساخت مسکن، زمینه ارسال منابع مالی از طریق بانک‌ها به بخش تولید مسکن فراهم شود.
کد خبر : 931904

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، همواره سهم سهم واحد‌های بزرگ‌متراژ ۹۰متری و بیشتر در معاملات مسکن شهر تهران به مراتب کمتر از سهم واحد‌های کوچک است چراکه باتوجه به وضعیت نقدینگی مردم و نرخ تورم در بازارمسکن، تقاضای کوچک متراژها در بازاربیشتر و خرید برای مردم آسان تر است. 

در این میان، کارشناسان بازار مسکن معتقد‌ند؛ تورم دلیل اصلی جاماندن مردم در بازارمعامله مسکن است به طوری که خرید مسکن در متراژ‌های متوسط هم برای مردم بسیار سخت و گران شده است. البته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهورهم درباره برخی از موضوعات ساخت وساز‌های کوچک متراژ با برخی از کارشناسان و مردم هم نظر است.

سرانه ۱۷.۵ حداقل متری طرح تفضیلی 

در همین رابطه سید محسن طباطبایی دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم با صنعتی سازی به سرعت بخشی ساخت مسکن‌های کوچک مقیاس کمک کنیم؟ گفت: با توجه به تایید طرح تفصیلی سرانه ۱۷.۵ حداقل متری شهروندی، اجرای این طرح برای یک خانواده دو نفره در مسکن ۳۵ متری قابل دفاع است که قطعا بخش زیادی از مشکلات مسکن کشورتا قبل از سال ۱۴۰۵ قابل حل است.

طباطبایی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی بخش ساخت وساز توانستند در حوزه صنعتی سازی از راه نخبگان و صاحبان ایده به این بخش ورود و امکان ساخت مسکن را دریافت کنند به طوری که هر ۳۵ متر مسکن، کمتر از یکسال ساخته شود؛ اما مشروط بر تامین مالی، ترمیم زیرساخت ها، خدمات روبنایی و زیربنایی است.

استفاده از ظرفیت بافت های فرسوده در ساخت کوچک متراژها

دبیر کل انجمن علمی اقتصادی شهری ایران گفت: با توجه به موضوع نوسازی بافت فرسوده که در حال اجراست، این بخش ۴ تا ۷ میلیون ظرفیت بارگذاری و تولید مسکن دارد. اگر در این بخش از حداقل ظرفیت ساخت مسکن استفاده کنیم بازار تقاضای مسکن اشباع می‌شود.

این مقام مسئول با بیان این موضوع پیش بینی کرد: با ساخت خانه با متراژ‌های مختلف، ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه سربار تولید مسکن کاهش یابد و این موضوع نیاز به فرهنگ سازی در ساخت و استفاده از خانه‌های کوچک متراژ دارد.

طباطبایی با اشاره به موضوع کمبود اراضی در کلانشهر‌ها افزود: بر اساس برنامه دولت قرار بود با دستور کاردولت، زمین برای ساخت طرح مسکن ملی تحویل داده شود. البته این زمین‌ها در شهر‌های جدید و اقماری، دور از مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها قرار خواهد داشت ودولت انتظار دارد با احداث چنین خانه‌هایی بار سنگینی از روی دوش خود بردارد.

وی ادامه داد: از لحاظ فنی امکان ساخت این نوع ساختمان‌ها به صورت صنعتی وجود دارد، اما تولید ساختمان‌های بلند مرتبه را نمی‌توانیم با این شیوه پیش ببریم؛ چرا که بجای ایجاد تراکم، با ساخت واحد‌های کوچک متراژ، اما کم طبقه می‌توانیم بخش تولید مسکن را به سمت صنعتی سازی به حرکت درآوریم.

دانش بنیان‌ها چقدر در صنعتی‌سازی مسکن سهم دارند

طباطبایی در پاسخ به اینکه دانش بنیان‌ها چقدر در صنعت‌ سازی مسکن‌های کوچک متراژ سهم دارند، گفت: نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در بحث صنعتی سازی مسکن حائز اهمیت است، اما قبل از هر اقدامی باید با تشکیل اتحادیه متخصص در ساخت مسکن‌های صنعتی و ایجاد خط اعتباری و کنسرسیوم اعتباری، همزمان با ساخت مسکن، زمینه ارسال منابع مالی از طریق بانک‌ها به بخش تولید مسکن فراهم شود.

وی تصریح کرد: به دنبال این طرح پیشنهاد می‌شود بانک‌ها برای ساخت مسکن‌های ۲۵ متر به بالا، ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات دهند که تقاضا کننده ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اعتبار و تسهیلات لازم را از بانک دریافت کند تا نیاز به آورده زیاد نداشته باشد.

دبیر کل انجمن علمی اقتصادی شهری ایران افزود: باید در صنعت مسکن از تجربه کشور‌های منطقه بخصوص ژاپن الگو برداری کنیم و همچنین سیستم ساخت مسکن علاوه بر صنعتی سازی در بافت فرسوده هم اجرایی شود؛ چرا که بعد‌ها در ارسال خطوط به بافت فرسوده هزینه کمتری ابلاغ می‌شود.

به گفته این مقام مسئول؛ برای پخش جمعیت از یک نقطه متمرکز مانند شهر‌های بزرگ و کلان شهر‌ها باید به توسعه شهر‌های ساحلی و دریا توجه کرد و قطعا وزارت راه شهرسازی در این بخش می‌تواند توسعه و پیشرفت چشمگیری در تولید مسکن و حرکت به سمت صنعتی سازی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساخت و ساز
ارسال نظر