صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۲ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه امیرکبیر خبر داد؛

آغاز ساخت ساختمان جدید دانشکده مهندسی دریا و پژوهشکده علوم، مهندسی فناوری‌های دریایی

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیرگفت: باید تابلویی از نیاز‌های کشور را در دانشگاه‌ها داشته باشیم و در مسیر پاسخ به آن حرکت کنیم، راه اندازی دانشکده مهندسی دریا و پژوهشکده علوم دریایی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جهت پاسخ گویی به یک نیاز اساسی کشور بوده است.
کد خبر : 931894

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رهایی در مراسم نشست تخصصی توسعه دریامحور شروع بکار پژوهشکده علوم، مهندسی فناوری‌های دریایی که با حضور مسئولان حوزه دریایی برگزار شد، به اهمیت صنعت دریا و توسعه دریا محور اشاره کرد و گفت: با نگاه به ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه سیاست‌های توسعه دریا محور و سایر سیاست‌هایی که در این زمینه ابلاغ شده است، چند محور مهم از جمله سیاست گذاری یکپارچه امور دریایی، تقسیم کار ملی، مدیریت چابک و کارآمد، توسعه فعالیت‌های اقتصاد دریامحور، ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران و ... مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در ابلاغیه‌های فوق تامین و ارتقای سرمایه انسانی به عنوان یکی از مسائل مهم در توسعه دریا محور مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه مدیریت متعهد، کارآمد، ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی و به دنبال آن توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری در طرح‌های بزرگ مقیاس دریا محور، زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی از دیگر موارد تاکید شده در این عرصه است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین خاطر نشان کرد: بخش ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه فعالیت‌های دریا محور به نوعی تکلیف دانشگاه‌ها ومراکز تحقیقاتی است ولذا مراکز علمی وتحقیقاتی باید اهم ظرفیت خود را در خدمت برنامه توسعه دریامحور قرار دهند وبا صنایع مرتبط همکاری نزدیک و تنگاتنگ داشته باشند.

رهایی در ادامه اظهار کرد: باید بتوانیم تابلویی از نیاز‌های کشور در زمینه‌های مختلف را داشته باشیم تا مسیر پاسخ به این نیاز‌ها حرکت کنیم تأسیس دانشکده مهندسی دریا و پردیس دریاساحلی در تهران و بندرعباس پاسخ به این امر مهم بوده است.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این دانشگاه از ابتدا شاید نسبت به سایر دانشگاه‌ها توجه بیشتر نسبت به مسائل دریایی داشته است. تاسیس دانشکده مهندسی دریا از سال ۱۳۶۶ بیانگر این توجه ویژه است.
رهایی تاکید کرد: در دانشکده مهندسی دریا در تهران و پردیس دریاساحلی و بندرعباس تلاش شد همه رشته‌های مرتبط با دریا تعریف و راه اندازی شود. خوشبختانه در این دوره نسبتا طولانی موفقیت‌های خوبی نیز حاصل شده است. اما امروز به نظر می‌رسد نقطه عطف دیگری با ایجاد پژوهشکده مشترک در حوزه فعالیت‌های دریا محور شکل می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای طرح‌های کلان و بزرگ تحقیقاتی یک سری مرکز تحقیقات و پژوهشکده با هدف گردآوری متخصصین رشته‌های مختلف تاسیس می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ تعداد ۴۳ طرح کلان ملی مطرح و از این تعداد ۱۶ طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام می‌شود. بر این اساس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بزرگ‌ترین سهم را در طرح‌های کلان ملی در زمینه‌های مختلف داشت که البته این طرح‌های کلان تعریف، شروع و فعالیت آن موفقیتی برای آموزش عالی و کشور بود.

رهایی افزود: طرح‌های فوق در ارتباط با مسایل مختلف اعم از سامانه‌های فضایی، ساخت هواپیما و شبکه ملی اطلاعات، شبکه هوشمند برق و شبکه هوشمند حمل و نقل بود. وقتی این طرح‌ها مطرح شد بررسی گسترده‌ای انجام شد که برای انجام آنها چه ساختاری ایجاد شود که در نهایت برای هر حوزه‌ای پژوهشکده تاسیس شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: در هر یک از پژوهشکده‌ها مجموعه‌ای از متخصصان رشته‌های مختلف جذب و فعال می‌‍شوند که بصورت جمعی فعالیت خواهند کرد. حتی این امکان وجود دارد که از صنعت نیز افرادی در پژوهشکده‌ها حضور داشته باشند تا زمینه انجام کار بزرگ ملی فراهم شود.

رهایی ادامه داد: مقام معظم رهبری در کنار تاکیدی که برای فعالیت‌های توسعه دریامحور داشته اند به دفعات بر توسعه هوش مصنوعی نیز تأکید داشتند. دنیا با این ابزار به سرعت پیشرفت می‌کند کشور ما نیز نباید در این زمینه عقب بماند؛ بخش‌های مختلف صنعت نیز به این حوزه علاقمند هستند و نیاز‌های خود را ابراز نمودند.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: همه مدیران ارشد در بخش‌های مختلف صنعت بر ضرورت توجه به هوش مصنوعی تاکید دارند. دانشگاه نیز بنا به وظیفه خود اقدام به تأسیس یک پژوهشکده هوش مصنوعی و سامانه‌های هوشمند در دانشگاه صنعتی امیرکبیر کرد و امروز جمع بزرگی از همکاران متخصص در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، برق، صنایع و علوم کامپیوتر در این پژوهشکده فعال هستند. ضمن اینکه دانشکده‌های دیگر نیز به شکل پراکنده با این مرکز همکاری می‌کنند. این پژوهشکده پتانسیل بزرگی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی فراهم نموده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر