صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۷ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
در آنا بخوانید؛

طرح زنان نوآور روستای با بهره‌وری از آموزش و مکانیزه شدن زنجیره ارزش غذایی

کد خبر : 931849

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایجاد و توسعه کسب و کار‌های زنان روستایی و عشایری مزایای زیادی در اقتصاد‌های ملی، محلی و منطقه ای بوجود می آورد و این فعالیت ها به عنوان پاسخی به رکود و مشکلات اشتغال در بخش کشاورزی و همچنین به عنوان یک استراتژی بقاء برای خانوار روستایی و عشایری است.

تحولات اجتماعی- اقتصادی روستا ناشی از تغییر در نگرش و رفتار جامعه محلی، توانمندی زنان، افزایش میزان تولید، تنوع محصولات، ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش (مزرعه تا سفره)، زنجیره تامین و ایجاد بازار‌های دایمی است و در توسعه کشاورزی و روستایی نقش بسزایی دارد.

بر همین اساس با استفاده از برنامه‌ریزی به عمل آمده جهت تجمیع عوامل اثر‌گذار در طول زنجیره ارزش با هدف ایجاد ارزش افزوده در تولیدات کشاورزی و صنایع روستایی توسط زنان روستایی و عشایری، طرح زنان نوآور ـ روستای بهره‌ور با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش کسب وکار زنان روستایی وعشایری تدوین و جهت اجرا در ۳۲ استان کشور، ابلاغ و در حال اجرا می‌باشد.

{$sepehr_key_1977}

مخاطبان طرح زنان نوآورـ روستای بهره‌ور چه کسانی هستند؟

زنان تولیدکننده ساکن در مناطق روستایی و عشایری

- تشکل های اقتصادی فعال محلی زنان روستایی و عشایری اعم از اعضای تعاونی‌ها، صندوق‌های اعتبارات خرد و ...

- دختران تحصیل کرده روستایی و عشایری

- سایر زنان و دختران علاقهمند به فعالیت در حوزه کشاورزی هستند.

در ادامه این گزارش به معرفی یکی از طرح‌های زنان نوآور روستای بهره‌ور باعنوان تکمیل زنجیره ارزش خرما (تولید سرکه خرما در فاز اول) در استان کرمان شهرستان بم روستای باغچمک می پردازیم.

فعالیت تولید سرکه خرما در روستای باغچمک شهرستان بم که به عنوان یکی از پایلوت‌های این طرح می‌باشد، از ابتدا به شکل سنتی و در قالب صندوق اعتبارات خرد زنان روستائی و عشایری در حال تولید بود. نظر به وجود مزیت نسبی و استعداد بالقوه بالای منطقه برای تولید خرما و تبدیل این توانایی به مزیت رقابتی و بهره‌مندی فردی و اجتماعی از این مزیت، طرح اولیه پروژه تکمیل زنجیره ارزش محصول خرما در روستای باغچمک در کارگروه استان کرمان تایید نهایی شد.

اطلاعات اولیه در رابطه با امکان‌سنجی و بررسی ظرفیت‌های پایلوت مورد نظر، توسط کارگروهی متشکل از همکاران مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان، کارشناسان شهرستان و مدیرعامل صندوق اعتبارات خرد روستا، جمع‌آوری شد. به منظور تکمیل اطلاعات و نیز ارائه آموزش‌های اولیه به مخاطبان و بررسی تجهیزات و دستگاه‌های موجود در محل پروژه، یک تیم تخصصی شامل متخصصان علم اقتصاد، توسعه روستایی، صنایع غذایی، تبدیلی و ... از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بم و روستای باغچمک بازدید نمودند.

در نهایت منشور پروژه، پس از بررسی توسط تیم کارشناسان ستادی، مورد تایید قرار گرفت. در فاز دوم اجرای پروژه، معاونت علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج در راستای پشتیبانی علمی و عملی ۲۲ اردیبهشت سال جاری، برای بار دوم محققان خود را جهت راه اندازی خط تولید سرکه خرما عازم شهرستان بم در استان کرمان نمود.

{$sepehr_key_1978}

این طرح با پشتیبانی علمی، ارائه مشاوره‌های تخصصی و همکاری بین سازمانی و البته مشارکت نهاد‌های شهرستانی و محلی از جمله (فرمانداری و دهیاری روستا) و با همت بالای زنان عضو صندوق اعتبارات خرد باغچمک، در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ با حضور مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، در مسیر تکمیل زنجیره ارزش خرما، به مرحله بهره‌برداری رسید و وارد فاز جدید و مکانیزه شد.

با توجه به رویکرد اجرای این پروژه یعنی تکمیل زنجیره ارزش محصول خرما می‌توان به فرآوری سایر محصولات جانبی خرما از جمله (چیپس خرما، لواشک خرما، انواع ترشی وتولید انواع صنایع دستی از خوشه‌های درخت خرما) نیز اشاره کرد.

با افتتاح کارگاه خط تولید سرکه خرما، برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شده است. با پیگیری‌های به عمل آمده در فاز اول تولید به میزان ۷۰۰ لیتر سرکه خرما تولید گردید.

اولین همایش بین‌المللی روز جهانی زن روستایی و عشایری نیمه دوم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

به گزارش آنا، اولین همایش بین‌المللی روز جهانی زن روستایی و عشایری نیمه دوم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. مریم طهماسبی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری گفت: همایش با سه بخش، تجلیل از زنان نوآور، نشست علمی نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار روستایی و تجارب موفق، نمایشگاه عکس از فعالیت‌های شاخص زنان و نمایشگاه عرضه تولیدات کشاورزی و صنایع دستی زنان روستایی و عشایری، طراحی، برنامه‌ریزی و انجام خواهدشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشاورزی فناوری
ارسال نظر