صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۷ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

کاهش سالیانه ۵ میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدناپذیر

عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران با بیان اینکه هر ساله پنج میلیارد مترمکعب از حجم آب‌های تجدیدناپذیر کشور کاسته می‌شود، گفت: طبق نقشه راه آب تا افق ۱۴۲۰ برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و حقابه تالاب‌ها باید بیش از ۳۵ میلیارد مترمکعب از مصرف بخش کشاورزی کاسته شود.
کد خبر : 931843

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن موسوی خوانساری ضمن اعلام خطر در خصوص منابع آب زیرزمینی، افزود: هر ساله در کشور پنج میلیارد مترمکعب از حجم آب‌های تجدیدناپذیر و آبخوان‌ها کاسته می‌شود که این امر یک فاجعه خاموش است.

عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران گفت: استحصال آب زیرزمینی مشکلات عدیده‌ای را به جهت کمبود منابع آب زیرزمینی در کشور به وجود آورده است، زیرا کاهش چشمگیر آب موجود در آبخوان‌ها تامین مواد غذایی را با خطر روبه‌رو می‌کند.

این مقام مسئول ادامه‌داد: به‌منظور حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی سه سند تدوین شده است که شامل سند امنیت غذایی تا افق ۱۴۱۱ (با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی)، سند نقشه راه آب تا افق ۱۴۲۰ (با مسئولیت وزارت نیرو) و سند برنامه هفتم توسعه تا افق ۱۴۰۷ است.

موسوی خوانساری گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید تا افق ۱۴۰۷ از محل صرفه‌جویی ۱۰.۷ میلیارد مترمکعب به سهم تالاب‌ها و مخازن آبی کشور افزوده شود، همچنین پنج میلیارد مترمکعب به حجم آبخوان‌ها اضافه شود.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، این کارشناس ارشد صنعت آب کشور به سند امنیت غذایی اشاره و افزود: بر اساس این سند نیز باید تا افق ۱۴۱۱ بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب به حجم آبخوان‌ها و تالاب‌ها اضافه شود و طبق نقشه راه آب تا افق ۱۴۲۰ برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و حق آبه تالاب‌ها بیش از ۳۵ میلیارد مترمکعب از مصرف بخش کشاورزی کاسته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر