صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۸ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
در سمینار تحلیل وضعیت شبکه‌های اجتماعی در ایران مطرح شد:

بی اعتمادی به پیام رسان‌های داخلی و رسانه‌های رسمی حاکم است

به گفته مسعود کوثری (استاد ارتباطات دانشگاه تهران) بی اعتمادی به شبکه‌های داخلی و رسانه‌های رسمی مثل صدا وسیما و برخی روزنامه‌ها موضوع رایجی است که در میان نتایج پژوهش‌ها دیده می‌شود.
کد خبر : 931798

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سمینار تحلیل وضعیت شبکه‌های اجتماعی در ایران (داده خوانی پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران) صبح امروز، یکشنبه، ۲۵ شهریور ماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در نشست اول این سمینار که با موضوع «مصرف رسانه‌های اجتماعی و اعتماد رسانه ای» بود، مسعود کوثری (استاد ارتباطات دانشگاه تهران) که دبیری آن را بر عهده داشت در خصوص اعتماد و مرجعیت رسانه‌ای گفت: در یک نظر سنجی انجام شده، حدود ۸۰ درصد از مردم به روزنامه کیهان اعتماد نداشتند و این در حالی است که در مورد روزنامه شرق هم این بی اعتمادی وجود داشت، اما درجه آن نسبت به روزنامه کیهان بسیار کمتر بود.

وی ادامه داد: در یک نظر سنجی که با عنوان «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» توسط مرکز افکار سنجی ایران صورت گرفته بود حدود ۶۴ درصد از مردم اعتماد اندکی را به شبکه‌های اجتماعی داخلی داشتند و این در حالی است که ۶۶ درصد این بی اعتمادی نسبت به شبکه‌های اجتماعی خارجی وجود داشت. این موضوع نشان می‌دهد که صرف اینکه بخواهیم دسته بندی کنیم و بگوئیم که رسانه‌های خارجی بهتر از رسانه‌های داخلی است خیلی تفاوت چشمگیری از میزان اعتماد در میان مردم نسبت به همدیگر ندارند.

وی تصریح کرد: داده‌های این نظر سنجی نسبت به اعتماد مردم نسبت به اینستاگرام بیانگر این بود که حدود ۲۶.۳ درصد از مردم اصلا اعتمادی به این شبکه نداشتند و تنها حدود ۳۵ درصد اعتمادی کم داشتند. این در حالی است که در این نظر سنجی تنها حدود ۱۱ درصد اعتماد نسبت به این شبکه وجود داشت. در مود پیام رسان تلگرام نیز آمار منتشرشده بدین صورت بود که حدود ۳۰.۸ درصد هیچ اعتمادی به این شبکه نداشتند و تنها حدود ۱۱ درصد اعتمادی زیاد به این شبکه داشتند. 

کوثری خاطر نشان کرد: در مورد شبکه اجتماعی توئیتر هم آمار منتشر شده به گونه‌ای بود که حدود ۵۴.۳ درصد از مخاطبان هیچ اعتمادی به این شبکه نداشتند و تنها حدود ۸.۳ درصد از از پاسخگویان به توئیتر اعتماد داشتند. در مورد پیام رسان‌های دخلی بله و ایتا هم به ترتیب حدود ۷۰ درصد و ۶۶ درصد نسبت به این شبکه‌ها بی اعتماد و اعتماد کمی را داشتند. 

این استاد ارتباطات دانشگاه تهران اظهار داشت: از داده‌های این پیمایش می‌توان نتیجه گرفت که بی اعتمادی نسبت به شبکه‌های داخلی به مراتب خیلی بیشتر از پیام رسان‌های خارجی است. البته این یافته‌ها کمی تفاوت نسبت به پیمایش یافته‌ها و نگرش‌ها دارد به طوریکه در این پیمایش ۶۶ درصد بی اعتمادی به شبکه‌های خارجی را شاهد بودیم و در مورد شبکه‌های داخلی هم ۶۴ درصد بی اعتمادی وجود داشت. 

کوثری گفت: موضوع رایجی که در میان این یافته‌ها وجود دارد این است که گرایش به سرگرمی و مطالب عمومی تقریبا موضوعی غالب در آن‌ها است. بحث دیگر بالا بودن بی اعتمادی به شبکه‌های داخلی در این یافته‌ها مطرح است. همچنین بی اعتمادی به رسانه‌های رسمی مثل صدا وسیما و برخی روزنامه‌ها نیز زیاد است و بنا براین فضای بی اعتمادی به رسانه‌های رسمی داخلی و پیام رسان‌های داخلی حاکم است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: درجمع بندی این موضوع باید گفت با توجه به این دیتا‌ها خیلی نمی‌توان حرف از مرجعیت رسانه‌ای زد و در رسیدن به اعتماد رسانه‌ای خیلی موفق عمل نکردیم و راه به جایی نبردیم. البته باید گفت که برای این که یک تحقیق جامع تری نسبت به این موضوع صورت گیرد، باید سعی کرد تا با توجه به سلبریتی ها، مصرف و یافته‌های دیگری که استخراج شده به یک جمع بندی و نتیجه واحد رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر