صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر گروه ساخت ماهواره چمران پاسخ داد؛

ماموریت مهم ماهواره چمران ۱ چیست؟ +فیلم

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران گفت: هدف اصلی این ماهواره اثبات فناوری در حوزه اصلاح و انتقال و مانور مداری است.
کد خبر : 931775

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ صبح دیروز توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفتماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است. مأموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.

شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان یکی از پیشرانان فناوری فضایی کشور پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید در سال ۱۳۸۷ به منظور توسعه صنعت فضایی بیش از ۲۰ ماهواره در سکو‌های مختلف ماهواره، میکرو ماهواره، مینی ماهواره‌ها را توسعه داد پرتاب کرد و شامل طیف متعددی از ماموریت‌ها فضایی از قبیل تصویر برداری موقعیت یابی و مخابراتی و تحقیقات فضایی می‌شود.

ماهواره اخیر که پاس مجاهدت دانشمند شهید مصطفی چمران «ماهواره چمران ۱» نامگذاری شده با جرم ۶۰ کیلوگرم و قطر حدود ۹۰ سانتی متر از سری میکرو ماهواره‌های صا ایران به شمار می‌رود و با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوا فضا توسعه داده شده است. این ماهواره تحقیقاتی است و هدف اصلی آن اثبات فناوری در حوزه اصلاح و انتقال و مانور مداری است. ضرورت اثبات فناوری در این حوزه به طور معمول و بنا به فراخور ماموریت نیازمند اصلاح مدار اولیه است و برای توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای نیازمند انتقال ماهواره‌ها از مدار اولیه به مدار عملیاتی هستیم.

وجود پیش رانش و رانشگران فضایی ضروری است. در چمران ۱ از رانشگر فضایی بومی استفاده شده است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه شده و اثبات فناوری این رانش‌گر مسیر را برای توسعه ماهواره‌های آتی کشور هموار خواهد کرد.

ماموریت ثانویه این میکرو ماهواره ارزیابی عملکرد و دقت زیرسامانه دینامیک پروازی و زیرسامانه رانشگر فضایی به منظور اجرای مانور‌های مداری مرکب است. در ادامه ویدئویی از توضیحات دکتر محمد غیاثوند مدیر گروه ساخت ماهواره چمران1 را درخصوص ماموریت مهم این ماهواره مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

ارسال نظر