صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
علاقۀ دانشجوی لبنانی به تحصیل در ایران؛

پیشرفت فناوری در ایران حرف اول را در منطقه می‌زند

دختر لبنانی یک سالی است که به ایران آمده تا در رشتۀ پزشکی تحصیل کند. او معتقد است که فضای علمی و پیشرفت فناوری در ایران حرف اول را در منطقه می‌زند. فاطمه سعد معتقد است ایران انتخاب درستی برای درس خواندن بوده و اگر باز هم به عقب برگردد، دوباره ایران را برای تحصیل انتخاب می‌کند.
کد خبر : 931731

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ فاطمه سعد، نوزده‌ساله است و از هفت ماه پیش به ایران آمده است، آن هم از کشور لبنان. در حال حاضر دانشجوی پزشکی است و درترم دوم علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران درس می‌خواند. تلاش برای تبدیل شدن به پزشکی حاذق هدف بزرگ زندگی اوست و به دلیل علاقۀ عمیقی که به کمک به دیگران دارد، تلاش می‌کند برای بهبود سلامتی و رفاه دیگران تمام توان خویش را به کار بگیرد.

او می‌گوید: از کودکی، به شناخت عملکرد بدن انسان و درمان بیماری و آسیب‌ها علاقه‌مند بودم و می‌خواستم توانایی ارائه مراقبت‌های پزشکی و درمان به بیماران را داشته باشم و به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنم؛ بنابراین، تصمیم گرفتم که در رشتۀ پزشکی تحصیل کنم و مهارت‌ها و دانش لازم برای تبدیل شدن به یک پزشک ماهر را که می‌توان به آن اعتماد کرد، یاد بگیرم.

از سوی دیگر بهتر است بیماران زن به پزشک زن متخصص مراجعه کند و اگر چنین شخصی در دسترس باشد، مهارت و کفایت بالا داشته باشد، برای جامعه زنان بهتر است. با این کار، وظیفۀ شرعی خود را نسبت به خدا و امت اسلامی همچنین و وظیفۀ انسانی‌ام را نسبت به جامعه انجام داده‌ام.او حالا در ایران است اما انتخاب ایران برای درس خواندن هم با ملاک‌هایی که او داشته همخوانی داشته است.

چرا ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم

فاطمه می‌گوید: من ایران را به‌عنوان مکانی برای تحصیل در رشتۀ پزشکی انتخاب کردم به دلیل شهرت بالای آموزش پزشکی در این کشور و کیفیت بالای آموزش پزشکی ارائه‌شده در دانشگاه‌های ایران، همچنین، محیط فرهنگی و اجتماعی این کشور فرصت‌هایی برای تعامل با یک جامعۀ پزشکی متنوع را فراهم می‌کند؛ به‌علاوه درس خواندن در ایران امکان ملاقات با پزشکان حرفه‌ای و بهره‌مندی از تجربیات آن‌ها و یادگیری از آن‌ها را فراهم می‌سازد.

وی ادامه می‌دهد: از نظر هزینۀ تحصیل، در مقایسه با برخی دیگر از کشورها (حتی کشورم لبنان)، شهریه‌ها در ایران به نسبت مناسب بود، که این موضوع ایران را به‌عنوان یک گزینۀ مهم برای ادامه تحصیل پیش روی دانشجویان کشورهای همسایه گذاشته است.

درک زبان فارسی برایم سخت بود

تحصیل در یک کشور دیگر برای کسی که با فرهنگ و زبان مردم آنجا زیاد آشنا نیست، سخت است و این دشواری‌ها برای فاطمه هم پیش آمده اما تلاش کرده با آن کنار بیاید. «در ابتدای سال تحصیلی وقتی به ایران آمدم، برای من دشوار بود که تمام موضوعات تدریس‌شده را متوجه شوم؛ چرا که نمی‌توانستم همۀ مسائلی را که اساتید توضیح می‌دادند درک کنم، اصلاً فارسی نمی‌دانستم و این کار را برایم سخت می‌کرد؛ اما به روش ترجمه و مقایسه برای یادگیری سریع اتکا کردم. البته اکثر اساتید دانشگاه نیز به من کمک زیادی کردند و بسیاری از دروس را به زبان انگلیسی برایم توضیح دادند، همچنین همکلاسی‌هایم در کلاس (من با دانشجویان ایرانی در همان کلاس تحصیل می‌کنم) به من کمک کردند.

این دانشجوی لبنانی ادامه می‌دهد: آشنایی با برخی از دانشجوها و ایجاد دوستی‌ها به من کمک کرد تا مهارت زبان فارسی‌ام را هم بهبود بخشم و توضیحات اساتید را با گذشت زمان درک کنم. قطعاً دورۀ ابتدایی دشوار و خسته‌کننده بود، اما نتیجۀ خوبی از لحاظ پیشرفت در زبان و نمراتم در نیمسال اول تحصیلی به همراه داشت.

هنوز نمی‌دانم در ایران می‌مانم یا به لبنان برمی‌گردم

نمی‌دانم در ایران می‌مانم یا به لبنان برمی‌گردم! این موضوعی است که فاطمه هنوز برای آن تصمیم نگرفته است. او می‌گوید: «همه چیز به شرایط و زمان بستگی دارد، نمی‌دانم که بعد از اتمام تحصیلات چه شرایطی داشته باشم. وضعیت کشورم، شرایط کار در ایران و وظیفه‌ام نسبت به جامعۀ اسلامی همه مسائلی است که شرایط شغلی من را در آینده معلوم می‌کند.»

او ایران را درست‌ترین انتخاب برای درس خواندن می‌داند و می‌گوید: ایران را (که خواهر کشور من است) انتخاب کردم به خاطر اینکه هدفم با رضای خداوند متعال و دین اسلام مرتبط است. این کشور محیط مذهبی توانمند و سرشاری دارد و تجربۀ زندگی در یک جامعۀ دینی می‌تواند فرصتی برای توسعۀ دینی و روحانیت من باشد.

همچنین، می‌تواند این امکان را فراهم کند تا با دانشمندان و محققان دینی و فرهنگی ارتباط برقرار کنم و از تجربیات آن‌ها در زمینۀ دینی بهره‌مند شوم، به‌ویژه که هدف من خدمت به مردم در حوزۀ بهداشت است که آن را نزدیک‌ترین راه به خداوند متعال و توسعۀ علم در جامعه‌ام می‌دانم و بسیار افتخار می‌کنم از اینکه در کشوری مانند ایران کار و خدمات ارائه دهم چرا که این کشور برای من فرصت‌های زیادی در حوزه علمی فراهم کرده است.

فضای علمی در ایران بسیار غنی است

فاطمه سعد معتقد است که فضای علمی در ایران بسیار غنی است و در توضیح آن می‌گوید: از دیدار من در این دوران کوتاه که از زندگی‌ام در ایران گذشت، باید بگویم که فضای علمی در ایران بسیار غنی است منابع انسانی برجسته‌ای در ایران وجود دارد. ایران جامعۀ علمی متعلم و متنوعی دارد که دارای استعدادها و مهارت‌های مختلفی است.

از سوی. دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی برجسته‌ای در ایران وجود دارند که تحقیقات با کیفیت بالا را درزمینه‌های مختلفی انجام می‌دهند. پیشرفت فناوری در ایران حرف اول را در منطقه می‌زند ایران پیشرفت‌هایی درزمینۀ فناوری و نوآوری داشته است که به پیشرفت علمی دانشجویان کمک می‌کند و از همه مهم‌تر حمایت‌های دولتی است؛ چرا که تحقیقات و نوآوری‌ در ایران از حمایت قابل توجهی از سوی دولت برخوردارند که به رشد و توسعه در فضای علمی کمک می‌کند.

این‌ها در کنار هم سبب شده که ایران فضای جذابی برای درس خواندن باشد و اگر زمانی به عقب بازگردم، دوباره ایران را برای درس خواندن و کسب علم انتخاب می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر