صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۳ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

وزیر راه: نسخه‌های واقعی برای حل مشکل مسکن مردم تجویز شود

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید نسخه‌های واقعی برای حل مشکلات مسکن و شهرسازی تجویز شود.
کد خبر : 931720

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق در دیدار با نمایندگان جامعه شهرسازان، معماران و فعالان محیط زیست و سایر نهاد‌های مدنی پس از شنیدن مشکلات متعدد حوزه شهرسازی، مسکن و طرح‌های توسعه شهری و دیگر مطالبات محیط زیستی و حقوقی سازمان‌های مردم نهاد و نمایندگان جامعه معماری و شهرسازی بود، خواستار اولویت‌بندی ابر چالش‌های ذکر شده از سوی این نهاد‌ها و تشکل‌ها شد و ابراز امیدواری کرد تا در مدت وزارتش «اسیر نظامات قدرت نشده و در صراطی مستقیم به سوی حل مشکلات مردم پیش برود».

عضو کابینه دولت چهاردهم ادامه‌داد: شاید در این مدت محدود چهار ساله به رویا‌ها و اهداف غایی خود نرسیم، اما باید در مسیر درست دستیابی به آنها حرکت کنیم.

وی در عین حال که از اهمیت رویاپردازی سخن گفت، خطاب به حضار تاکید کرد که کمک‌ها و مشورت‌های آنان باید واقعی و با توجه به نیاز‌های مردم و امکانات موجود باشد.

صادق در واکنش به برخی انتقادات مطرح شده نسبت به قانون جهش تولید و مفاد مربوط به مسکن در قانون برنامه هفتم توسعه، یادآور شد: این قوانین به دلیل عقب‌ماندگی در تولید مسکن و نیاز مردم برای خانه‌دار شدن تدوین شده است.

تاکید بر برقراری ارتباط موثر با مردم و تلاش برای رفع مشکلات آنان

صادق با تاکید بر اینکه تنها ترسیم مشکلات راهگشا نیست، متذکر شد: باید ارتباط موثری با مردم برقرار کنیم تا آنها بدانند که ما برای رفع نیازهایشان دچار چه مشکلاتی هستیم. تامین زمین و مسکن وظیفه ماست، اما باید مسکنی متناسب با شان مردم برایشان تامین کنیم، نه آنکه بدون زیرساخت‌های لازم فقط مسکن‌هایی را در محل‌هایی نامناسب به آنها تحویل بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید نسخه‌های واقعی برای حل مشکلات مسکن و شهرسازی تجویز شود، یادآور شد که حل همه مسائل موجود متوجه وزارت راه و شهرسازی نیست.

ضرورت انتشار عمومی مشروح مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری

وی در واکنش به انتقادات برخی اعضای حاضر در جلسه به مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری خطاب به «احمد نیکخواه نائینی» سرپرست معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه تاکید کرد: مشروح صورت‌جلسات این شورا که نشان‌دهنده مواضع نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مشاوران معمار و شهرساز و فعالان مدنی و محیط زیستی و سایر فعالان است باید منتشر شود و در دسترس همگان قرار بگیرد، زیرا این موارد محرمانه نیستند و مخاطبان باید در جریان مواضع طرفین موافق و مخالف قرار گیرند.

سیاست‌گذاری‌های چند سال اخیر تهران قابل دفاع نیست

صادق با بیان اینکه آنچه در چند سال اخیر در سیاست‌گذاری شهر تهران رخ داده است قابل دفاع نیست، ادامه‌داد: موقعیت ویژه و چالش‌های شهر تهران ایجاب می‌کند که تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در آن، در سطح کلان‌تری همچون هیات وزیران انجام شود. ابرمشکلات پایتخت فقط در شهرداری تهران و کمیسیون‌های آن قابل حل نیست و نیازمند تصمیم‌های هیات وزیران و البته اجرای آنهاست. من هم مثل شما متوجه هستم که سرزمینمان رنجور است. برای همین علاوه بر شهرسازی، برنامه ریزی محیط زیست، امور اجتماعی به‌ویژه در حوزه زنان برایم حائز اهمیت است.

مطالبه‌گری جامعه مهندسان معمار و شهرسازی تداوم یابد

عضو کابینه دولت چهاردهم با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتواند نقش «مادرانه» خود در وزارت راه و شهرسازی را به خوبی ایفا کند، خواستار استمرار مطالبه‌گری جامعه مهندسان معمار و شهرساز و سایر فعالان مدنی شد.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به نمایندگان جامعه مهندسان مشاور معمار و شهرساز ادامه‌داد: بسترسازی برای تسهیل مطالبه‌گری شما با من؛ نقد عملکرد وزارت راه و مطالبه‌گری از وزیر با شما.

وی در ادامه سخنان خود با قبول آنکه برخی طرح‌های جامع مساله محور نیستند، متذکر شد: البته نخست باید بدانیم که «چه می‌خواهیم بکنیم؟» و بعد برخی طرح‌ها را کنار گذاشته و یا اصلاح کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات خود با سازمان برنامه و بودجه برای متناسب سازی حق مشاوران در تهیه و تدوین طرح‌های توسعه شهری یاد کرد و اطمینان داد که این مسیر ادامه خواهد یافت.

اعتماد دولت و مجلس به بدنه کارشناسی

وی که انتصابش به عنوان وزیر راه و شهرسازی را به منزله اعتماد دولت و مجلس به یک کارشناس معماری و شهرسازی تعبیر می‌کرد، ادامه داد: تداوم این اعتماد نیازمند کمک شماست. باید با اولویت‌بندی مسائل مطرح شده در این جلسه به سمت حل آنها پیش برویم.

در این دیدار ۲ ساعت و نیمه ۲۰ نفر به نمایندگی از جامعه مهندسان معماری و شهرسازی، حقوق‌دانان، فعالان محیط زیستی و سایر نهاد‌های مدنی با وزیر راه و شهرسازی گفتگو کردند.

مهم‌ترین مطالب مطرح شده در این جلسه عبارت بود از: توجه به طرح آمایش سرزمین در توسعه شهری، ضرورت ارتباط مستمر انجمن‌های معمار و شهرساز و سایر نهاد‌های مدنی با وزیر راه و شهرسازی، ضرورت آگاهی و مسئولیت‌پذیری مدیران شهری، توجه به ابر چالش‌ها و سیاه‌چاله‌های مدیریت شهری، ضرورت گره‌گشایی از اقدامات سازمان نظام مهندسی، متناسب‌سازی حق مشاوران در تهیه و تدوین طرح‌های توسعه شهری، برخورداری از استراتژی درون سازمانی در وزارت راه و شهرسازی و ایجاد ساختار انگیزشی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای، شناسایی نسبت وزارت راه و شهرسازی با انجمن‌های معمار و شهرساز و سایر نهاد‌های مدنی، برقراری ارتباط منسجم با شهرداری‌ها، استفاده مؤثر از دوره محدود وزارت، توجه به محجوریت «زنان» و «فناوری» در حوزه شهری، توجه به مدیریت کاربردی سرزمین در فضای شهری و توجه به آمایش سرزمین، توجه به وابستگی معیوب و مفسده‌برانگیز نظام برنامه‌ریزی شهری به نظام درآمدی شهرداری، ضرورت اجرای سند شهر‌های دوستدار کودک، اهمیت توجه به نقش تسهیلگری و مطالبه گری NGO‌ها و انجمن‌های مردم نهاد و صنفی، جلوگیری از تصرف هر روزه شهر‌ها با نگاه سوداگرانه به اقتصاد، ممانعت از سلب مالکیت عمومی با عناوینی همچون مسکن دار کردن فقرا، جلوگیری از تصرف فضای سبز شهری، ضرورت تصویب قانون جامع شهرسازی و رفع خیال گرایی در قوانین پراکنده شهری، پیشنهاد تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت راه و شهرسازی، ضرورت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در طرح‌های توسعه شهری، توجه به بحرانی شدن مسئله مسکن و وضعیت مستأجران، ضرورت توجه به کیفیت مسکن و زیست در فضای شهری، لزوم کاهش تعداد متولیان در حوزه مسکن و انتخاب کارشناسانه مدیران متخصص و بومی استان؛ ایجاد پایگاه کلان داده برای کلیه پروژه‌های معماری و شهرسازی.

انتهای پیام/

ارسال نظر