صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۲۸ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

دریادار رستگاری: چهار بار از ماهواره «چمران ۱» رصد داشته‌ایم

مدیرعامل صاایران گفت: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان روی یک ماهواره‌ای تحقیقاتی کار شود که قابلیت تغییر فاز و مدار به‌اصطلاح اصلاح مداری را در فضا داشته باشد که این مهم انجام شد و امروز ماهواره «چمران ۱» در مدار قرار گرفت و از روز اول یعنی از صبح تا اکنون چهار بار ما از این ماهواره رصد داشته‌ایم.
کد خبر : 931690

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ماهواره «چمران ۱» قابلیت تغییر فاز و مدار را در فضا دارد گفت: از صبح شنبه تا اکنون چهار بار از این ماهواره رصد داشته‌ایم.

امیر دریادار امیر رستگاری شنبه شب ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در گفت‌وگویی در تشریح و تبیین طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره «چمران ۱» افزود: امروز خبر مسرت بخشی را ملت بزرگ ایران شنیدند. ماهواره «چمران ۱» با مأموریت اثبات فناوری انتقال و تغییر مدار به فضا پرتاب شد. تا به امروز ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب کرده بودیم عمدتاً در حوزه تصویربرداری و مخابراتی بود که زمانی که در مدار قرار می‌گرفت ما هیچ‌گونه امکانی برای تغییر مدار و جابه‌جایی مدار و مانور مداری برای ماهواره‌های ارسالی نداشتیم.

وی گفت: در راستای طرح تحول صنعت فضایی کشور این ابلاغ به شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع داده شد که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان روی یک ماهواره‌ای تحقیقاتی کار شود که قابلیت تغییر فاز و مدار به‌اصطلاح اصلاح مداری را در فضا داشته باشد که این مهم انجام شد و امروز ماهواره «چمران ۱» در مدار قرار گرفت و از روز اول یعنی از صبح تا اکنون چهار بار ما از این ماهواره رصد داشته‌ایم. این ماهواره کاملاً در اختیار همکاران کنترل زمینی قرار گرفته و در مدار تثبیت شده و در مسیر خود حرکت خود را انجام می‌دهد.

رستگاری ادامه داد: ایران اسلامی اولین کشور در جهان اسلام است که موفق شد هر سه زنجیره در حوزه فضایی یعنی طراحی ماهواره‌بر، طراحی ماهواره و انواع ماهواره‌ها و انواع ماهواره‌ها و طراحی انواع سامانه‌های کنترل زمینی  را در داخل کشور بومی‌سازی کند آن هم در سخت‌ترین شرایط این کار را انجام دادیم. کشورهای دیگری که کار می‌کنند با یکدیگر ارتباط دارند و هر بخشی را یک کشور به عهده می‌گیرد اما ما در این حوزه کاملاً تنها بودیم و افتخار ما این است که روی پای خود ایستاده‌ایم. 

وی با بیان اینکه به هدف خود در پرتاب «چمران ۱» رسیدیم، گفت: همه مراحل تست انجام شده نشان از اثبات فناوری و کیفیت کارها و طراحی‌ها بوده است و در روز اول کنترل ماهواره را به دست گرفتند. 

رستگار با بیان اینکه ماهواره «چمران ۱» ماهواره تحقیقاتی است که در دسته میکرو ماهواره‌ها قرار می‌گیرد، افزود: ماهواره‌های 10 تا 100 کیلوگرم در دسته ماهواره‌های میکرو قرار می‌گیرند و ماهواره «چمران 1» 60 کیلوگرم وزن دارد که در  دسته میکرو ماهواره‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: 18 ماه برای طراحی ماهواره «چمران 1» زمان برد و 230 هزار ساعت نفر روی آن کار شده است. هشت شرکت دانش‌بنیان با وزارت دفاع در این زمینه همکاری داشتند و کمتر از ۳۰۰ هزار دلار هزینه برد. اگر می‌خواستیم این ماهواره را به بیرون سفارش دهیم، ۶ میلیون دلار هزینه می‌برد بنابراین از لحاظ اقتصادی و دانش فنی برای کشور یک آورده بزرگ بود. اولین ماهواره‌ای بود که در حوزه تغییر مدار و اصلاح مدار با پیشران سرد استفاده کردیم. 

رستگاری با بیان اینکه صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  تاکنون ۱۸ ماهواره ساخته که ۱۲ ماهواره با موفقیت پرتاب شده‌اند، گفت: فقط متخصصان حوزه رانش و تغییر مدار از اطلاعات «چمران ۱» استفاده می‌کنند. ما از فردا تغییر مدار «چمران ۱» را و مانور آن را آغاز می‌کنیم. این ماهواره، تصویربردار نیست و اطلاعات خاصی ندارد و داده‌های آن برای هدایت، کنترل و تثبیت موقعیت استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که  ماهواره «طلوع ۳» آماده پرتاب است، افزود: این ماهواره ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد و اولین ماهواره کلاس مینی کشور است.  «طلوع ۳» یک ماهواره سنجش از راه دور با قدرت تصویربرداری پنج متر سیاه و سفید و ۱۰ متری رنگی است که در بخش کشاورزی، اقلیم‌شناسی، شناسایی تغییر گسل‌ها، سیل و بیابان‌زایی کاربرد دارد. 

مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  ادامه داد: برنامه بعدی هم پرتاب ماهواره «طلوع ۴» است. اولین ماهواره تصویربرداری را هم در دستور کار قرار داریم تا دو سال آینده آماده خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر