صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۳۶ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

افشین: پویاسازی معاونت علمی باید توسط ذینفعان نوشته شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه پویاسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در دستور کار است، اظهار کرد: طرح‌های این معاونت و بنیاد باید توسط ذینفعان نوشته شود.
کد خبر : 931687

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور عصر  شنبه در دیدار با نخبگان، استادان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان در دانشگاه علوم پزشکی این استان، افزود: اگر معیشت و مسکن نخبگان به خوبی فراهم شود سبب تمرکز بیشتر آنها بر روی کارهای علمی و فناوری می‌شود و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه برای تأمین زمین مسکن نخبگان در اصفهان نیز مذاکره‌هایی با مسئولان این استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در تهران قول مساعد برای این کار اخذ شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر نخبگان از نظر مالی تأمین نباشند، کشور به ثروت نمی‌رسد، اگر بگوییم چرا آنها ثروت دارند یعنی هنوز به توسعه نرسیده‌ایم.

افشین با تأکید بر لزوم حمایت از همه اجزای زیست‌بوم (اکوسیستم) علم و فناوری کشور، اظهار کرد: نخبگان ما امروز با مشکلات هویت مواجه هستند زیرا از طرفی از آنها خواسته می‌شود که خلاق و کارآفرین باشند و از طرفی، فرایندهای موجود برای فعالیت آنها چندان چابک و متناسب با جایگاهشان نیست.

وی با بیان اینکه پویاسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در دستور کار است، اظهار کرد: طرح‌های این معاونت و بنیاد باید توسط ذینفعان نوشته شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان درباره انتقادهای موجود به متوقف شدن طرح « احمدی روشن»، گفت: هر طرحی باید تاریخ انقضا داشته باشد و قبل از اتمام آن طرح جدیدی جایگزین شود نه اینکه این کار یک‌شبه صورت گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اضافه کرد: تلاش می‌شود طرح احمدی روشن تا سه ماه آینده بازگردد و تا اطلاع ثانوی از آن استفاده می‌شود تا طرح جدید و جایگزینی برای آن تدوین شود.

افشین، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و بنیاد نخبگان در استان‌ها را ضروری دانست و اظهار کرد: نخبگان باید از ما توقع داشته باشند، توقع آنها سرمایه ما محسوب می‌شود و باید پیگیر این توقعات باشیم.

وی با بیان اینکه شرایطی در استان‌ها در ارتباط با نخبگان فراهم شده است، خاطرنشان کرد: بررسی‌های اخیر نشان داد که تعدادی از استان‌ها موفق به جذب و استفاده از این تسهیلات و شرایط نشدند که باید آسیب‌شناسی و برطرف شود.

افشین درباره تسهیلات بنیاد ملی علم ایران برای دوره‌های پسادکترا توضیح داد: منابع این بنیاد به خوبی در بین دانشگاه‌های کشور توزیع شده هرچند نگاهی به آمار نشان می‌دهد که سهم برخی رشته‌ها مانند علوم انسانی و هنر نسبت به دیگران، کمتر است.

وی افزود: سهم رشته‌های علوم انسانی از منابع این بنیاد کمتر از ۱۰ درصد بوده است که سال آینده باید به ۳۵ درصد برسد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: دوره‌های پسادکترا در کشور مقداری کاهش‌یافته درحالی‌که باید برای ماندگاری پژوهشگران، این بخش تقویت شود و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

افشین درباره جایگاه دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی، گفت: مسائل مختلفی روی این موضوع تأثیر دارد که زیرساخت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری از جمله آن‌هاست.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگر زیرساخت‌های تحقیقاتی فراهم نباشد نمی‌توان به خوبی پژوهش کرد و ما نیازمند بودجه خوب و تعاملات بین‌المللی در این زمینه هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه ۲ قانون خوب و مترقی درباره مالیات برای واحدهای فناور و دانش‌بنیان وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیاتی در سال گذشته برای تحقیق و توسعه در کشور هزینه شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر