صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تبدیل ناهماهنگی‌ توسعه صنعتی به معضل توسعه فناوری/ خسارت هزار میلیاردی قطعی برق به ربات‌های صنعتی

یک مدیر استارت آپ واحد صنعتی، گفت: قطعی مکرر برق صنایع موجب از کار افتادن دستگاه‌ها می‌شود و همین اتفاق به شدت به قطعات تزریق گرم، قطعات الکترونیکی ربات‌ها و قالب‌های ریخته گری آسیب می‌زندو ادوات و تکنولوژی مورد استفاده یک واحد تولیدی در سال مالی جاری، بیش یک هزار میلیارد ریال خسارت وارد شده است.
کد خبر : 931579

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، ناترازی تولید و مصرف برق سال هاست که گریبان صنایعی که به دنبال توسعه تکنولوژی در بخش‌های مختلف تولیدی می‌باشد را گرفته و هر سال صاحبان صنایع به دلیل نبود فرصت‌های لازم جهت استفاده بهینه از فناوری‌های جدید تاوان خسارات قطعی برق را سنگین‌تر از سال پیش می‌پردازند.

در سال جاری نیز قطعی برق شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ و کوچک به جایی رسید که صنایع به دنبال راه نجات رهایی از توقف دستگاه‌ها شدند، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم هیچ یک از این راهکار‌ها نتوانست اجرایی شود.

کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی رقم‌های سنگینی بابت قطع چند ساعته برق در طی روز را با تحمیل به قیمت نهایی تولید می‌پردازند و این یعنی خسارت ناشی از قطعی برق به صورت رقم ریالی شاید این مجموعه تولیدی در سال مالی جاری بیش یک هزار میلیارد ریال در اثر قطعی‌های مکرر برق آسیب دید؛ لازم به ذکر است که این رقم بدون در نظر تولید از دست رفته در زمان خاموشی‌ها بوده است.

ناهماهنگی‌های توسعه صنعتی به معضل توسعه فناوری تولید تبدیل شده

مشکلات ناترازی تولید و مصرف انرژی و همچنین بروز ناهماهنگی‌های توسعه صنعتی به یکی از معضلات روز توسعه فناوری تولید در کشور مبدل شده است. نمود این مشکلات با توجه به تجمیع تعداد زیادی از صنایع در شهرک‌های صنعتی مشهود‌تر است که یکی از این شهرک‌های بسیار مهم برای صنعت کشور شهرک صنعتی پرند است. مهدی خزائلی فعال دانش بنیانی که در زمینه تولید قطعات پلاستیکی بسته بندی محصولات لبنی، فعالیت می‌کند با بیان این مطلب به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: مجموعه تولیدی  در زمینه بسته بندی محصولات لبنی و ... و همچنین تولید قطعات پلاستیکی سنگین فعال است، قطعا با ورود تکنولوژی، ادوات و دستگاه‌های جدید درصدد تحقق افزایش تولید با کیفیت را خواهد داشت.

این فعال دانش بنیانی در صنعت، ادامه داد: با واردات تجهیزات لازم برای توسعه بیشتر تولید نیاز به سرمایه و ایده‌های خلاق دارد که در این خصوص با استفاده از فعالان دانش بنیان و صاحبان ایده و طرح‌های جدید در حال اجراست.

ناایمنی انرژی در صنایع

به گفته این فعال استارتآپی؛ برای اینکه تولیدات داخلی در حد استاندار‌های جهانی قرار بگیرد نیاز به واردات علم و تجهیزات و ادوات به روز هستیم که پس از استقرارآن باید زیرساخت برای فعالیت این دستگا‌ها فراهم باشد که یکی از این زیر ساخت ها انرژی لازم جهت به چرخش درآمدن دستگاه هاست که متاسفانه با قطع برق بخش عظیمی از این برنامه ریزی‌ها در کل متوقف شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری قطعی برق آسیب گسترده‌ای به تولید این واحد صنعتی وارد کرده است. همچنین با توجه به گستردگی دستگاه‌های این واحد تولیدی و مصرف برق ۷ مگاواتی در این واحد تولیدی، ژنراتور مجموعه نیز توانایی تامین برق لازم را ندارد و نهایتا در حد ایجاد روشنایی و فعال شدن چند جرثقیل می‌تواند موثر باشد؛ به همین جهت اگر بخواهیم به سوی خود نامینی انرژی حرکت کنیم مجبور به ساخت نیروگاه خواهیم شد!

این فعال صنعتی تصریح کرد: ما به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده پت در کشور شناخته می‌شویم و در هر خانه‌ای نمونه‌ای از محصولات ما یافت می‌شود، اما با این حال همچنان درگیر این نوع معضلات هستیم. شدت خسارت کسری انرژی به حدی بود که این مجموعه در سال جاری حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولید خود را به دلیل قطعی برق از دست داد. خسارت‌های هدر رفت مواد اولیه به دلیل قطعی‌های غیر مترقبه و بدون اطلاع قبلی نیز به شدت بالا بوده است.

قطعی‌های برق بدون اطلاع قبلی که از سوی اداره برق مانور یا حادثه نامیده می‌شود، در زمان وقوع موجب از کار افتادن دستگاه‌ها در شرایطی می‌شود که کارخانه فرصت تخلیه مواد پلاستیکی از دستگاه‌ها را نداشته است و همین اتفاق به شدت به قطعات تزریق گرم، قطعات الکترونیکی ربات‌ها و قالب‌های ریخته گری آسیب می‌زند. شدت این آسیب در زمان وقوع همین قطعی بسیار ساده به حدی است که این موارد غیر قابل استفاده شده و بایستی مجددا با تامین ارز از خارج از کشور وارد شود

۱۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال خسارت قطعی برق

خزائلی اظهار کرد: خسارات قطعی برق در سال جاری بسیار زیاد بود و اگر بخواهیم آن را به صورت رقم ریالی بیان کنیم شاید این مجموعه تولیدی در سال مالی جاری بیش یک هزار میلیارد ریال در اثر قطعی‌های مکرر برق آسیب دید و این رقم بدون در نظر تولیدات فناوری از دست رفته در زمان خاموشی‌ها بوده است. شایان ذکر است که این واحد تولیدی با تکنولوژی روز در هر روز و طی سه شیفت کاری ۱۱۰ تن پت، ۲۰ تن آی ام ال و ۵ تن قطعات سنگین پلاستیکی تولید می‌کند.

این فعال در حوزه دانش بنیان ادامه داد: از میزان تولید ذکر شده به طور متوسط حدود ۵۰ تن از ظرفیت تولید پت، ۸-۹ تن از ظرفیت تولید آی ام ال و ۲ تن از ظرفیت تولید پلاستیک سنگین این مجموعه از دست رفت که با محاسبه ارزش این موارد و جمع آن با خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی قبل به رقمی سرسام آور از خسارت صنعتی در اثر ناترازی برق خواهیم رسید.

نمی توانیم تعطیل کنیم!

فعال صنعتی در یکی از شهرک های صنعتی تهران، تصریح کرد: برای عدم برخورد با خاموشی‌های برنامه ریزی شده نیز امکان تعطیل شدن برای واحد وجود ندارد چرا که این موضوع موجب مختل شدن فعالیت دیگر واحد‌های تولید لبنیات می‌شود. به عنوان مثال واحد تولید لبنیاتی روز سوم از تعطیلات عید نوروز عنوان می‌کرد که اگر به سرعت محصولات بسته بندی مورد نیازش را تامین نکنیم مجبور به تخلیه شیر در فاضلاب خواهد شد!

وی ادامه داد: به دلیل این نوع تقاضا واحد تولیدی بیش از ۳۶۰ روز در سال و طی سه شیفت کاری فعال است. نمی توانیم تعطیل کنیم، چون بخشی از صنایع روغنی و دارویی و غذایی به تولید این مجموعه وابسته هستند. تنها کمکی که از سوی دولت اتفاق افتاد تامین گازوئیل برای ژنراتور مجموعه بود که هزینه خرید کنتور آن را نیز خود مجموعه پرداخت و بابت آن هر ماه ۸ هزار لیتر گازوئیل دریافت می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر