صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
وکیل حقوقی ورزشی در گفت‌وگو با آنا

تماشاگر ملوان با قصور پزشکی فوت شده/ ناظر بازی طبق قانون بازی را متوقف نکرده

وکیل حقوقی ورزشی گفت: قانون می‌گوید بازی از سوی ناظر متوقف شد تا به حال تماشاگری که دچار حمله قلبی شده رسیدگی شود.
کد خبر : 931573

محمدرسول باختر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره درگذشت یک هوادار در جریان بازی سپاهان و ملوان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان اظهار کرد: آنچه مشخص است اهمال از سوی برگزارکنندگان مسابقه از همان ابتدا وجود داشته است. در تصاویر کاملاً معلوم است که دستگاه شوک اکسترنال برای احیای جان بیماری که دچار ایست قلبی شده وجود ندارد. عملیات احیا بدون تجهیزات پزشکی ضروری صورت می‌گیرد و پزشک با دست در حال شوک دادن است. وقتی تجهیزات پزشکی دیده نمی‌شود پس قصور از سوی برگزار کنندگان مسابقه بوده است. مسئله بعدی لزوم استقرار دو دستگاه آمبولانس مجهز به تجهیزات پزشکی برای تماشاگران و بازیکنان است. سلامت حال تمامی افراد حاضر در ورزشگاه بر عهده برگزارکننده مسابقات است.

قانون می‌گوید بازی متوقف شود

وی ادامه داد: مورد بعدی این است که تماشاگران فقط برای محرومیت و جریمه مالی نیستند و سلامت جسمانی آنها هم از مواردی است که باید به آن پرداخت. درآمد‌هایی که از جرائم مالی تماشاگران حاصل می‌شود برای سلامت آنها هم لحاظ شود. اخبار ضد و نقیض در مورد اتفاق رخ داده وجود دارد. هواداران ملوان که نزدیک فرد فوت شده هستند مدعی شدند اجازه به پزشک داده نشده تا بالای سر هوادار مرحوم بیاید و مسئولان برگزاری خلاف آن را می‌گویند. آنچه قانون می‌گوید توقف بازی از سوی ناظر بازی و رسیدگی به تماشاگری است که دچار حمله قلبی شده است. ضمن اینکه تجهیزات پزشکی در اختیار پزشکان قرار گیرد تا جان بیمار را نجات دهند. بعد از اعزام بیمار به بیمارستان در صلاحیت ناظر بازی است که بازی را ادامه دهد یا برگزاری مسابقه را متوقف کند.

سرطان متوفی ربطی به فقدان دستگاه شوک اکسترنال ندارد

وکیل حقوقی ورزشی درباره اینکه داود رفعتی ناظر بازی مدعی است تماشاگر متوفی در آمبولانس احیا شده و در بیمارستان جان باخته، همچنین تیم پزشکی داعیه این را دارد تجهیزات کامل بوده و بدون تجهیزات اجازه ورود به ورزشگاه داده نمی‌شود، ریتم قلبی بیمار قابلیت استفاده از دستگاه شوک را نداشته، خاطرنشان کرد: از قول تماشاگر فوت شده عنوان کردند مرحوم سرطان داشته، شیمی درمانی می‌شده و با مشکل قلبی درگیر بوده، این موضوع ربطی به فقدان دستگاه شوک اکسترنال ندارد. اگر بخواهیم به مسئله چنین نگاهی کنیم پس مرگ حق است و نیازی به پزشک و امکانات نجات انسان‌ها نیست. اگر خدا بخواهد ما زنده می‌مانیم اگر نخواهد که می‌میریم، دیگر دکتر به چه دردی می‌خورد؟

در زمان حمله قلبی آمبولانس بازیکن و تماشاگر نداریم

باختر تأکید کرد: قصور صددرصدی رخ داده، تمامی امکانات پزشکی برای نجات جان تماشاگران و بازیکنان و دیگر عوامل حاضر در ورزشگاه الزامی است. باید آورده و مورد استفاده قرار می‌گرفت، اگر جان آن تماشاگر نجات پیدا نمی‌کرد تقصیری گردن برگزارکنندگان مسابقه نبود. حالا که تجهیزات پزشکی فراهم نشده برگزارکنندگان مسابقه قصور کرده‌اند. اگر یک جوان دچار عارضه قلبی می‌شد هم جرئت می‌کردند وی را بیماری معرفی کنند که ریتم قلبی وی قابلیت استفاده از دستگاه شوک را نداشته است. آن وقت چه بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت نجات جان انسان‌ها می‌آوردند. قاعده کار می‌گوید باید بازی متوقف شود تا رسیدگی کامل به بیمار آسیب دیده شود. آمبولانس بازیکن و تماشاگر نداریم. دو دستگاه آمبولانسی که در ورزشگاه هستند باید در خدمت فرد آسیب دیده قرار گیرد تا سلامت وی تأیید شود یا برای ادامه درمان راهی بیمارستان شود. اگر هم فوت شد بازهم ناظر بازی می‌تواند درباره ادامه بازی تصمیم‌گیری کند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر