صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

آموزش و تکنولوژی حلقه مفقوده صنعت سنگ کشور/ دانشگاه ناجی می‌شود؟

رئیس سرای نوآوری سنگ ساختمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عارضه‌یابی‌ها درباره صنعت سنگ کشور، مسئولان دانشگاه را برآن داشت تا با راه‌اندازی سرای نوآوری سنگ محلات، مشکلات بخش آموزش و ضعف در تکنولوژی این صنعت را برطرف کنند.
کد خبر : 931541

سعید دهقان در تشریح دلایل ایجاد سرای نوآوری «سنگ ساختمانی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات و فعالیت‌ها و برنامه‌های این سرا به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ۳۳درصد معادن سنگ ساختمانی کشور در استان‌های مرکزی، اصفهان و آذربایجان غربی قرار دارد. علاوه بر این، استان مرکزی در زمینه معادن فعال تراورتن رتبه دوم استانی را داراست. 

 

رئیس سرای نوآوری سنگ ساختمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات افزود: بین شهرستان‌های مختلف استان مرکزی حتی کل کشور، شهرستان محلات دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که واقع‌شدن در مرکز ایران و در مجاورت استان‌های اصفهان، قم و لرستان، وجود حدود ۱۵۰ واحد معدنی سنگ ساختمانی در این شهر و تولید ۲/۵ میلیون تن سنگ تراورتن (معادل ۶۰درصد تولید سنگ تراورتن کشور) و ۱۲درصد تولید تراورتن دنیا و وجود بیش از ۲۵۰ واحد سنگبری و تولید سالانه ۱۲ میلیون تن سنگ فراوری شده ازجمله این ویژگی‌هاست.

{$sepehr_key_2028}

وی با بیان اینکه سنگ تراورتن محلات کیفیت، مشخصات و شاخصه‌های خاصی دارد که با سنگ نقاط دیگر کشور متفاوت است، اظهار کرد: سنگ تراورتن محلات در ثبت جهانی جغرافیای کالا درج شده و این محصول با عنوان تراورتن محلات ایران نیز به ثبت رسیده است.

مشکلات صنعت سنگ شامل ضعف در آموزش و تکنولوژی، دانش قدیمی و فرسوده بودن ماشین‌آلات است

دهقان توضیح داد: بر اساس عارضه‌یابی‌های انجام شده درباره صنعت سنگ کشور و به‌ویژه محلات، مهم‌ترین مشکلات این صنعت مشتمل بر ضعف در آموزش، ضعف تکنولوژی، دانش قدیمی و فرسوده بودن ماشین‌آلات شناسایی شد. از طرف دیگر وجود مراکز متعدد سنگبری، شهرک‌های فرآوری و معادن معروف تراورتن در اطراف دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، مسئولان دانشگاه را برآن داشت تا با راه‌اندازی سرای نوآوری سنگ محلات، مشکلات بخش آموزش و ضعف در تکنولوژی را برطرف کنند و بر این اساس سرای نوآوری سنگ ساختمانی محلات راه‌اندازی شد.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری سنگ ساختمانی، مهم‌ترین آنها را برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت استانی و کشوری، دوره‌های آموزشی بلندمدت با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، انعقاد قرارداد و اجرای طرح‌های برون دانشگاهی با شرکت‌های معدنی مختلف در استان‌های مرکزی، اصفهان و هرمزگان، بازدید‌های متعدد از معادن سنگ ساختمانی شهرستان محلات و دوره آموزشی جلوگیری از هدررفت آب در صنعت سنگبری به منظور حل مشکلات واحد‌های سنگبری شهرستان محلات بیان کرد.

برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری سنگ ساختمانی

دهقان، تلاش برای اختصاص فضا، برنامه‌ریزی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، برگزاری مسابقه ایده‌شو با موضوع صنعت سنگ ساختمانی با هماهنگی انجمن سنگ ایران، انجمن سنگبران محلات، سازمان صمت و نظام مهندسی معدن استان مرکزی به منظور شناخت ایده‌های جدید در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ ساختمانی، برگزاری تور‌های بازدید از معادن و کارخانجات سنگ‌بری، استفاده از ظرفیت سرا‌های نوآوری در بررسی طرح‌های تحقیق و توسعه و معافیت‌های مالیاتی آن و انعقاد قرارداد با معادن و شرکت‌های معدنی را ازجمله برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری سنگ ساختمانی برشمرد.

سرا‌های نوآوری بخشی از  واحدهای دانشگاهی هستند و قرار است از امکانات دانشگاه استفاده کنند. افزایش انگیزه کارکنان و دراختیاردادن فضای مناسب فعالیت توسط رؤسای واحد‌ و مذاکرات سطح کلان با نهاد‌های سیاستگذار می‌تواند راه را برای جذب پروژه‌های صنعتی توسط سرا‌ها هموارتر کند

رئیس سرای نوآوری سنگ ساختمانی با بیان اینکه به دلیل مشکلات مالی، هنوز فضای استقرار شرکت‌ها به‌خصوص واحدها و هسته‌‌های فناور و شرکت‌های دانش‌‌بنیان در سرا فراهم نشده و فعالیتی صورت نگرفته است، درباره نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرا عنوان کرد که تفاهم‌نامه‌های متعددی با انجمن سنگ‌بران محلات، انجمن سنگ ایران و سازمان توسعه و نوسازی فعالیت‌های معدنی ایران (ایمیدرو) منعقد شده است.

وی بیان کرد که در گام نخست، تفاهم‌نامه‌ای با انجمن سنگبران شهرستان محلات منعقد شد و همه افراد معرفی شده از جانب این انجمن در مقاطع کاردانی و کارشناسی معدن با شرایط مندرج در توافقنامه پذیرش شده و از این طریق شاهد رشد جذب دانشجو در واحد محلات در رشته معدن بودیم به عبارت ساده‌تر این تفاهم‌نامه باعث احیای مجدد رشته معدن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات شد.

دهقان با بیان اینکه قرارداد‌های طرح‌های برون‌دانشگاهی متعددی هم با شرکت‌های مختلف معدنی منعقد و اجرا شده است، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی نیز با شرکت‌های مختلف به‌ویژه انجمن سنگ ایران منعقد و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در دانشگاه و در محل معادن و کارخانه‌های سنگ محلات در سطح کشوری برگزار شد.

برنامه سرا برای حضور دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی حضور دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان در سرای نوآوری سنگ ساختمانی را از برنامه‌های این سرا دانست و یادآور شد: فعالیت‌ها در کشور و به تبع آن در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های آن به جای سیستم محور بودن به‌شدت شخص‌محور هستند و با تغییر دولت‌ها، وزرا، رؤسای سازمان‌ها و ...  مسیر خیلی از توافقات و برنامه‌ها تغییر پیدا می‌کند.

 

مسئولان دانشگاه با اختصاص فضای مناسب شرایط فعالیت سراها را فراهم کنند

رئیس سرای نوآوری سنگ ساختمانی دانشگاه آزاد محلات، راه‌اندازی و گسترش سرا‌های نوآوری را ایده‌ای بسیار جذاب و مفید دانست که می‌تواند آینده و بقای واحد‌های دانشگاهی را تضمین کند؛ اما به دلایلی در بسیاری از موارد مانند فضای مناسب فعالیت، کارها ابتر باقی می‌ماند. ورود سرا‌های نوآوری به حل مشکلات شهر‌ها و نواحی استقرار می‌تواند کمک شایان توجهی به جذب درآمد‌های غیرشهریه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشد؛ اما باید شرایط این کار در وهله اول توسط سازمان مرکزی و در انتها توسط رؤسای استانی و واحد‌های دانشگاهی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: سرا‌های نوآوری بخشی از زیرمجموعه‌های واحد دانشگاهی هستند و قرار است از امکانات، کارکنان و نیرو‌های دانشگاه استفاده کنند. افزایش انگیزه کارکنان و دراختیاردادن فضای مناسب فعالیت توسط رؤسای واحد‌ و مذاکرات سطح کلان با نهاد‌های سیاستگذار از قبیل معاون معدنی وزارت صمت، سازمان ایمیدرو، شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ معدنی و خانه معدن ایران می‌تواند راه را برای جذب پروژه‌های صنعتی توسط سرا‌های نوآوری هموارتر کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر