صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۰۵ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳

چرا تصمیم نسل Z در انتخاب بین شغل یا ادامه تحصیل با بقیه فرق دارد؟

کارشناسان معتقدند که نسل Z خواستار هدف، ثبات و احترام به کار هستند و نگرانی بابت شکست در بازار کار در برآورده کردن این انتظارات آنها را به سمت نقش‌هایی سوق می‌دهد که بدون توجه به نوع شغل، رشد و امنیت طولانی‌مدت را برایشان فراهم کند.
کد خبر : 931509

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اصطلاح یقه آبی در بازار کار برای توصیف کارگرانی استفاده می‌شود که در مشاغل صنعتی کار می‌کنند و به نوعی مستلزم کار در دفتر نیست.

زمانی تصور می‌شد که کارگران یقه آبی کمتر تحصیل‌کرده هستند و با مهارت کمتر و در طبقه اجتماعی کم برخوردار قرار دارند اما این تصور با رشد مشاغل یقه آبی در دهه‌های اخیر که به آموزش تخصصی و مهارت‌های فنی گسترده نیاز دارد دیگر تغییر کرده است.

نسل Z که متولدین 1997 تا 2012 را شامل می‌شود به‌طور فزاینده‌ای اکنون به عنوان نسل دوستدار مشاغل یقه آبی توصیف می‌شوند و این موضوع حتی ثبت‌نام در دانشگاه‌ها را از سال 2019 تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده است.

{$sepehr_key_1913}

چرا نسل Z بازار کار را به تحصیل در دانشگاه ترجیح داده است؟

الکس بین، مدرس سواد مالی در دانشگاه تنسی در آمریکا، در این باره معتقد است پاندمی کرونا موجب شد تا بسیاری از مشاغل یقه آبی‌ها خالی شود و در نتیجه کارفرمایان مجبور شدند دستمزدها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند تا بتوانند کارگران ماهر جذب کنند این بحران در کشورهای صنعتی برای اولین بار باعث شد بسیاری از کارخانه‌ها دستمزد ساعتی که قبلاً مورد توجه و علاقه هیچ کارفرمایی نبود را به عنوان روشی برای جذب نیروی کار دوباره استفاده کنند و این عملاً درآمدی بیشتری را برای یقه آبی‌ها نسبت به کارمندان دفتری به همراه داشت چیزی که از دید نسل Z پنهان نبود.

هرچند همه‌گیری کرونا نیز در بدبینی نسل Z در مورد نقش مؤثر آموزش عالی در حل مشکلات جامعه کمک کرد و با خود نوعی از بی‌انگیزگی نسبت به نقش مراکز علمی در حل مسائل جامعه را به همراه داشت.

باید کنار موارد ریزودرشتی که متغیرهای مؤثر در تصمیم‌گیری نسل Z را شکل داده است به افزایش هزینه‌های دانشگاه‌ها و بحران بدهی دانشجویان را نیز اضافه کرد زیرا حالا جهان با نسلی روبرو است که مسیری به غیر از مسیر سنتی دانشگاه برای پیشرفت و یا دست‌کم کسب درآمد را پیدا کرده بود.

{$sepehr_key_1915}

برایان دریسکول، مشاور منابع انسانی یک موسسه آمریکایی کاریابی بر این باور است که به وضوح نسل Z در ابتدا مشاغل یقه آبی را به عنوان پاسخی عمل‌گرایانه به افزایش هزینه‌های آموزشی و راکد بودن دستمزدهای سایر مشاغل انتخاب کرده‌اند ولی از طرفی هم باید به آنها حق داد زیرا کارگر ماهر شانس بیشتری برای یافتن شغل داشت یا بدهی کمتر و درآمد فوری را برای خودش فراهم می‌کرد و از همه مهم‌تر آنکه اغلب بیشتر از مشاغل دفتری رفاه و امنیت مالی را تجربه می‌کرد.

اما جنبه دیگری هم که اغلب درباره آن کنکاش نمی‌شود و کمتر به آن پرداخته می‌شود این است که با ورود فناوری‌های جدید و به خصوص هوش مصنوعی به حوزه کارهای غیر یقه آبی دیگر امنیت شغلی سایر مشاغل به‌طور فزاینده‌ای زیر سؤال رفته است. 

کارشناسان معتقدند که نسل Z خواستار هدف، ثبات و احترام به کار خود هستند و نگرانی بابت شکست در بازار کار در برآورده کردن این انتظارات آنها را به سمت نقش‌هایی سوق می‌دهد که بدون توجه به رنگ یقه، رشد و امنیت طولانی‌مدت را برایشان فراهم کند.

{$sepehr_key_1916}

باید این نکته را در نظر داشت که نسل Z، نماد نسلی با تفاوت‌های بنیادی در تفکر و عمل است که هنوز تعریف قابل قبولی برای باورها و قوانین جدید و حتی بازتعریف مفاهیم موجود  در حوزه علوم انسانی و اجتماعی برایشان ارائه نشده است و به همین دلیل به‌درستی نمی‌توان دریافت چرا نسل Z رویکردی متفاوت در انتخاب شغل یا ثبت‌نام در دانشگاه دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نسل جدید
ارسال نظر