صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور در گغت‌وگو با آنا:

هوشمندسازی از اهداف اصلی پلیس راهور است/ تردد سی درصد وسایل نقلیه کشور در شهر تهران

سرهنگ کشیر گفت: طبق آمار حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت که تقریبا حدود سی درصد از وسایل نقلیه کل کشور هستند، در معابر پایتخت رفت و آمد می‌کنند و پلیس تمام این ترددها را کنترل می‌کند.
کد خبر : 931453

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هرچه به روز‌های پایانی تابستان نزدیک می‌شویم، وضعیت ترافیکی در خیابان‌های پایتخت سنگین‌تر می‌شود و شهروندان روزانه ساعات بیشتری را در ترافیک می‌مانند. پایان یافتن تعطیلات و نزدیک شدن به روز‌های بازگشایی مدارس باعث شده صبح‌ها معابر اصلی تهران بیش از اندازه شلوغ شود.

از طرف دیگر این شلوغی صرفا به دلیل خودرو‌های مربوط به تهرانی‌ها نیست و پایتخت به دلیل شرایط اجتماعی و جغرافیایی‌اش روزانه میزبان میلیون‌ها هموطن دیگر هم هست، که همین مسئله تاثیر مستقیم روی بار ترافیکی گذرگاه‌های اصلی شهر تهران دارد.

یکی از نکات قابل توجه در خصوص ترافیک شهر تهران، چهارراه‌ها و تقاطع‌هایی هستند که روزانه هزاران خودرو در ان‌ها تردد می‌کنند و در ساعات اوج ترافیک، شرایط تقریبا غیرقابل تحمل می‌شود. اما برخی از تقاطع‌های شهر تهران با استفاده تکنولوژی‌های هوشمند بدون حضور ماموران پلیس راهور کنترل می‌شوند همه چیز در آن تقاطع (و منطقه اطراف) به صورت سیستماتیک انجام می‌شود.

به بهانه ازدیاد خودرو‌ها و ترافیک عجیب و غریب روز‌های اخیر در تهران و استفاده از سیستم‌های جدید هوشمند برای کنترل ترافیک پایتخت با سرهنگ فیروز کشیر، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت‌وگویی ترتیب دادیم.

سرهنگ کشیر در رابطه با افزایش حجم ترافیک در معابر تهران در روز‌های اخیر گفت: باتوجه به نزدیکی روز‌های پایانی تابستان و اینکه اولیا و خانواده‌های دانش‌آموزان برای خرید روپوش مدرسه، نوشت‌افزار و وسایل مورد نیاز فرزندان خود به تب و تاب افتادند، تردد خودرو در سطح شهر افزایش پیدا کرده و به دلیل اینکه تعطیلات رو به اتمام است، شاهد بیشتر شدن حجم رفت و آمد در سطح شهر هستیم که البته پلیس هم در همه معابر برای کنترل امور حضور دارد.

وی درخصوص تعداد معابر و حجم ترددی که در طول در تهران انجام می‌شود گفت: ما در پایتخت ۵۸۹۰ تقاطع داریم که حدود ۵۲۵ تقاطع به صورت هوشمند کنترل می‌شود. در این تقاطع‌های هوشمند نیازی به حضور پلیس نیست و همه چیز به صورت هوشمند بررسی می‌شود. در مجموع ۱۰ هزار و ۶۰۰ کیلومتر معبر در کل پایتخت وجود دارد که در ساعاتی از روز حجم زیادی از این معابر با گستردگی تردد مواجه است و پلیس نیز به صورت صددرصدی معابر را کنترل می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اضافه کرد: باتوجه به جمعیتی که در پایتخت داریم، پلیس روزانه ۲۱ میلیون سفر را کنترل می‌کند. طبق آمار حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت که تقریبا حدود سی درصد از وسایل نقلیه کل کشور هستند، در معابر پایتخت رفت و آمد می‌کنند و کنترل این حجم از وسایل نقلیه واقعا کار دشواری است. 

وی اضافه کرد: برخی از معابر ما مثل بافت قدیمی در هسته مرکزی شهر یا برخی بزرگراه‌ها در ساعات اوج تردد گنجایش این حجم از رفت و آمد خودرو را ندارند. به همین دلیل هم طرح ترافیک در هسته مرکزی و طرح زوج و فرد هم پیرامون هسته مرکزی عملی شده است. در بعضی معابر بزرگراهی هم تردد‌های زیادی داریم و ازدحام خودرو را در برخی مواقع خاص قابل مشاهده است. مثل بزرگراه شهید همت در شامگاهان یا  شرق به غرب شهید زین الدین و غرب شرق آبشناسان – اشرفی در در صبحگاهان که ازدحام خودرو کاملا قابل مشاهده است. این ترافیک‌های صبحگاهی و شامگاهی ناشی از عدم گنجایش و پذیرفتن این حجم خودرو در معابر شهری است.

سرهنگ کشیر درخصوص سیستم‌های به روز و جدید کنترل ترافیک نیز اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی ما در پلیس راهور تهران بزرگ، این است که ترافیک را به صورت هوشمند کنترل کنیم. طرح‌هایی هم در این خصوص ارائه شده و به عنوان مثال همراه با شهرداری تهران به دنبال نصب دوربین‌هایی در سطح شهر هستیم که تخلف را شناسایی کند و همان سیستم برای فرد متخلف پیامک ارسال کند و اعمال قانون را هم انجام دهد.

وی افزود: تقاطع‌های هوشمند که مرکز کنترل فرماندهی آنها در سازمان حمل و نقل و ترافیک، هم از دیگر سیستم‌های جدید کنترلی شهر تهران است. در این معابر خوراک اطلاعاتی به سیستم‌ها داده می‌شود و باتوجه به حجم خودرو‌هایی که در تقاطع‌ها وجود دارد، توازن را برقرار می‌کند. یعنی باتوجه به بار ترافیک چراغ در برخی خیابان‌ها سبز می‌شود و در برخی تقاطع‌ها با مدت طولانی‌تر قرمز می‌شود. در حقیقت چراغ‌هایی که علامت PO روی آن نقش می‌بندد، با سیستم هوشمند جدید کنترل می‌شوند.

سرهنگ کشیر در پایان سخنانش عنوان کرد: اینکه چقدر زمان می‌برد تا اکثر سیستم کنترل ترافیک در شهر تهران به صورت هوشمند اداره شود مشخص نیست. رایزنی‌ها با شهرداری به عمل آمده و جلسات خوبی در این خصوص داشتیم و امیدواریم که بتوانیم به زودی شهروندان را از روند این جلسات آگاه کنیم و هرچه سریع‌تر با استفاده از سیستم‌های هوشمند، باعث کاهش ترافیک و تسریع در رفت و آمد مردم پایتخت شویم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر