صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۹ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳

نامه اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی شیراز به وزیر بهداشت

تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی شیراز در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ملاک‌های خود را برای انتخاب رئیس این دانشگاه بیان کردند.
کد خبر : 931426

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی شیراز در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ملاک‌های خود را برای انتخاب رئیس این دانشگاه بیان کردند. 

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الوکیل

جناب آقای دکتر ظفرقندی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با سلام و احترام  ضمن عرض تبریک بابت مسئولیت جدید و آرزوی موفقیت در امانت داری از این مسئولیت مهم و خطیر، با توجه به آسیب وارد شده به بدنه‌ نظام سلامت در طی سالیان متمادی از سطوح خرد به کلان، به دلیل انتصاب برخی مدیران نالایق، ناآگاه و خودکامه بر مسند ریاست دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و تکیه بر مدیریت‌های ناکارآمد، تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه و سهم‌خواهیِ مذبوحانه گروهی قدرت طلب که باعث بلند شدن فریاد اعتراض از سوی اقشار مختلف نظام سلامت و مردم شده است، که نمونه‌ آن را در اعتصابات بی‌سابقه‌ پرستاران و دانشجویان می‌توان یافت، سوال دغدغه‌مندان حوزه سلامت این است که آیا حضرت‌عالی قصد ادامه‌ این رویه‌ معیوب را دارید یا قصد تغییر آن؟ چرا که ما از تکرار گذشته و بحران‌های بیشتر نگرانیم؛ لذا انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز بر خود لازم می‌داند دغدغه‌ها و معیار‌های مدنظر خود برای انتخاب بالاترین مقام استانی این وزارتخانه و بازوی عملکردی شما یعنی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را محضرتان اعلام نماید تا شاید از این مدخل، گرهی از کار مردم گشوده شود:

۱.  شایسته و متخصص: نظر به شعار اصلی دولت فعلی یعنی وفاق ملی، انتظار می‌رود انتخاب رئیس دانشگاه براساس شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی و دور از هرگونه حزب‌گرایی و قومیت‌گرایی باشد تا دانشگاهیان و مردم بیش از پیش شاهد بازی‌گردانی مسئولین و بازی خوردن خودشان نباشند.

۲.  برنامه ریزی دقیق و عاقلانه: مشکلات و کمبود‌های متعددی در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، درمانی، عمرانی و رفاهی وجود داشته که نیاز به برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه توسط رئیس دانشگاه دارد. طرح و برنامه‌ای که قبل و بعد از انتخاب ایشان قابل رؤیت و ارزیابی برای عموم و علی‌الخصوص تشکل‌های دانشجویی باشد.

۳.  پایبند به فرمایشات رهبری: اهتمام و توجه ویژه به فرمایشات و نصایح رهبری به ویژه در مسئله رفع موانع فرزندآوری و افزایش جمعیت از لزوم کار‌های مدیریتی است. چرا که ایشان با التزام به عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیماتی یکپارچه و در راستای نیاز‌های مردم و کشور اتخاذ خواهند کرد. تصمیماتی که بی‌شک از بار روی دوش مردم و سختی زندگی آنها خواهد کاست.

۴.  پاسخگو بودن نسبت به مطالبات دانشگاهیان و مردم: اولویت هر مسئولی در هر رده مسئولیتی همواره باید خدمت به خلق باشد و مطالبات مردم و دانشگاهیان از نیاز‌های آنها بر می‌آید و زمانی که مسئول، خود را در مقام پاسخگویی ببیند، تلاش و دقت بیشتری را صرف پرداختن به وظیفه خود می‌کند؛ لذا توجه به این مطالبات نه تنها ایشان را از ورود به منجلاب قدرت طلبی و فساد بازمیدارد، که راه را در طول ریاست ایشان برایشان هموار خواهد کرد.

۵.  شفاف در تمام سطوح به ویژه در حوزه مالی: طبق گفته‌های جناب آقای دکتر پزشکیان، عدم شفافیت مالی باعث فساد در جامعه است. در دوره‌ قبل، علی‌رغم تاکید بر جلوگیری از رانت، شاهد بودیم بودجه‌های وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف بصورت غیر هدفمند و بعضاً با فشار برخی نمایندگان، خصوصا در استان فارس، صرف ساخت پروژه‌های عمرانی شد که هیچ منفعتی نداشته و صرفا هزینه‌های فراوان به دانشگاه‌ها وارد نمود، درحالی که بیمارستان نمازی که مرکز درمانی جنوب کشور به حساب می‌آید از داشتن نیاز‌های ضروری خود محروم می‌ماند؛ لذا یکی از شاخص‌های مهم رئیس دانشگاه شفافیت حساب‌ها، هزینه‌ها و درآمد‌های دانشگاه است.

۶.  توجه به بهسازی زیر ساخت‌ها: فرسودگی، کمبود و یا نبود زیرساخت‌های مورد نیاز در فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، درمانی و رفاهی یکی دیگر از موارد و چالش‌های پیش روی رؤسای دانشگاه هاست. فرسودگی‌هایی که در حوزه درمان جان بیماران و در حوزه آموزش و پژوهش سلامت جسمی و روانی دانشجویان را به خطر انداخته است.  

۷.  عدالت و مردم داری در حوزه بهداشت و درمان: افزایش هزینه‌های درمانی و عدم توزیع مناسب دارو‌هایی نظیر انسولین در سطح داروخانه‌ها و همچنین نقص در پرداخت‌های بیمه‌ای و تعطیلی عمده خانه‌های بهداشت روستایی، سختی‌ها و مشقت‌های زیادی را به مردم وارد کرده است که از رئیس دانشگاه انتظار می‌رود در حل این چنین مسائل طرح و برنامه داشته و کوشا باشد.

۸.  اجتناب از محافظه کاری و نگاه‌های حزبی و قومیتی: اجتناب از محافظه‌کاری و نگاه‌های حزبی و قومیتی و سلیقه‌ای در تقسیم پست‌های مدیریتی و همچنین در مسائل مختلف از جمله فرهنگی-سیاسی که برخلاف فرمایشات رهبری بوده و موجب از بین رفتن تحرک و پویایی در دانشگاه می‌شود. توجه به نسل جوان و آینده سازان و نگاه ویژه به تشکل‌ها و نهاد‌های دانشجویی و صنفی بصورت هدفمند انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر