صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ابررایانه ژاپنی رونمایی شد/هزار برابر سریع‌تر از همه ماشین‌های محاسباتی

ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد یک ابررایانه پیشگامانه بسازد که از قدرتمندترین ماشین‌های امروزی هزار برابر سریع‌تر است.
کد خبر : 931408

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، ابررایانه جدید ژاپن با نام آزمایشی «فوگاکو نکست» (Fugaku Next) قرار است تا سال ۲۰۳۰ به طور کامل آماده بهره‌برداری شود.

«فوگاکو نکست» ابررایانه‌ای است که با سرعت زِتا فلاپس (zetaFLOPS) کار می‌کند؛ مقیاسی که پیش از این هیچ رایانه ای به آن دست نیافته بود.

این افزایش عظیم در قدرت محاسباتی رایانه‌ای به ژاپن امکان می‌دهد تا با پیچیده‌ترین چالش‌ها در زمینه هوش مصنوعی و تحقیقات علمی مقابله کند.

وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن از طرح‌هایی برای این ابر رایانه رونمایی کرده است که نشاندهنده جهش قابل توجهی در سرعت محاسبات است.

قدرتمندترین ابررایانه‌ها می‌توانند بیش از یک کوئینتیلیون (۱ و ۱۸ صفر) محاسبه در ثانیه انجام دهند، اما حالا «فوگاکو نکست» با سرعت بی‌نظیری که دارد می‌تواند در هر ثانیه یک سکستیلیون (۱ و ۲۱ صفر) محاسبه را انجام دهد.

تصمیم ژاپن برای ساخت چنین ماشین فوق‌قدرتمندی «به منظور همگام شدن با توسعه تحقیقات علمی با استفاده از هوش مصنوعی» گرفته شده است. ابررایانه فوگاکو نکست با حداکثر عملکرد ۰.۴۴ زتافلاپس سریع‌ترین ابررایانه جهان لقب گرفته است.

{$sepehr_key_1903}

یکی از چالش‌های اصلی در ساخت یک ابر کامپیوتر کلاس زتا، بهره‌وری انرژی است. ساخت چنین ماشینی با فناوری‌های کنونی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد که معادل خروجی ۲۱ نیروگاه هسته‌ای است. این یک مانع مهم است که مهندسان باید بر آن غلبه کنند تا فوگاکو نکست را به واقعیت تبدیل کنند.

ژاپن برای توسعه این پروژه ۴.۲ میلیارد ین (۲۹ میلیارد دلار) بودجه در نظر گرفته است و پیش‌بینی نشان میدهد که کل بودجه به ۱۱۰ میلیارد ین (۷۶۱ میلیون دلار) می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ابررایانه ژاپن
ارسال نظر