صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«شکستن کد عصبی» با هوش مصنوعی: شبیه‌سازی «مغز برتر» ممکن می‌شود؟

هوش مصنوعی اگر بتواند هوشیاری و تفکر بصری انسان را تقلید کند و به مرحله «آگاهی» برسد، ممکن است دانشمندان بتوانند یک «مغز» مصنوعی با هوشیاری و پردازش برتر از مغز طبیعی انسان بسازند.
کد خبر : 931311

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محققان بر این باورند که شکستن «کد عصبی» مغز می‌تواند باعث شود که هوش مصنوعی از نظر ظرفیت و سرعت از هوش انسانی پیشی بگیرد. این کد عصبی به نحوه پردازش اطلاعات حسی توسط مغز و انجام وظایف شناختی مانند یادگیری و حل مسئله اشاره دارد.

با درک این موضوع، هوش مصنوعی می‌تواند هوشیاری و تفکر بصری را تقلید کند که برای هوش انسان مانند بسیار مهم هستند. با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که برای جلوگیری از استفاده نادرست از چنین فناوری پیشرفته ای باید کنترل های ایمنی سختی در نظر گرفته شود.

ایتان مایکل آزوف (Eitan Michael Azoff)، تحلیلگر هوش مصنوعی و اهل بریتانیا می‌گوید: انسان‌ها هوش مصنوعی‌ای خواهند ساخت که پس از شکستن «کد عصبی» از توانایی‌های ما پیشی می‌گیرد.

او استدلال می‌کند که انسان‌ها قرار است هوش برتر را با ظرفیت و سرعت بیشتری نسبت به مغز خودمان مهندسی کنند و آنچه که این جهش در توانایی را ممکن می‌کند، درک «کد عصبی» است. اینگونه است که مغز انسان اطلاعات حسی را رمزگذاری می‌کند و چگونه اطلاعات را در مغز برای انجام وظایف شناختی مانند تفکر، یادگیری، حل مسئله، تجسم درونی و گفتگوی درونی حرکت می‌دهد.

آزوف در کتاب جدید خود: «به‌سوی هوش مصنوعی در سطح انسانی» می‌گوید که یکی از گام‌های حیاتی برای ایجاد «هوش مصنوعی در سطح انسانی» تقلید آگاهی در رایانه‌ها است.

{$sepehr_key_1890}

کامپیوترها می‌توانند هوشیاری را شبیه‌سازی کنند. انواع مختلفی از هوشیاری وجود دارد و دانشمندان اذعان دارند که حتی موجودات ساده‌تری مانند زنبورها نیز دارای درجه‌ای از آگاهی هستند. این آگاهی عمدتاً «بدون خودآگاهی» است، شبیه‌ترین تجربه ما انسان‌ها در این خصوص زمانی رخ می‌دهد که کاملاً روی یک کار متمرکز هستیم و «غرق» آن می‌شویم.

 آزوف معتقد است که شبیه‌سازی رایانه‌ای شاید به ساخت «مغز مجازی» منجر شود که در اولین قدم می‌تواند هوشیاری را بدون خودآگاهی تقلید کند.

تفکر بصری همچنین می‌تواند کلید کشف رمز و راز آگاهی باشد. هوش مصنوعی فعلی بر اساس «مشاهده» فکر نمی‌کند، از «مدل‌های بزرگ زبانی» استفاده می‌کند و از آنجا که تفکر بر اساس مشاهده، خیلی پیش‌تر از زبان در انسان رشد کرده است، آزوف پیشنهاد می‌کند که درک تفکر بصری (بر اساس مشاهده) و سپس مدل‌سازی پردازش بصری برای هوش مصنوعی ممکن می‌شود.

آزوف می‌گوید: وقتی کدهای عصبی را شکستیم، مغزهای سریع‌تر و برتری را با ظرفیت، سرعت و فناوری بالاتر مهندسی خواهیم کرد که از مغز انسان پیشی می‌گیرد.

ما این کار را ابتدا با مدل‌سازی پردازش بصری انجام خواهیم داد، که به ما امکان می‌دهد تفکر بصری را تقلید کنیم. من حدس می زنم که آگاهیِ «غرق» چیزی شدن از آن پدید خواهد آمد.

آزوف می‌گوید: من معتقد نیستم که یک سیستم برای آگاهی داشتن نیاز به زنده بودن دارد.

اما آزوف هشداری نیز صادر می‌کند و می‌گوید جامعه باید برای کنترل این فناوری و جلوگیری از سوء استفاده از آن اقدام کند: «تا وقتی به ماشین‌هایی که می‌سازیم اعتماد کامل نداریم، باید مطمئن شویم که این دو نکته همیشه رعایت می‌شوند: «اول، ما باید مطمئن شویم که کنترل کار و کلید روشن و خاموش تنها در دست انسان‌هاست. دوم،  باید سیستم‌های هوش مصنوعی را اخلاق‌مدار و ایمن بسازیم.»

انتهای پیام/

ارسال نظر