صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
در آنا بخوانید؛

فناوری‌های جدید در حوزه سلامت؛ از چالش‌ها تا مزایای آن

فناوری‌های جدید در حوزه بهداشت، درمان و سلامت با سرعت بسیار زیادی در حال تحول و به‌روز شدن هستند. به‌طوری‌که تأثیرات مثبتی را بر نحوه تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌های مختلف دارند.
کد خبر : 931185

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، فناوری‌های جدید در حوزه بهداشت، درمان و سلامت با سرعت بسیار زیادی در حال تحول و به‌روز شدن هستند به‌طوری‌که تأثیرات عمیق و مثبتی را بر نحوه تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌های مختلف دارند.

پیشرفت فناوری علاوه بر این‌که به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کند، در کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی نیز تأثیرگذار است.

پزشکی دیجیتال یکی از همین فناوری‌های مهمی است که با ورود به عرصه سلامت تغییر و تحولات بزرگی را در این حوزه ایجاد کرده است. پزشکی دیجیتال به استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای ارائه خدمات بهداشتی اشاره دارد. این شامل اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌های آنلاین و ابزار‌های پوشیدنی است که به بیماران اجازه می‌دهند تا وضعیت سلامتی خود را مدیریت کنند.

این فناوری موجب دسترسی آسان بیماران به اطلاعات پزشکی و مشاوره می‌شود. از سوی دیگر با استفاده از اپلیکیشن‌ها، بیماران می‌توانند دارو‌ها و علائم خود را پیگیری کنند. همچنین با استفاده از مشاوره‌های آنلاین هزینه‌های سفر به شهر دیگر برای درمان و زمان انتظار برای ویزیت پزشک را کاهش می‌دهد.

متأسفانه پزشکی دیجیتال مانند بسیاری از فناوری‌هایی که در حوزه سلامت وجود دارد با چالش‌هایی مواجه است. حفظ حریم خصوصی یکی از همین چالش‌ها است. از سوی دیگر عدم دسترسی برخی افراد به فناوری‌های دیجیتال یکی دیگر از چالش‌هایی است که نظام سلامت و درمان در پزشکی دیجیتال با آن مواجه است.

 



یکی دیگر از فناوری‌های حوزه سلامت ورود هوش مصنوعی به این حوزه است که سروصدای زیادی برپا کرده است. هوش مصنوعی در حوزه سلامت به تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی نتایج درمانی با استفاده از الگوریتم‌ها و یادگیری ماشین می‌پردازد.

هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص سریع بیماری‌ها به پزشکان و کمک کند. علاوه بر این هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های بزرگ، می‌تواند الگو‌های بیماری را شناسایی و پیش‌بینی کند که کدام بیماران در معرض خطر هستند تا هرچه سریع‌تر درمان آغاز شود.

دقت یکی از چالش‌هایی که هوش مصنوعی در حوزه سلامت ایجاد کرده است. به‌عبارت‌دیگر ممکن است الگوریتم‌ها دقت کافی نداشته و منجر به تشخیص نادرست شوند.

 

 

بیوتکنولوژی یکی دیگر از فناوری‌های مهم و کاربردی در حوزه سلامت است. بیوتکنولوژی شامل استفاده از فرآیند‌های بیولوژیکی برای توسعه محصولات پزشکی جدید است. این شامل مهندسی ژنتیک، درمان‌های سلولی و ژن‌درمانی می‌شود. بیوتکنولوژی می‌تواند درمان‌هایی را ارائه دهد که متناسب با نیاز‌های خاص هر بیمار است. همچنین بیوتکنولوژی در توسعه دارو‌ها و درمان بیماری‌های نادر که قبلاً غیرقابل درمان بودند نیز اثرگذار است. مشکلات و چالش‌های موجود در این فناوری هزینه زیاد آن است.

 

 

اینترنت اشیا دیگر فناوری است که می‌تواند به کمک حوزه سلامت بیاید. اینترنت اشیاء به شبکه‌ای از دستگاه‌ها می‌گویند که می‌تواند داده‌ها را جمع‌آوری و تبادل کند. در حوزه سلامت، این شامل دستگاه‌های پوشیدنی، مانیتور‌های سلامتی و تجهیزات پزشکی متصل است.

با استفاده از اینترنت اشیا بیماران می‌توانند وضعیت سلامتی خود را به‌طور مداوم چک کنند. همچنین داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌توانند به پزشکان در تصمیم‌گیری بهتر کمک کنند. نگرانی‌های مربوط به هک شدن دستگاه‌ها و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی و همچنین نبود تکنولوژی کافی از چالش‌های این فناوری است.

 



واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دیگر فناوری است که می‌توان در حوزه سلامت از آن استفاده کرد. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به فناوری‌هایی اشاره دارند که می‌توانند تجربه‌های تعاملی را ایجاد کنند. در حوزه سلامت، این فناوری‌ها برای آموزش پزشکان، درمان اختلالات روانی و بازترانی بیماران استفاده می‌شوند. با استفاده از این فناوری پزشکان می‌توانند با استفاده از شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی، مهارت‌های خود را تقویت کنند. از سوی دیگر می‌تواند در درمان اختلالات اضطرابی و PTSD مؤثر باشد. این فناوری با چالش هزینه بالا مواجه است به‌طوری‌که راه‌اندازی سیستم‌های VR/AR ممکن است هزینه‌بر باشد. علاوه بر آن برخی از بیماران ممکن است نسبت به استفاده از این فناوری‌ها مقاومت نشان دهند.

 

 

فناوری‌های سلامت می‌توانند تغییرات شگرفی را در حوزه بهداشت و درمان ایجاد کنند؛ اما با چالش‌های بسیاری مواجه است که دولت‌ها باید درصدد رفع آنها باشند، زیرا استفاده از این فناوری‌ها کمک بسیاری به بیماران و پزشکان می‌کند. حفظ حریم خصوصی، مسائل اخلاقی و هزینه‌های بالا ازجمله موانع اصلی هستند که باید حل شوند تا این فناوری‌ها بتوانند به‌طور کامل در خدمت بشر قرار گیرند. لازم به ذکر است که آینده سلامت با استفاده از این فناوری‌ها روشن‌تر خواهد بود و امیدواریم که بتوانیم از این پیشرفت‌ها بهره‌برداری کنیم تا کیفیت زندگی مردم بهبود بخشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هوش مصنوعی
ارسال نظر