صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۷ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

کتاب رفتار مصرف انرژی: اصول، مفاهیم و کاربرد‌ها منتشر شد

کتاب رفتار مصرف انرژی به منظور شناسایی رفتار مصرف کننده انرژی و عوامل مؤثر بر آن توسط پژوهشگران پژوهشگاه نیرو تهیه، تدوین و منتشر شد.
کد خبر : 931160

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ کتاب رفتار مصرف انرژی: اصول، مفاهیم و کاربرد‌ها تألیف مریم کیقبادی، امید شاه حسینی و الهه سادات اکبرنیا است که در آن ضمن معرفی مبانی علمی رفتار مصرف‌کننده؛ پیمایش‌های ملی و منطقه‌ایِ انجام‌شده در داخل و خارج کشور را همراه با جزئیات آنها تشریح و در نهایت چارچوب پیشنهادی برای بررسی رفتار مصرف انرژی در کشور به انضمام نحوۀ انجام پیمایش را معرفی می‌کند.

بنا بر این گزارش؛ افزایش بی‌رویۀ مصرف انرژی در کنار محدودیت منابع تولید، توجه به رفتار مصرف‌کننده را برای سیاست‌گذاران الزامی ساخته است. نظریات و پژوهش‌های مختلفی در جهان و ایران سعی داشته‌اند به فهم رفتار مصرف‌کننده بپردازند تا زمینۀ مدیریت مصرف انرژی را برای سیاست‌گذاران فراهم نمایند؛ اما جغرافیای گسترده و پراکندگی و تنوع به‌کارگیری پژوهش‌های رفتاری، مانع از ایجاد درک کافی نسبت به کاربردپذیری آنها شده است. 

این کتاب درصدد است تا با بررسی مدل‌ها، نظریات و پژوهش‌های این حوزه، به پیشبرد مسیر پژوهشی محققان علاقه‌مند به این حوزه کمک کند؛ لذا می‌توان این اثر را به‌عنوان مرجعی در سنجش رفتار مصرفی و عوامل مؤثر بر آن معرفی نمود.
 

کتاب در چهار فصل تنظیم شده است که فصل اول به مدل‌ها و رویکرد‌های نظری می‌پردازد و فصل دوم پیشینۀ تجربی در داخل و خارج کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

فصل سوم به‌صورت عملیاتی به متغیر‌های بررسی‌شده در پژوهش‌ها به‌همراه سؤالات و گویه‌های مربوطه تمرکز داشته و در پایان نیز فصل چهارم، چارچوب مناسب برای بررسی رفتار مصرف انرژی در کشور را معرفی نموده است. 

این کتاب که راهنمای جامعی برای محققان و پژوهشگران این حوزه است از طریق سایت انتشارات پژوهشگاه نیرو به نشانی https://press.nri.ac.ir/book_۴۰۱۲۳۰.html در دسترس علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر