صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
از اروپا به سراسر آفریقا؛

خودرو‌های خورشیدی با پنل‌های تاشونده به سفر ماجراجویانه می روند

یک شرکت خودروسازی فرانسوی قصد دارد چهار خودروی برقی خود را که فقط از انرژی خورشیدی برای تامین سوخت استفاده می‌کنند، به یک سفر ۱۳ هزار کیلومتری در آفریقا بفرستد.
کد خبر : 931099

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE ، شرکت سیتروئن قصد دارد به افتخار صدمین سالگرد سفر اکتشافی تاریخی این شرکت به آفریقا، ماه آینده (اکتبر) چهار خودروی برقی خود را راهی مسیری ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری در سراسر قاره سیاه کند.

بر اساس گزارش نشریه PV، قرار است در این سفر که «La Croisière Verte» (کروز سبز) نام دارد خودرو‌ها مسیری را از شمال به جنوب آفریقا طی کنند و هدف، نشان دادن قابلیت طی کردن مسافت طولانی خودرو‌های نُقلی و سبک وزن است.

پیش بینی می‌شود هر یک از این چهارخودروی پیشرفته، ۵۶۰۰ وات پنل خورشیدی را حمل کنند که برای شارژ ساکن یا خاموش در امتداد جاده نصب می‌شوند. این خودرو‌ها و پنل‌های آنها، به طور خاص برای انجام این سفر دشوار طراحی شده اند.

کروز سبز، زاییده فکر یک کارآفرین فرانسوی، یک مسابقه دهنده سابق رالی داکار و یک مهندس هلندی است که با استفاده از پنل‌های خورشیدی سفارشی طراحی شده، مرز‌های سفر پایدار را به مرحله بالاتری گسترش می‌دهد.

ناوگان سیتروئن AMI که به پنل‌های پشت بامی مجهز شده است، همچنان در ساعات اوج مصرف به شارژ قوی نیاز دارد. پنل‌های خورشیدی ۵۶۰۰ واتی از بسته‌های مینی پنل قابل حملی تشکیل شده که امکان تا شدن دارند.

این مدل پنل خورشیدی سفارشی طراحی شده و فوق نازک از نوع خاصی فناوری تک کریستالی استفاده می‌کند. همچنین برای این سفر یک سیستم فوتوولتاییک ویژه طراحی شده است. این خودرو‌ها می‌توانند با ظرفیت فوتوولتاییک ۲۲ کیلووات و اکثر سیستم‌های داخلی که حداقل دارای ظرفیت بین یک تا چهار کیلووات هستند، مسافت‌های طولانی را طی کنند.

بر اساس این گزارش، سقف خودرو‌ها با فوم PET دارای روکش فایبر گلاس طراحی شده اند تا تحمل گرمای تابستانی در این خودرو‌های کوچک نقلی آسان شود، این در حالی است که در بیشتر موارد سقف خودرو از آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شود. یک کنترل کننده شارژ MPPT ساده، باتری را برای عملکرد بهتر مبدل، تقویت می‌کند.

حتی خودرو‌های سیتروئن برای سفر بلندپروازانه خود فراتر از سقف پانل خورشیدی تغییر یافتند. باتری‌های بزرگتر جایگزین باتری استاندارد ۶ کیلووات ساعتی خواهند شد تا ظرفیت خودرو را ۷۰ تا ۲۵۰ کیلومتر افزایش دهند.

مهندسان موتور درام یا یک قرقره موتوری را به چرخ‌های عقب اضافه کردند. آنها ارتفاع قسمت باربر فریم خودرو را نیز که به شاسی معروف است، دو برابر کردند تا فاصله بیشتری از زمین داشته باشند. با این تنظیمات، خودرو‌های برقی عازم جاده‌های آفریقا خواهند شد.

این چهار خودرو که سفر خود را از پاریس آغاز خواهند کرد با حفظ سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت، به طور متوسط ۲۰۰ کیلومتر در روز خواهند پیمود. خودرو‌های برقی سپس از مارسی به قاره آفریقا می‌روند تا حماسه خود را از مراکش تا انتهای آفریقا در کیپ تاون آفریقای جنوبی آغاز کنند.

سفر اکتشافی خودرو‌های برقی با پنل خورشیدی در آفریقا به دنبال سفر دیگری با ماهیت مشابه صورت می‌گیرد، زیرا همین گروه هلندی به لطف پانل‌های خورشیدی با یک خودروی برقی شرکت اشکودا موفق شدند سراسر قاره سیاره را طی کنند.

با این حال، همانطور که آن سفر اکتشافی نشان داد، این سفر نیز بیشتر شبیه یک ماجراجویی خواهد بود چرا که رانندگان مجبورند روی یک چادر روی سقف بخوابند.

بنابراین، خودرو به عنوان خانه آنها نیز عمل خواهد کرد. اما آنها امیدوارند نشان دهند که امکان پیاده سازی پایداری در زندگی روزمره همه وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر