صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۲۴ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

بازیابی ۹۷ درصدی فلزات گران‌بها از برد‌های الکترونیکی توسط محققان کشور

رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس از بازیابی ۹۷ درصدی فلزات گرانبها در برد‌های الکترونیکی تلفن همراه توسط محققان این بخش خبر داد و گفت: قرار است برای اجرای این پروژه ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنیم.
کد خبر : 930958

علی اسکندری رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: جهاد دانشگاهی واحد مدرس در پژوهشکده فرآوری مواد معدنی یک فناوری ایجاد کرده است که این فناوری در سه بخش و سه مرحله انجام شده است.

وی افزود: در مرحله آزمایشگاهی پروژه موفقی بوده و در مقیاس پایلوت آزمایشگاهی و صنعتی هم انجام شده است؛ این فناوری در بازیابی فلزات گرانبها مانند طلا نقره و مس از برد‌های الکترونیکی بوده است.

 اسکندری ادامه داد: در بسیاری از این لوازم الکترونیکی یک سری روکش‌های طلا نقره و مس وجود دارد تا به واسطه انتقال جریان و الکترون‌ها،‌آن دستگاه کار کند.

وی افزود: این روکش ها در تلفن های همراه، برد‌های موبایل‌ها، برد کامپیوتر‌ها، لپ‌تاپ و اقسام دیگر الکترونیکی وجود دارند و ما در مقیاس آزمایشگاهی کار‌های خوبی را انجام دادیم و نتایج خوبی گرفتیم. تقریبا  توانستیم بیش از ۹۷ درصد، فلزات طلا و نقره  رااز بردهای الکترونیکی تلفن های  همراه بازیابی کنیم.

اسکندری تاکید کرد: اخیراً هم صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گذاشته شده تا بر روی این فناوری سرمایه گذاری کنند و مبلغ ۶۰ میلیارد تومان را به این فناوری اختصاص دهند تا این کار انجام شود. قرار است تا با عنوان سهام‌دار با جهاد دانشگاهی واحد مدرس و پژوهشکده فراوانی مواد معدنی شریک و این کار انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر