صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخستین فضاپیمای ایلان‌ماسک در مریخ فرود می‌آید

مدیر شرکت فضایی اسپیس‌ایکس گفته است، طی دو سال آینده نخستین فضاپیمای بدون سرنشین این شرکت در سیاره سرخ فرود می‌آید.
کد خبر : 930865

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت اسپیس‌ایکس، اخیراً اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد در دو سال آینده نخستین پرواز‌های بدون سرنشین خود به سیاره‌ی مریخ را آغاز کند.

به گفته مدیر شرکت فضایی اسپیس‌ایکس، این عملیات به منظور برای آزمایش قابلیت اطمینان فرود دست نخورده روی مریخ، بدون خدمه خواهند بود و اگر این فرود‌ها به خوبی انجام شود، شرکت فضایی وی نخستین پرواز‌های خدمه خود را در چهار سال آینده به مریخ انجام خواهد داد.

 ماسک که اسپیس ایکس را در سال ۲۰۰۲ تأسیس کرده، در ماه آوریل اعلام کرد، نخستین سفینه فضایی بدون سرنشین ظرف ۵ سال آینده بر روی مریخ فرود می‌آید و پس ازآن نخستین افراد در عرض هفت سال روی سیاره سرخ قرار می‌گیرند.

 موشک استارشیپ در ماه ژوئن از بازگشت آتشین و مافوق صوت از فضا جان سالم به در برد و به یک نمایش فرود موفقیت آمیز در اقیانوس هند دست یافت و در چهارمین آزمایش موشک، یک ماموریت آزمایشی کامل را در سراسر جهان انجام داد.

 این خبر یکی از مراحل مهم در برنامه‌های بلندپروازانه اسپیس‌ایکس برای استعمار سیاره سرخ و توسعه فناوری‌های فضایی به حساب می‌آید.

هدف اصلی اسپیس‌ایکس از این پروازها، آزمایش فناوری‌های جدید و جمع‌آوری داده‌های علمی است که می‌تواند به مأموریت‌های آینده کمک کند. ماسک به این نکته اشاره کرده است که این پرواز‌ها نه تنها به‌منظور آزمایش سیستم‌های مختلف طراحی شده‌اند، بلکه به جمع‌آوری اطلاعات درباره جو و شرایط سطح مریخ نیز می‌پردازند.

اسپیس‌ایکس برای این مأموریت‌ها از فضاپیمای استارشیپ استفاده خواهد کرد. استارشیپ یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد است که برای حمل بار و مسافر به فضا طراحی شده است. این فضاپیما می‌تواند بار سنگین و محموله‌های علمی را به مریخ منتقل کند و همچنین قابلیت بازگشت به زمین را دارد. طراحی استارشیپ طوری انجام شده است که بتواند در شرایط سخت مریخ عملکرد خوبی داشته باشد.

با وجود این برنامه‌های بلندپروازانه، اسپیس‌ایکس با چالش‌های زیادی نیز مواجه است. از جمله این چالش‌ها تأمین منابع مالی، فناوری‌های پیچیده و مشکلات مربوط به ایمنی پرواز‌ها است. همچنین، شرایط جوی و جغرافیایی مریخ می‌تواند بر موفقیت این مأموریت‌ها تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر