صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۵ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳

تولید برق بیشتر با توربین‌های بادی بدون حرکت

یک شرکت فناوری انرژی‌های تجدید پذیر توربین‌های بادی نوآورانه‌ای ساخته است که هیچ مولفه متحرکی ندارد و به دلیل فضای اشغالی کم می‌تواند بر روی پشت بام‌ها نصب شود.
کد خبر : 930789

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس ، شرکت «Aeromine Technologies» «ایروماین تکنولوژیز» مستقر در هیوستون آمریکا، تعدادی هوابرد) ایرفویل مهار کننده انرژی باد بی صدا و بی حرکت خود را بر روی سقف یکی از کارخانه‌های شرکت خودروسازی BMW در آکسفورد انگلیس نصب کرده است.

هدف از نصب این هوابرد‌ها ارائه مکملی برای پنل‌های خورشیدی کارخانه به منظور تولید انرژی پاک هستند، در حالی که فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند.

ایروماین می‌گوید: هر یک از توربین‌های آن – که حاوی هیچ بخش متحرک قابل مشاهده‌ای نیستند – برای تولید میزان برق معادل پنل های خورشیدی  تنها به ۱۰ درصد از مساحت پشت بام، نیاز دارند.

این شرکت همچنین مدعی است این توربین‌ها ۵۰ درصد انرژی بیشتری نسبت به تاسیسات خورشیدی با هزینه مشابه تحویل می‌دهند.

ایروماین در سال ۲۰۲۲ گفته بود ابتکار خود را در کارخانه ساخت مواد شیمیایی BASF Corporation در میشیگان آزمایش کرده است. این سیستم برق بادی بدون حرکت، به تازگی در کارخانه MINI نصب شده است که اولین نمونه از این نوع در انگلیس به شمار می‌آید.

علاوه بر فضای اشغالی بسیار کوچک، ساخت و نگهداری این توربین‌ها نیز ارزان است. بر اساس اعلام این شرکت، این توربین‌ها از مواد قابل بازیافت ساخته شده و از یک ژنراتور مهر و موم شده استفاده می‌کنند که نیازی به روغن کاری دوره‌ای ندارد و می‌تواند تا بیست سال عمر کند.

نحوه عملکرد توربین چگونه است؟

این توربین‌ها در لبه‌های سقف ساختمان ها، رو به جهت باد غالب قرار می‌گیرند. هنگامی که باد از لبه ساختمان می‌گذرد، سرعت می‌گیرد، بر روی ایرفویل‌های عمودی که در دو طرف ستون مرکزی مرتفع قرار دارند، جریان می‌یابد. این یک منطقه کم فشار در پشت ستون ایجاد می‌کند که باعث مکش هوا از پایین دستگاه می‌شود و پروانه داخلی را برای تولید نیرو می‌چرخاند.

ایده بزرگ توربین‌های بادی ایروماین، ارائه مکملی برای پنل‌های خورشیدی پشت بامی است؛ پنل‌های خورشیدی فقط زمانی که هوا آفتابی است می‌تواند برق تولید کنند؛ بنابراین با ترکیب انرژی خورشیدی و بادی، سیستم قوی تری برای تولید برق وجود خواهد داشت. از آنجایی که آنها فضای بسیار کوچکی را اشغال می‌کنند، فضای زیادی برای قرار دادن پنل‌های خورشیدی بین توربین‌ها مهیاست.

ایروماین امیدوار است در صورت موفقیت این پروژه اولیه با BMW، سیستم‌های این شرکت در سراسر تاسیسات این خودروساز در سایر نقاط جهان گسترش یابد. گروه BMW از طریق پروژه BMW Startup Garage خود از ایروماین پشتیبانی می‌کند و به عنوان یک مشتری اولیه در فناوری پیشرفته آن مشارکت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر