صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۶ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

پژوهشگران به رهیافت جدیدی در تحقق عدالت حکمرانی آموزشی رسیدند

پژوهشگران در تحقیقاتی جدید به این نتیجه رسیدند که هم‌افزایی علم‌سنجی و تخصص در ارتقا استراتژی‌های حکمرانی موثر بوده و می‌تواند به تحقق عدالت در حکمرانی آموزشی منجر شود.
کد خبر : 930732

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در دنیای امروز، مدیریت سیستم‌های آموزشی و سیاست‌گذاری در بخش‌های حکمرانی آموزشی، از اهمیت حیاتی برخوردار است و تغییرات سریع در فناوری اطلاعات و نیاز‌های جدید آموزشی، چالش‌های بسیاری را برای سیستم‌های آموزشی ایجاد می‌کند، در این راستا، استفاده از هوشمندی استراتژیک و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در بهبود فرآیند‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری عمل کند.

در همین رابطه، مطالعه پژوهشگران مطرح کشور منجر به نتایجی شده که می‌تواند راهگشای وزارت آموزش و پرورش باشد.

مرضیه بختیاری (پژوهشگر برتر ملی و متخصص حوزه علم‌سنجی و دانشجوی دکتری حکمرانی در دانشگاه عالی دفاع ملی) با بهره‌گیری از روش بیبلیومتریک، به بررسی مدارک علمی منتشر شده در زمینه "Educational Governance" و موضوعات مرتبط با وزارت آموزش و پرورش پرداخته و از میان یک هزار و ۴۳۷ مقاله موجود، ۱۲ خوشه کلیدی را شناسایی کرده است.

امین حکیم (عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه تهران) نیز با ارایه چارچوب‌هایی برای طراحی هوشمندی استراتژیک در بخش‌های حاکمیتی و تجربه‌های متعدد در طراحی و اجرای پروژه‌های کلان در سازمان‌های دولتی، به طور موثری به تقویت یافته‌های این پژوهش کمک کرده است.

پژوهش صورت گرفته علاوه بر شناسایی روند‌ها و نقاط قوت پژوهش‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش در سطح جهانی؛ می‌تواند راهنمایی برای سیاست‌گذاران و مدیران آموزشی در اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک و بهینه‌سازی عملکرد وزارتخانه باشد. 

تدوین برنامه راهبردی جامع برای وزارت آموزش و پرورش ایران با توجه به کلاستر‌ها و مفاهیم ارایه شده، می‌تواند برنامه‌ای را در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت و حاکمیت آموزشی، فناوری و نوآوری در آموزش، توسعه حرفه‌ای معلمان، پایداری و بهبود مستمر، و ارتقا سلامت و پشتیبانی از دانش‌آموزان و معلمان طراحی را شامل شود.

همچنین، استفاده از اصول سایبرنتیک (رایانیک) برای بهبود کارایی و انعطاف‌پذیری سیستم آموزشی نیز می‌تواند به عنوان یک رویکرد نوین و فناور محور بر دقت ارزیابی‌ها در سیستم موجود بیافزاید.

این پژوهش هفت حوزه مدیریت و حاکمیت آموزشی، فناوری و نوآوری در آموزش، پایداری و بهبود مستمر در نظام آموزشی، توسعه حرفه‌ای و آموزش معلمان، سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و کارکنان آموزشی، پشتیبانی از عملکرد تحصیلی و توانمندسازی دانش‌آموزان و پشتیبانی از معلمان و کارکنان آموزشی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در قالب مقاله در دست انتشار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر