صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۳ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

​​معرفی انواع لامپ برای نورپردازی پذیرایی منزل

پذیرایی جزو اصلی‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای است. جایی است که اهالی خانه ساعات زیادی دور هم جمع می‌شوند و در آنجا از مهمانان پذیرایی می‌کنند.
کد خبر : 930722

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پذیرایی جزو اصلی‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای است. جایی است که اهالی خانه ساعات زیادی دور هم جمع می‌شوند و در آنجا از مهمانان پذیرایی می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت نورپردازی پذیرایی و انتخاب صحیح منابع نوری اهمیت ویژه دارد. اینکه چه لامپی را انتخاب می‌کنید در حس و حال فضا و اینکه چطور به نظر برسد تأثیر مستقیم دارد. اما چه لامپی برای پذیرایی منزل مناسب است؟ در ادامه این نوشته به این سؤال پاسخ می‌دهیم و نکات مهمی که در زمان انتخاب لامپ باید به آن توجه کنید را هم به شما خواهیم گفت.

لامپ‌های مناسب برای نورپردازی پذیرایی

لامپ‌ کم مصرف (فلورسنت فشرده)

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب و اقتصادی برای پذیرایی خانه، لامپ کم مصرف است. این لامپ نوری مشابه لامپ ال ای دی دارد و نسبت به لامپ رشته‌ای انرژی کمتری مصرف می‌کند. تولید نور باکیفیت، تنوع ابعاد و توان از مزایای لامپ کم مصرف است. وجود مقادیر کمی جیوه و مکث در روشن شدن نیز از معایبی است که برای لامپ فلورسنت برمی‌شمرند. لامپ‌های کم مصرف معمولاً در چراغ‌های‌ رومیزی و دیواری کاربرد دارند. برای خرید لامپ کم مصرف به سایت زیر رجوع کنید: https://miarze.com/category/lighting-products/light-bulb/cfl-bulb

لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین لامپ‌های حال حاضر هستند. در سالهای نه چندان دور تولید این نوع لامپ انقلاب بزرگی در صنعت روشنایی به وجود آورد.

یکی از بهترین گزینه‌های برای روشنایی پذیرایی منزل لامپ ال ای دی است. لامپ ال ای دی در انواع و ابعاد مختلف در بازار موجود است و برای لوستر، چراغ آویز و... در پذیرایی منزل مناسب است.

لامپ‌ هالوژن

لامپ‌ هالوژن نیز انتخاب مناسبی برای نورپردازی پذیرایی منزل است. این لامپ نسخه به‌روز شده همان لامپ‌های رشته‌ای قدیمی است که با استفاده از گازهای هالوژنی مثل ید یا برم، نوری سفید و روشن‌ منتشر می‌کند. با این تفاوت که مصرف انرژی آن به مراتب کمتر است. به همین دلیل برای روشن کردن محیطی مثل سالن پذیرایی مناسب است.

لامپ هالوژن نسبت به لامپ ال ای دی انرژی بیشتری مصرف می‌کند و گرمای بیشتری هم دارد. اما به علت کیفیت بالای نور و قابلیت تنظیم زاویه نور، همچنان خریداری می‌شود.

لامپ‌ رشته‌ای

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که لامپ‌های رشته‌ای منقرض شده‌اند و کسی از آنها استفاده نمی‌کند. اما این یک تصور اشتباه است. لامپ رشته‌ای با وجود قدیمی بودن همچنان کاربرد دارد. این نوع لامپ طول عمر کوتاهی دارد و بیشتر انرژی را صرف تولید گرما می‌کند. اما در عوض نور گرم و دلپذیری دارد و محیط پذیرایی را به خوبی روشن می‌کند. لامپ‌ رشته‌ای شکل و نوری نوستالژیک دارد و برای لوستر و چراغ‌ رومیزی مناسب است.

لامپ‌ فیلامنتی

لامپ‌ فیلامنتی که با نام لامپ‌ ادیسونی هم شناخته می‌شود، همانند لامپ رشته‌ای ظاهری قدیمی و کلاسیک دارد و برای نورپردازی محیط پذیرایی گزینه خوبی به حساب می‌آید. این نوع لامپ همانند لامپ‌های رشته‌ای نور گرم و ملایمی دارد و بیشتر به عنوان یک عنصر دکوراتیو در نورپردازی منزل استفاده می‌شود. لامپ فیلامنتی بیشتر در چراغ آویز و دیواری و همچنین لوستر به کار می‌رود.

لامپ‌ هوشمند

اگر اهل استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز هستید و دلتان می‌خواهد پذیرایی‌تان را با نسل نوین لامپ‌ها نورپردازی کنید باید سراغ لامپ‌های هوشمند بروید. لامپ‌های هوشمند جزو جدیدترین لامپ‌های موجود در بازار هستند که شما با اتصال به تلفن همراه یا کامپیوتر می‌توانید از راه دور آنها را کنترل کنید. تغییر رنگ و شدت نور و همچنین ایجاد حالت‌های مختلف نورپردازی در سالن پذیرایی، از جمله امکاناتی است که این نوع لامپ به شما می‌دهد.

لامپ‌ مهتابی

لامپ‌ مهتابی یکی از انواع لامپ‌ فلورسنت است که در محیط‌های مختلف اداری و مسکونی نصب می‌شود. این نوع لامپ‌ با استفاده از تخلیه الکتریکی داخل لوله‌ای با گازهای نجیب و بخار جیوه و پوشش داخلی فسفری خود، تولید نور می‌کند. مزیت اصلی لامپ‌های مهتابی تولید حرارت اندک و انتشار نور یکنواخت و بدون سوسو است.

نیاز به بالاست برای روشن شدن و حساسیت به دمای محیط نیز از جمله معایبی است که برای این نوع لامپ برمی‌شمرند.

نکات مهم در انتخاب لامپ برای پذیرایی

اگر برای خرید لامپ وارد یک فروشگاه روشنایی شوید با صدها انتخاب مواجه هستید. زیرا در حال حاضر لامپ‌های متنوع با ابعاد و قابلیت‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد. اما اینکه کدام لامپ را برای پذیرایی منزل انتخاب کنید نیازمند دقت و سنجیدن برخی فاکتورهاست. پیشنهاد می‌کنیم در زمان انتخاب لامپ برای پذیرایی به این نکات توجه کنید:

هماهنگی با دکوراسیون داخلی

لامپی که برای روشنایی هال انتخاب می‌کنید باید با حس و حال، سبک دکوراسیون و رنگ غالب آن تطابق داشته باشد. برای مثال اگر منزل شما دکوراسیون کلاسیک و قدیمی دارد بهتر است نورهای گرم و لامپ‌های فیلامنتی را انتخاب کنید. همچنین اگر لوازم پذیرایی شما تناژ رنگی تیره دارند بهتر است از لامپ‌های با لومن بالا استفاده کنید. و بر عکس آن اگر دکوراسیونی مینیمال و مدرن دارید و وسایلتان نیز به رنگ روشن است سراغ چراغ‌های ال ای دی با نورهای سرد بروید.

میزان روشنایی لازم

قبل از خرید لامپ ابتدا متراژ فضای پذیرایی‌تان را اندازه بگیرید و مشخص کنید چه میزان روشنایی لازم دارید. انتخاب شدت نور و رنگ لامپ می‌تواند در بزرگ یا کوچک جلوه دادن هال مؤثر باشد. اگر فضای پذیرایی خانه شما متراژ پایینی دارد بهتر است لامپ‌های مهتابی و سفید را انتخاب کنید. اما اگر فضایی با ابعاد بزرگ در اختیار دارید توصیه می‌شود که از ترکیب نور آفتابی و مهتابی استفاده کنید.

مصرف انرژی و طول عمر

پذیرایی محیطی است که معمولاً بیشترین استفاده را دارد و افراد خانواده ساعت‌های زیادی در آنجا به سر می‌برند. به همین دلیل باید لامپی را انتخاب کنید که فارغ از باکیفیت بودن، مصرف انرژی کم و طول عمر بالایی داشته باشد. در غیر این صورت متحمل هزینه زیادی خواهید شد. اگر بخواهید کم مصرف‌ترین لامپ موجود در بازار را تهیه کنید که سالهای سال بدون افت کیفیت کار کند، بی‌شک باید سراغ لامپ‌های ال ای دی بروید.

رنگ نور

رنگ نور لامپی که می‌خرید در حس و حال محیط و روحیه افراد تأثیر زیادی دارد. در انتخاب رنگ نور مناسب باید به سبک دکوراسیون هم دقت کنید. نورهای گرم حس گرمی به محیط می‌دهند و رنگ نورهای سرد فضا را مدرن‌تر جلوه می‌دهند. رنگ نورهای لامپ‌ها معمولاً روی جعبه آنها درج می‌شود

ارتفاع سقف

در زمان خرید لامپ به ارتفاع سقف سالن پذیرایی توجه کنید. سقف برخی خانه‌ها بلند و برخی از آنها کوتاه است. کوتاهی یا بلندی سقف در نورپردازی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر سقف هال شما ارتفاع کمی دارد، لامپ‌های سقفی توکار و پنل‌های ال‌ ای ‌دی را انتخاب کنید و اگر سقف بلندی دارید، لوستر و پنل‌های روکار انتخاب مناسبی است.

هزینه

شما باید لامپی را انتخاب کنید که با کمترین هزینه، بهترین نور را به شما بدهد. همان طور که بالاتر گفتیم لامپ‌های ال ای دی جزو کم‌مصرف‌ترین لامپ‌های حال حاضر هستند و با خرید آنها در مصرف برق و هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد.

حرف آخر

پذیرایی خانه فضایی برای نشستن و تعامل با اعضای خانواده و مهمانان است و نورپردازی آن تأثیر زیادی بر زیبایی و احساس فضا دارد. در این نوشته بهترین لامپ‌های مناسب نورپردازی پذیرایی منزل را به شما معرفی کردیم. امیدواریم با انتخاب این لامپ‌ها و در نظر گرفتن نکاتی که گفتیم، خانه گرم و صمیمی داشته باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر