صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۲۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

تولید محصولات خاص و عمومی پتروشیمی با دانش ایرانی

یکی از غزال‌های دانش‌بنیان ایران پیشرو در صادرات و دارای تکنولوژی‌های برتر در تولید آمیزه‌های پلیمری، موفق به تولید محصولات خاص و عمومی برای صنایع پتروشیمیایی شده است.
کد خبر : 930698

مجتبی پهلوان، مدیر مهندسی فروش و مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‎بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت در زمره شرکت‌های تولید کننده کامپاند (یکی از انواع بی شمار محصول‌های پلیمری) محسوب می‌شود که حوزه فعالیت آن صنایع پایین دستی پتروشیمی است.

وی افزود: کاری که این شرکت انجام می‌دهد، ایجاد ارزش افزوده روی محصولات خام پتروشیمی است؛ اصولا شرکت‌های پتروشیمیایی دنیا محصولاتی برای مصارف خاص و ویژه تولید می‌کنند، اما محصولات این مجموعه برای مصارف عمومی تولید می‌شوند. به عنوان مثال برای صنعت کابل، صنعت لوله گرید‌های محصولات خاصی دارند، اما شرکت‌های پتروشیمی ایران عموما محصولاتی با مصارف عمومی دارند و به صورت موردی محصولات خاص مثلا برای لوله تولید می‌کنند.

وی اظهارکرد: کاری که شرکت ما انجام می‌دهد این است که محصولات خام شرکت‌های پتروشیمیایی داخلی را برای مصارف خاص مانند مصرف سیم، کابل و لوله‌ها بهینه می‌کند بدین طریق ارزش افزوده ویژه‌ای به وجود می‌آورد.

وی تاکید کرد: این شرکت سال ۱۳۹۲ فعالیت رسمی اش را آغاز و سالانه ۱۲۰۰ تن محصول تولید کرده است. میزان تولیدات این شرکت طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته به طوری که سال گذشته میزان تولیدمان به ۱۶ هزار و ۵۶۰ تن محصل رسید. اکنون ۵۰ درصد تولیدات این شرکت در حوزه صادراتی قرار گرفته و نزدیک به ۷ هزار تن محصول صادر کرده است.

پهلوان یادآورشد: یک سری از این محصولات پیش از این وارداتی بودند. شرکت ما جزء تامین کنندگان این حوزه بود. برخی از شرکت‌های داخلی به این محصولات اعتماد کمی داشتند، اما تحریم‌ها باعث شدند این شرکت‌ها به محصولات ما اعتماد کنند و میزان فروش ما افزایش پیدا کند. در نهایت شرکت مان توسعه یافت و با ایجاد مرکز تحقیق و توسعه بسیار قوی، جذب نخبگان دانشگاهی توانستیم با عرضه محصول مان در بازار‌های صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این پژوهشگرعنوان کرد: ما ترکیه را به عنوان یک هاب در نظر گرفته ایم، زیرا به واسطه تحریم‌ها نمی‌توانیم با بسیاری از شرکت‌های اروپایی به طور مستقیم وارد مذاکره شویم. اکنون از طریق بازار ترکیه به آنها دسترسی داریم و به واسطه کیفیت خوب محصول مان بازار رقبایمان را دست گرفته ایم. 

وی به مشکلات شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما مربوط به قوانین و مقررات گمرکی است. اکنون در این خصوص با چالش‌های خیلی زیادی مواجه هستیم. اغلب بار‌های صادراتی مان بیش از یک سال در گمرک معطل می‌مانند و حتی وارد مراحل قضایی می‌شوند، زیرا گمرک ابزار و امکانات تشخیص کامپاند از مواد خام برخی از محصولات را ندارد. این مساله وقت و انرژی زیادی از شرکت‌هایی مانند شرکت ما در گمرک و مراجع قضایی می‌گیرد. شاید بخش بسیار عمده‌ای از بازارمان را نیز سر این مساله از دست بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: اعمال تحریم‌ها و تامین مواد اولیه، اختصاص ارز نیز از دیگر مسائل و مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. رفع تعهد ارزی فوق العاده می‌توانند شرکت‌هایی مانند شرکت ما را به چالش بکشاند. مراودات بانکی بین المللی نیز از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. اکنون خیلی از مسائل و انتقال پول مان را از طریق صرافی با هزینه‌های گزاف انجام می‌دهیم در صورتی که اگر این هزینه‌های اضافی اعمال نشود محصولات ما قدرت رقابت پذیری بسیار بیشتری از حال حاضر دارا خواهند بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر