صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۲ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

سلول درمانی مهندسی شده برای سارکوم سینوویال پیشرفته

مهندسی ژنتیک یک گیرنده سلول T تولید می‌کند که بهتر می‌تواند، پروتئینی به نام MAGE-A۴ را در سلول‌های سرطانی تشخیص دهد و به آن متصل شود.
کد خبر : 930682

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم اسلامی؛ پزشک و دکتری تخصصی ژنتیک، فلوشیپ پزشکی بازساختی: در ۲ آگوست، سازمان غذا و داروی آمریکا یک درمان سلولی به نام afamitresgene autoleucel یا afami-cel (Tecelra) را برای درمان برخی از افراد مبتلا به سارکوم سینوویال متاستاتیک، نوعی سارکوم بافت نرم، تایید کرد. این تصمیم اولین بار است که آژانس، درمانی که نامیده میشه درمان براساس گیرنده سلول T (TCR) را، برای سرطان تایید می‌کند.

Afami-cel با استفاده از سلول‌های T خود بیمار (نوعی سلول ایمنی) ساخته می‌شود. سلول‌های T از خون بیمار جمع‌آوری می‌شوند، در آزمایشگاه مهندسی ژنتیکی می‌شوند و سپس به فرد تزریق می‌شوند. مهندسی ژنتیک یک گیرنده سلول T تولید می‌کند که بهتر می‌تواند پروتئینی به نام MAGE-A۴ را در سلول‌های سرطانی تشخیص دهد و به آن متصل شود.

Afami-cel برای بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی قرار گرفته اند و آزمایش تومور آنها برای وجود MAGE-A۴ و انواع خاصی از پروتئین‌های HLA مثبت است، تایید شده است.

این تایید بر اساس یک کارآزمایی بالینی بود که شامل ۴۴ فرد مبتلا به سارکوم سینوویال متاستاتیک بود. این درمان تومور‌ها را در ۱۹ شرکت‌کننده (۴۳ درصد) کوچک کرد و میانگین مدت پاسخ (مدت زمانی که درمان مانع از رشد تومور‌ها شد) ۶ ماه بود. این آزمایش توسط سازنده دارو، Adaptimmune حمایت مالی شد.

Sandra D’Angelo، پزشک مرکز سرطان که این کارآزمایی را رهبری می‌کرد، گفت: «این درمان، درمان استاندارد جدیدی برای بیماران مبتلا به سارکوم سینوویال متاستاتیک است که واجد شرایط درمان هستند.

او خاطرنشان کرد که afami-cel شبیه به درمان‌های سلول T با گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) است که از سال ۲۰۱۷ برای درمان برخی سرطان‌های خون تایید شده است.

 D'Angelo گفت: "با هر دو درمان گیرنده CAR T و T-cell، ما به سلول‌های ایمنی توانایی مبارزه با سرطان را می‌دهیم. "

دو تفاوت کلیدی بین درمان‌های سلول T CAR و درمان‌های گیرنده سلول T وجود دارد. اولاً، با درمان‌های CAR T-cell، گیرنده تخصصی یا CAR مصنوعی است، در حالی که درمان با گیرنده سلول T، از شکل تغییر یافته‌ای از یک گیرنده طبیعی استفاده می‌کند.

تفاوت دیگر این است که درمان‌های سلول T CAR پروتئین‌های غیرطبیعی را روی سطح سلول‌های سرطانی هدف قرار می‌دهند. از سوی دیگر، درمان‌های گیرنده سلول T می‌توانند به بخش‌هایی از پروتئین‌های غیرطبیعی که به طور معمول در داخل سلول‌های سرطانی یافت می‌شوند، اما توسط پروتئین‌های HLA به سطح سلول منتقل می‌شوند، متصل شوند.

پرداختن به نیاز به درمان‌های جدید برای سارکوم سینوویال

سارکوم سینوویال می‌تواند در بافت‌های نرم مختلف مانند ماهیچه یا رباط ایجاد شود. می‌تواند در اندام‌ها و مفاصل نزدیک مانند مچ دست یا مچ پا رخ دهد. این سرطان نادر است و سالانه کمتر از ۱۰۰۰ نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می‌شوند.

یک سوم افراد مبتلا به سارکوم سینوویال زیر ۳۰ سال تشخیص داده می‌شوند و گزینه‌های درمانی محدود است.

هنگامی که بیماری در بدن گسترش نیافته است، درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن تومور است. در صورتی که تومور بزرگتر باشد، پس از برداشتن برگردد یا به خارج از محل اصلی خود گسترش یافته باشد، ممکن است از پرتودرمانی و/یا شیمی درمانی نیز استفاده شود.

حدود نیمی از بیماران مبتلا به این سرطان دچار بیماری متاستاتیک می‌شوند که قابل درمان نیست. درمان استاندارد برای بیماران مبتلا به بیماری متاستاتیک شیمی درمانی است.

بیش از یک دهه از زمانی که سازمان غذا و داروی آمریکا درمان جدیدی را برای این بیماری تایید کرده است، می‌گذرد. دکتر D'Angelo گفت که "نیاز بسیار زیادی" به گزینه‌های درمانی جدید برای بیماران وجود دارد.

هدف قرار دادن پروتئین در داخل سلول‌های سرطانی

Afami-cel، که حدود ۶ هفته طول می‌کشد تا تولید شود، از طریق جریان خون بیمار در یک دوز تجویز می‌شود.

هدف مهندسی ژنتیک حل مشکل گیرنده‌های سلول T طبیعی است. آنها همیشه سلول‌های سرطانی را شناسایی نمی‌کنند و محکم به آنها متصل نمی‌شوند. اتصال ایمن به سلول‌های ایمنی اجازه می‌دهد تا سلول‌های سرطانی را بکشند.

در حالی که درمان‌های سلول T CAR روی پروتئین‌های سطح سلول‌های سرطانی می‌چسبند، درمان‌های گیرنده سلول T می‌توانند پروتئین‌هایی را که به طور معمول در داخل سلول یافت می‌شوند هدف قرار دهند. به عنوان مثال، Afami-cel MAGE-A۴ را هدف قرار می‌دهد که در تومور‌های مختلف از جمله سرطان تخمدان و سر و گردن یافت می‌شود.

David Hong، از مرکز سرطان دانشگاه تگزاس، که یکی از اولین آزمایش‌های بالینی را برای ارزیابی afami-cel در افراد انجام داد، گفت: ما دریافتیم که سارکوم‌های سینوویال تمایل به بیان MAGE-A۴ دارند.

پروتئین HLA بخشی از پروتئین MAGE-A۴ را به سلول‌های T ارائه می‌کند و سیستم ایمنی را از وجود سرطان آگاه می‌کند.

Afami-cel با استفاده از مسیر تأیید سریع FDA تأیید شد. در کارآزمایی بالینی که منجر به تایید شد، بسیاری از ۴۴ شرکت کننده مبتلا به سارکوم سینوویال چندین درمان قبلی را دریافت کرده بودند.

از ۱۹ نفری که تومور آنها به دنبال درمان کاهش یافت، دو نفر پاسخ کامل داشتند، به این معنی که تومور‌های آنها از بین رفت و در طول دوره مطالعه ۳ ساله برنگشت.

شایع‌ترین عوارض جانبی مرتبط با  Afami-cel شامل تهوع، استفراغ، خستگی و عفونت بود. حدود ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان سندرم آزادسازی سیتوکین را تجربه کردند که نوعی واکنش بیش از حد سیستم ایمنی است. به گفته محققان، اکثر موارد خفیف بودند و می‌توان آنها را با دارو‌های دیگر مدیریت کرد.

Hong گفت: اگرچه عوارض جانبی این درمان کم است، اما این درمان باید عمدتاً در مراکز دانشگاهی سرطان که تجربه درمان‌های سلولی را دارند، انجام شود.

برای مثال، برای کمک به آماده سازی بیماران برای دریافت سلول ها، به متخصصان نیاز است. برای ایجاد فضایی برای سلول‌های مهندسی شده در مغز استخوان، پزشکان به بیماران شیمی درمانی با دوز بالا می‌دهند. این فرآیند، تخلیه لنفاوی، می‌تواند عوارض جانبی مانند کاهش تعداد گلبول‌های سفید داشته باشد.

Hong  خاطرنشان کرد: چالش دیگر این است که چگونه می‌توان پیشرفت سرطان را در دوره ۶ هفته‌ای که درمان در حال تولید است محدود کرد. او گفت: در این مدت، برخی از بیماران ممکن است برای کمک به کنترل رشد تومورهایشان شیمی درمانی دریافت کنند.

در این کارآزمایی، حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان مجبور بودند نوعی درمان یا «درمان پل زدن» را دریافت کنند تا سرطان یا علائم خود را کنترل کنند تا زمانی که درمان گیرنده سلول T آنها ساخته می‌شد.

درمان سایر تومور‌های جامد با درمان گیرنده سلول T

نسخه نسل دوم afami-cel در یک کارآزمایی امیدبخش درمان در افراد مبتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان مری است. این درمان به نام uza-cel شناخته می‌شود.

D'Angelo گفت: "این کار امکان انجام تحقیقات پیشرفته با رویکرد‌های درمانی جدید در بیماری‌های نادر مانند سارکوم سینوویال را نشان می‌دهد. "

Hong گفت، اثبات این که درمان با گیرنده سلول T می‌تواند تومور‌های جامد را درمان کند "یک نقطه عطف علمی مهم است. " او پیش‌بینی کرد که سلول‌درمانی‌های جدید و مؤثرتری در سال‌های آینده روی بیماران آزمایش شود.

Hong  گفت: دانشمندان در حال توسعه راه‌های نوآورانه‌ای برای اصلاح سلول‌های T هستند تا آنها را انعطاف‌پذیرتر و قوی‌تر کنند». این یک زمان هیجان انگیز در توسعه دارو‌های سرطان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر