صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۵ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

اعطای وام به هیئت مدیره بورس غیر قانونی است؟

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به مصوبه ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی هیئت مدیره سازمان بورس، گفت: شاید به جرات می‌توان گفت که اقدامات لازم در راستای تقویت، بهبود و توسعه فناوری در بازار سرمایه در زمان تصدی هیئت مدیره اتفاق نیفتاده است در صورتی که باید این بازار هرچه سریعتر با حذف مصوبات مخرب، راه را برای توسعه فناوری در کسب وکار‌های بورسی فراهم سازد تا معاملات بورسی را گسترده‌تر کنند.
کد خبر : 930646

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در شرایط رکودی سرمایه گذاران در اقتصاد کشور، بازار سرمایه مهمترین بازار برای کسب‌وکار، آن هم با روش‌های جدید و فناورانه است که قدرت گردش سرمایه‌ها در بازار را بیشتر کرده است.بازاری که با دو رکن اساسی فناوری و شفافیت می تواند بیشترین سرمایه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

یکی از راهکار‌ها برای رونق وتوسعه این بازار، اعتمادسازی وافزایش جلب سرمایه است. از این رو هر اقدامی که باعث بی اعتمادی در این بازار شود قطعاً شرایط بورس را چند گام به عقب باز می‌گرداند.ایجاد فضای اعتمادسازی در این بازار، طی روز‌های اخیر واکنش‌ها به اینکه پنج عضو شورای عالی بورس با مصوبه‌ای ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به خودشان وام داده‌اند؛ بحث برانگیز شده است.

تا جایی که همتی وزیر اقتصاد در واکنش به وام میلیاردی هیئت مدیره سازمان بورس در صفحه شخصی خود نوشت: در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچ‌کس نخواهیم داد.البته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در خصوص این افشاگری واکنش نشان داد وگفت: این‌که گفته شده هیئت مدیره سازمان بورس برای خودش وام تصویب و پرداخت کرده، یک دروغ بزرگ است و هیچ ابهامی در پرداخت وام وجود ندارد.

وام به هیئت مدیره بورس غیر قانونی نبوده است

درهمین رابطه حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با آنا با توجه به نیاز توسعه‌ای این بازار به اعتماد سازی برای حضور سرمایه‌گذاران، گفت: همانطور که خود رئیس سازمان بورس هم اعلام کرد، دریافت وام اقدام غیر قانونی نبوده و براساس مصوبه شورای عالی بورس انجام شده است.

میرمعینی ادامه داد: باید سعی کنیم اظهار نظر‌ها در واکنش به تسهیلات میلیاردی هیئت مدیره، بر اساس عملکرد ضعیف آنان نباشد. چراکه در خصوص مسئولیت‌های سنگین و یکسری خدمات که از سوی هیئت رئیسه بورس اجرا می‌شود باید جبران خدمات آنان نیزاتفاق بیفتد و درهمه جای دنیا این روش مرسوم است.

این تحلیلگربازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا انتشار چنین خبر‌هایی می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد، گفت: قطعا بازار به این نوع خبر‌ها واکنشی نخواهد داشت، اما واقعیت این است که از سال‌های گذشته انتقادات زیادی به عملکرد تیم مدیریتی بورس وجود دارد.

{$sepehr_key_1716}

آسیب به جامعه بزرگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

وی تصریح کرد: آسیبب‌های ناشی از ناکارآمدی‌ها، عدم شفاف‌سازی به موقع و عدم اتخاذ تصمیمات در زمان مناسب، نبود برخورد قاطعانه با تخلفات و عدم حمایت از سرمایه‌گذاران و عدم استقلال رأی و سایر موارد، به جامعه بزرگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه وارد شده است.

میرمعینی با تاکید بر اینکه اعتماد مردم در این فضا بسیار از دست رفته و برای جبران این وضعیت باید خیلی تلاش شود، گفت: شاید به جرات می‌توان گفت که اقدامات لازم در راستای تقویت، بهبود و توسعه فناوری در بازار سرمایه در زمان تصدی هیئت مدیره بورس اتفاق نیفتاده است در صورتی که باید این بازار هرچه سریعتر با حذف مصوبات مخرب، راه را برای توسعه فناوری در کسب‌وکار‌های بورسی فراهم سازد تا بدون توقف بتوانند معاملات بورسی شفاف را گسترده‌تر کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر نیاز بازارسرمایه ادامه داد: شاید در ظاهر برخی از مصوبات مانند پرداخت وام کم بهره با مدت زمان طولانی به هیئت مدیره سازمان بورس هیچ ارتباطی با شرایط فعلی بازار نداشته باشد اما در واقع نبود برخی زیرساخت‌های توسعه‌ای و متناسب‌سازی با استانداردهای سایر بازارهای‌ بین‌المللی  برای سرعت بخشی به عملکرد بازار سرمایه به دلیل اجرای نادرست و یا جای خالی برخی مصوبات در این بازار است.

وی تصریح کرد: قطعاً این سوال برای همه فعالان بازار مطرح است که اگر قرار است مصوبه پرداخت وام به هیئت مدیره به موقع و بدون هیچ کمی و کاستی انجام بگیرد پس چرا سایر مصوباتی که گاهاً برای بازار سرمایه مخرب بازنگری نمی شود! و یا برای ارتقاء وضعیت بازار، مصوبات جدید بر پایه توسعه، طراحی و اجرا نمی شود! چرا فعالان بازار سرمایه باید چشم انتظار مصوبات تغییر نرخ بهره، نرخ خوراک پتروشیمی و موضوع مالیات شرکت‎‌های بورسی جهت هویت بخشی به بازار سرمایه درجهت توسعه فناوری وهموارسازی مسیر حرکت کسب‌وکار‌های بورسی بماند در حالی که برخی مصوبات که هیچ ارزشی برای بازار و سهامداران آن ندارد با تعجیل و بدون فوت وقت درحال اجراست.

انتهای پیام/

ارسال نظر