صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۷ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳

فرهنگستان زبان و ادب فارسی میزبان نکوداشت هوشنگ مرادی کرمانی شد

آیین نکوداشت هشتادمین زادروز استاد هوشنگ مرادی کرمانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با عنوان شما که غریبه نیستید برگزار می‌شود. او زندگی‌نامه‌اش را با همین عنوان در سال ۱۳۸۴ منتشر کرد.
کد خبر : 930631

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین نکوداشت هشتادمین زادروز استاد هوشنگ مرادی کرمانی 
عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، مراسم مذکور روز دوشنبه، ۱۹ شهريورماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کتابخانهٔ مرکزی برگزار خواهد شد و حضور علاقه‌مندان در این نشست آزاد است.

هوشنگ مرادی کرمانی ۱۶ شهریور ۱۳۲۳ متولد شد، بیشتر به خاطر آثارش در ادبیات داستانی کودک و نوجوان شهرت دارد. زادهٔ روستای کویری سیرچ در شهداد کرمان است، در غیاب پدر و مادرش توسط پدربزرگ و مادربزرگش پرورش یافت. تا پایان کلاس پنجم در روستای خود ماند. سپس به شهر کرمان رفت و در سال ۱۳۳۹ به عنوان نویسنده و گویندهٔ رادیو کرمان مشغول به کار شد. دورهٔ متوسطه را در تهران خواند و در رشتهٔ زبان انگلیسی تحصیل کرد.

در تهران به کار برای مطبوعات روی آورد، نخستین داستان‌هایش در سال ۱۳۴۷ در مجلهٔ «خوشه» به سردبیری احمد شامو چاپ شد. سال‌های ۱۳۵۲–۵۷ را به نوشتن نمایشنامه‌های کوتاه برای رادیو گذراند.

«قصه‌های مجید» را در همین دوران برای رادیو نوشت و بعد‌ها با چاپ گزیده‌ای از آنها به شهرت رسید. داستان‌های او به زبان‌های گوناگون ترجمه شده و از روی اغلب آنها فیلم و سریال ساخته شده‌است. جوایز متعددی برده‌است و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد. آثارش نه تنها در ایران بلکه در مدارس کشور‌های دیگر به کتاب‌های درسی راه یافته‌است.

زندگی‌نامه‌اش را با عنوان «شما که غریبه نیستید» در سال ۱۳۸۴ منتشر کرد. از جمله آثار داستانی‌ او می‌توان به: «بچه‌های قالیبافخانه»، «نخل»، «چکمه»، «خمره»، «مشت بر پوست»، «تنور»، «مربای شیرین»، «لبخند انار»، «مهمان مامان»، «نه‌تر و نه خشک»، «پلوخورش»، «مثل ماه شب چهارده»، «نازبالش»، «آب‌انبار»، «ته خیار»، «معصومه»، «من غزال ترسیده‌ای هستم»، «قاشق چایخوری» اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر