صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صدای «ضربانی» در فضا متوقف شد

فضانوردان حاضر در فضاپیمای استارلاینر اخیرا به ناسا گزارش شنیده شدن یک صدای ضربه‌ای و مداوم را داده‌اند.
کد خبر : 930522

به گزارش خبرگزاری علم و فناودی آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، در دنیای فضانوردی، هرگونه تغییر یا پدیده غیرمنتظره می‌تواند توجه محققان و مهندسان را جلب کند. یکی از این پدیده‌ها مربوط به فضاپیمای استارلاینر بوئینگ است. در طی ماموریت‌های آزمایشی این فضاپیما، صدای تپنده و ضربه‌ای از آن شنیده شده که موجب نگرانی و کنجکاوی در میان دانشمندان و مهندسان ناسا شد.

ناسا با انتشار خبری گفته است، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز، فضانوردان این سازمان که در ماه ژوئن با فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شدند، گزارش داده‌اند که «صدای ضربانی» تکراری از فضاپیما شنیده می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایالات متحده با استناد به ضبط‌های صوتی بین فضانوردان و پایگاه کنترل ماموریت در هیوستون، این دو فضانورد طی روز‌های گذشته با خدمه زمینی ناسا تماس گرفتند و برای دریافت صدا درخواست کمک کردند.

پس از شنیدن این صدای عجیب، تیم ناسا به‌سرعت اقدام به بررسی و تحلیل داده‌ها کرد. آنها به دنبال شناسایی منبع این صدا و ارزیابی تأثیر آن بر عملکرد فضاپیما بودند.

تحلیل‌های اولیه نشان داد که این صدا ممکن است ناشی از فعالیت‌های داخلی فضاپیما باشد، از جمله فعالیت‌های سیستم‌های الکتریکی یا مکانیکی. مهندسان در تلاش بودند تا با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده، منبع دقیق صدا را شناسایی کنند و هر گونه ریسک احتمالی را کاهش دهند.

خدمه تجاری ناسا در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند: «صدای ضربانی که از بلندگوی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ منتشر می‌شد، متوقف شد.»

به گفته ناسا، بازخورد بلندگو نتیجه یک پیکربندی صوتی بین ایستگاه فضایی و فضاپیمای استارلاینر بوئینگ بود.

ناسا توضیح داده است، سیستم صوتی ایستگاه فضایی پیچیده است و به فضاپیما‌ها و ماژول‌های متعدد اجازه می‌دهد تا به هم متصل شوند و تجربه نویز و بازخورد معمول است. با این وجود از خدمه خواسته می‌شود با شنیدن صدا‌هایی که از سیستم ارتباطی منشا می‌گیرد با کنترل ماموریت تماس بگیرند. 

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ قرار است روز جمعه ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کند و بدون هیچ فضانوردی به زمین بازگردد.

استارلاینر یک فضاپیمای طراحی‌شده توسط بوئینگ است که به‌عنوان بخشی از برنامه تجاری پرواز‌های فضایی سرنشین‌دار ناسا توسعه یافته است. هدف اصلی این برنامه، تأمین دسترسی ایمن و قابل‌اعتماد به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.این واکنش سریع نشان‌دهنده اهمیت ایمنی و دقت در ماموریت‌های فضایی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناسا فضا فضاپیما
ارسال نظر