صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۷ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
طرح یک ادعا؛

آمریکایی‎‌ها محل استقرار موشک‎‌های «شکست‌ناپذیر» پوتین را پیدا کردند!

محققان آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، مدعی کشف محل احتمالی موشک‌های کروز هسته‌ای شده‌اند که ازجمله جدیدترین محصولات زرادخانه روسیه هستند و از سوی رئیس‌جمهور این کشور، لقب شکست‌ناپذیر گرفته‌اند.
کد خبر : 930462

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، دو محقق آمریکایی با استناد به تصاویر ماهوا‌ره‌ای می‌گویند محل استقرار احتمالی موشک‌های کروز هسته‌ای روسیه را شناسایی کرده‌اند.

این موشک‌های کروز هسته‌ای که توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه لقب «شکست ناپذیر» را گرفته‌اند، «بوروستنیک» (۹M۳۷۰ Burevestnik) نام دارند. اما ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) این موشک را «اسکای‌فال» (SSC-X-۹ Skyfall) اسم‌گذاری کرده است.

به گفته پوتین، این موشک‌ها برد تقریباً نامحدودی دارند و می‌توانند از سد دفاع موشکی آمریکا عبور کنند.

اما کارشناسان غربی  ارزش استراتژیک بوروستنیک را زیر سؤال برده و می‌گویند تولید آنها توانایی خاصی را به زرادخانه هسته‌ای مسکو اضافه نکرده است.

دو محقق با استفاده از تصاویر گرفته شده در ۲۶ ژوئیه توسط یک شرکت تجاری ماهواره‌ای به نام «پلنت لبز»، یک پروژه ساخت‌و‌ساز را در کنار یک مرکز ذخیره‌سازی کلاهک هسته‌ای به عنوان محل استقرار بالقوه موشک‌های جدید شناسایی کرده‌اند.

این مرکز که با نام‌های «وولوگدا-۲۰» و «چبسارا» شناخته می‌شود، در ۴۷۵ کیلومتری شمال مسکو واقع است.

«دکر ایولت» تحلیلگر در سازمان تحقیقات و تحلیل «سی‌ان‌ای» که تصاویر ماهواره‌ای را پیدا کرده است، برآورد می‌کند ۹ سکوی پرتاب افقی در این مرکز در دست ساخت هستند.

وی گفت: «آن‌ها در سه گروه در داخل محفظه‌های بلندی قرار داده شده‌اند تا در برابر حمله یا انفجار تصادفی (به گونه‌ای که انفجار یکی منجر به انفجارهای زنجیره‌ای دیگر شود) محافظت شوند.»

تصور می‌شود ساختمان‌هایی که موشک‌ها و اجزای آن‌ها در آنجا سرهم می‌شوند، به مجموعه موجود پنج پناهگاه ذخیره‌سازی کلاهک هسته‌ای روسیه متصل هستند.

به نظر می‌آید که این سایت برای یک سیستم موشکی بزرگ و ثابت طراحی شده و تنها سیستم موشکی ثابت و بزرگی که روسیه در حال حاضر در حال توسعه آن است، سایت موشک‌هی شکست‎‌ناپذیر یا همان اسکای‌فال است.

وزارت دفاع روسیه هنوز درباره این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده است. مقامات رسمی آمریکایی نیز در این خصوص از اظهار نظر خودداری کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند رویه معمول مسکو این بوده است که موشک‌های زمینی هسته‌ای خود را دور از سایت‌های پرتاب مستقر کند.

در این مورد اما استقرار موشک‌های جدید بوروستنیک در انبارهای ولوگدا به ارتش روسیه اجازه می‌دهد تا بتواند آن‌ها را به سرعت برای پرتاب آماده کند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، پیش از این گفته بود: «روسیه در واکنش به تشدید جنگ در اوکراین از سوی غرب، تغییراتی در دستورالعمل‌های خود در خصوص استفاده از تسلیحات هسته‌ای اعمال خواهد کرد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر