صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۳ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
دکتر مخبردزفولی اعلام کرد؛

آمادگی فرهنگستان علوم برای همکاری با وزارت علوم/ چالش‌های کشور از مسیر علم و فناوری رفع می‌شود

شورای علمی فرهنگستان علوم با حضور محمدرضا مخبردزفولی رئیس فرهنگستان علوم و سیمایی صراف وزیر علوم تحقیقات و فناوری در محل فرهنگستان برگزار شد.
کد خبر : 930437

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا مخبردزفولی در این جلسه با تبریک به سیمایی وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: خروجی علم کشور به فرهنگستان‌های علوم می‌رسد، خوشبختانه اکنون این نگاه در وزیر علوم وجود دارد و جایگاه فرهنگستان علوم را بسیار بالا و والا می‌دانند و این رویکرد بسیار مغتنم است. 

وی با اشاره به وضعیت علم و فناوری کشور بیان کرد: دانشگاه‌ها تاکنون موفق عمل کرده‌اند چراکه نتایج آن در صنایع مختلف نظیر دفاعی امنیتی مشهود است. امروز کشور ما یک کشور قدرتمند هسته‌ای است و این خروجی دانشگاه است. در حوزه سلول‌های بنیادی بسیار موفق بوده‌ایم و هم اکنون علم، فناوری و کاربرد علم را در سلول‌های بنیادی در کشور شاهد هستیم. 

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: خوشبختانه امروز فرهنگستان علوم نیز نگاه برون‌گرا پیدا کرده است و حضور اندیشمندان و دانشگاهیان در مراکز سیاستگذاری و به عنوان دستیار مسئولان اجرایی در حال شکل گیری است. امیدواریم با حضور دکتر سیمایی این ارتباط تنگاتنگ ایجاد شود.

مخبر دزفولی با اشاره به همکاری با دانشگاه‌ها و شبکه‌های علمی جهان بیان کرد: در جریان جنگ غزه با تعدادی از آکادمیای جهان مکاتبه داشتیم و عنوان کردیم که جنایات ضدبشری در غزه در حال وقوع است و باید به عنوان دانشگاهیان جهان نسبت به این جنایات واکنش نشان دهیم، برخی از کشور‌های اروپایی اعلام آمادگی کردند که در این جریان همکاری خواهند کرد، با امریکایی‌ها هم ما مکاتبه کردیم، با اینکه در مکاتبات عنوان شد که موضوع سیاسی نیست، اما عنوان کردند که ما سیاسی نیستیم و مثبت و منفی جواب نمی‌دهیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد که توجه به استقلال دانشگاه‌ها باید عمیق‌تر مورد توجه قرار گیرد تا به اسم استقلال دانشگاه را مستقل از دولت و ملت نکنند.

وی عنوان کرد: فرهنگستان علوم می‌تواند با گروه‌های متعدد و تخصصی خود به وزارت علوم کمک دهد تا قدم‌های اساسی برای رفع چالش‌های کشور از مسیر علمی برداشته شود. 

گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم با بیان اینکه علم، جز با احترام به عالِم توسعه پیدا نمی‌کند، عنوان کرد: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود چرا که گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است.

حسین سیمایی اظهار کرد: اعتقاد راسخی به تکریم عالِم دارم چرا که خود را خادم علم و نهاد علم می‌دانم.

وی ادامه داد: توسعه کشور در گرو توسعه علم و توسعه علم، نیازمند احترام به عالم است. گرچه متأسفانه امروزه سرمایه اجتماعی و اعتماد به دانشگاه کمتر شده است، اما همچنان اعتماد به دانشگاه‌ها بیشتر از سایر نهادهاست.

وزیر علوم با بیان اینکه انباشتی از مسائل و بحران‌های حل نشده داریم، گفت: تجمع معضلات گاهی منجر به خشم اجتماعی می‌شود، تنها راه حل برطرف کردن این معضلات مسیر علم است. عالمان عقل‌گرای شیعه، یکصد سال برای حجیت عقل جنگیدند و اکنون گویا باید برای حجیت و مرجعیت علم نیز تلاش کرد.

وی تاکید کرد: به گفته همه‌ی وزرای ادوار علوم، تنها شخصی که بیشترین پیگیری و دغدغه را نسبت به نهاد علم دارند مقام معظم رهبری است لذا ایشان قطعا از نیازمندی‌ها و راهکار‌های ارتقاء نهاد علم، استقبال می‌کنند.

سیمایی با بیان اینکه علم مبتنی بر شواهد است، ادامه داد: متأسفانه علم در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها کمتر دخالت دارد. به عنوان مثال، مشکل تورم را با تعزیرات حکومتی نمی‌توان حل کرد. همچنین بحران‌های اجتماعی را نمی‌توان با نیروی انتظامی حل و فصل کرد بلکه بحران اجتماعی راه حل علمی دارد.

وی با تاکید بر اینکه، دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه به درستی ایفا کند؛ افزود: دانشگاه‌های نسل یک آموزش، نسل دوم پژوهش، نسل سوم کارآفرین بودند ونسل فعلی، دانشگاه تأثیرگذار اجتماعی و متعهد به مردم، حاکمیت و جامعه است. 

سیمایی با تاکید بر اینکه گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است، گفت: یک راه سیستمی تکریم عالم این است که آزادی علمی را به رسمیت بشناسیم. علم در محیط نا امن رشد نمی‌کند و اگر علم و عالم را محدود و چارچوب دار کنیم، خلاقیت را از عالم گرفته‌ایم و در چنین شرایطی عالم در پژوهش و آموزش خود موفق نخواهد شد.

در ادامه جلسه اعضای شورای علمی فرهنگستان علوم نظرات خود را برای همکاری با وزارت علوم، چگونگی اثرگذاری علم در رفع چالش‌های کشور و استفاده از دانشگاهیان در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری بیان کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر