صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون اول قوه قضائیه؛

دادگاه صلح در حال راه‌اندازی است

معاون اول قوه قضاییه گفت: دادگاه صلح در سراسر کشور مطابق اهداف تعریف شده و به نحو مطلوب در حال راه اندازی است.
کد خبر : 930411

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، در نهمین جلسه شورای راهبری اجرای قانون شورای حل اختلاف و راه‌اندازی دادگاه صلح، اظهار داشت: در فرایند اجرای قانون شورای حل اختلاف و ایجاد دادگاه صلح نقاط قوت فراوانی وجود دارد از جمله هماهنگی و همگرایی و تشکیل شورای راهبری در ایجاد این همگامی و هم‌افزایی که در تجربیات مشابه قبلی نظیر ندارد تأثیر به سزایی دارد و نتیجه جلسات این شورا و مباحث دقیق کارشناسی و اجرایی و تصمیماتی که آن اتخاذ می‌کند، آثار مثبت فراوانی در پی دارد.

وی افزود: رؤسای کل دادگستری استان‌ها با جدیت و اهتمام قابل تحسینی راه‌اندازی دادگاه صلح را پیگیری می‌کنند تا کار مطابق برنامه‌ی زمان‌بندی صورت پذیرد. لازم است از رؤسای کل که پیشرو هستند و در حوزه مدیریت خود دقیق و به موقع و بدون کمترین ایراد به وظایف خود عمل می‌کنند، تقدیر به عمل آید و مراتب تلاش آن‌ها به محضر ریاست قوه قضائیه گزارش شود و در کنار آن چنانچه برخی از رؤسای کل و مدیران در انجام این مأموریت مهم تعلل می‌ورزند در مورد آن‌ها باید چاره اندیشی شود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: با توجه به اهمیت موضوع، پذیرفته نیست که رئیس کل یا مدیران مسامحه یا تعللی در این مسیر داشته باشند. اداره کل هماهنگی امور استان‌ها با همکاری اعضای شورا از جهات مختلف، عملکرد مدیران استانی را ارزیابی و گزارش کند.

وی با بیان اینکه دادگاه صلح در سراسر کشور مطابق اهداف تعریف شده و به نحو مطلوب در حال راه اندازی است، تاکید کرد: با توجه به امکانات، منابع و ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار داریم با قوت و امید باید این مأموریت را به سرانجام برسانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی بیان کرد: مشکلات کم اهمیت و مسائلی که تأثیر چندانی ندارند نباید بهانه برای تأخیر و توقف در روند راه‌اندازی محاکم صلح شود. طبیعی است در مسیر این کار بزرگ مشکلاتی وجود دارد که باید با تلاش و جدیت این مشکلات مرتفع شود.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: نکته مهم آن است که شأن و جایگاه دادگاه صلح باید همانند سایر مراجع قضائی مورد توجه قرار گیرد و اینگونه تصور نشود که این مرجع قضائی حاشیه‌ای است و قضات همانگونه که سابقا با شورای حل اختلاف همکاری داشتند، در دادگاه صلح نیز عمل کند. این نگاه با اهداف دادگاه صلح مغایرت دارد در این دادگاه قضات باید با دقت و تعیین وقت به دعاوی و اموری که در صلاحیت آن است رسیدگی و آرا متقن و تصمیمات عادلانه‌ای باید اتخاذ تا نواقص سابق مرتفع شود. کمیسیون نقل و انتقالات در انتصاب دادگاه صلح به این مهم توجه جدی دارد به گونه‌ای عمل می‌کند که دادگاه صلح به خوبی بتواند به وظایف خود عمل کند.

وی در ادامه افزود: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در این مدت کوتاه کارهای ارزشمندی انجام داده است و لکن در ادامه باید سامانه‌های قضائی به گونه‌ای طراحی و بازتعریف شود که گردش پرونده در صلاحیت دادگاه صلح به سهولت صورت پذیرد و موانعی که موجب تأخیر در ارجاع به شعب دادگاه صلح می‌شود به سرعت برطرف و گردش پرونده‌ها در این مراجع قضائی تسهیل شود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: با تمهیداتی که فراهم شده است در مهلت مقرر قانونی این دادگاه‌ها در کلیه شهرستان‌های کشور تأسیس، فعال و قانون شوراهای حل اختلاف عملیاتی خواهد شد، کمیته علمی فعال شد تا به سرعت به سوالات همکاران و مدیران قضائی پاسخ لازم را ارائه کند. در گذشته و در مقاطع تشکیل دادگاه عمومی و احیای دادسراها تجربه چنین اقداماتی را نداشتیم. این قبیل تدابیر به خصوص اینکه با شیب مناسب، کار از حوزه‌های کوچک‌تر شروع تا با تحصیل تجربیات لازم، نوبت به اجرای قانون در مراجع استان‌ها برسد؛ که در مسیر انجام منطقی این کار بزرگ تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر