صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنامطرح شد:

ماندگاری کوتاه مدت ژل‌های استاندارد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ژل‌های استاندارد معمولا مدت زمان کوتاه تری ماندگاری دارند و به طوری طراحی شده‌اند که در مدت ۶ ماه تا یک سال جذب بدن شوند.
کد خبر : 930325

رضا تبریزی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فلوشیپ بازسازی و کارشناس پزشک قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با جراحی‌های زیبایی فک و صورت اظهار کرد: معمولا هر مداخله جراحی با عوارضی همراه است.

وی ادامه داد: تزریق انواع ژل به صورت یا هر نقطه دیگری از بدن ممکن از با عفونت و از بین رفتن قسمتی از بافت پوست همراه باشد. عمل‌هایی که فقط جنبه زیبایی دارند مانند زاویه سازی و تزریق ژل، ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند که گاه جبران آن ناممکن است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جراحی‌های فک اشاره کرد و افزود: عمل‌های فک برای افرادی مفید و ضروری است که مشکل فک دارند. عمل جراحی فک در افرادی که فک آنها عقب بوده وموجب ایجاد مشکلات تنفسی شده است همچنین کسانی که مفصل گیجگاهی فک آنها عقب است وافرادی که فکشان جلو بوده و در غذا خوردن مشکل دارند، نه تنها موجب رفع مشکل می‌شود بلکه عملکرد زیبایی هم دارد.

تبریزی به دردسترس نبودن آمار جراحی‌های زیبایی در ایران اشاره و گفت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان جراحی‌های زیبایی در ایران در دسترس نیست. معمولا عمل‌های جراحی در کشورمان توسط پزشکان رشته‌های مختلف از جمله فک و صورت، پلاستیک، حلق و بینی، پزشکان عمومی و افراد غیر پزشک انجام می‌شود به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیقی از این عمل‌ها به دست آورد.

کارشناس پزشک قانونی کشور تصریح کرد: بنده در هفته یک یا دو بار جلسه پزشکی قانونی دارم که دراین تعداد حداقل سه مورد شکایت زیبایی وجود دارد. بیماران از پزشک و عملکرد او ناراضی بوده و اقدام به شکایت کرده‌اند. معمولا این افراد از مشکلاتی مانند ماندن جای زخم و از بین رفتن پوست، رنج می‌برند.

مردم برایی عمل‌های زیبایی گول فضای مجازی را نخورند

وی گفت: مردم گول فضای مجازی را نخورند. معمولا تبلیغات نادرستی در فضای مجازی انجام می‌شود و متاسفانه هیچ نظارتی برروی این تبلیغات نیست. در فضای مجازی با انواع شگرد‌ها مواجه هستیم و برخی افراد خودشان را جای پزشک متخصص زده و درحال انجام عمل‌های زیبایی هستند. هیچ فردی بیماری که دچار مشکل شده است را در فضای مجازی تبلیغ نمی‌کند و معمولا همه افراد بهترین نمونه خود را در این فضا‌ها به اشتراک می‌گذارند؛ بنابراین مخاطب باید اگاه باشد و به سادگی در دام این مدل تبلیغات نیفتد.

تبریزی ادامه داد: مردم قبل از انجام هر مدل جراحی، شماره نظام پزشکی، پزشک معالج را در سایت سازمان نظام پزشکی وارد کرده و او را صحت سنجی کنند. علاوه بر این می‌توان مطمعن شد که آیا رشته تحصیلی شخصف مرتبط است یا خیر. از سوی دیگر با ورود به سایت انجمن‌ها مانند انجمن پلاستیک ایران یا انجمن فک و صورت می‌توان در مورد تخصص و حیطه کاری پزشک مورد نظر اطلاعات کسب کرد.

ژل‌های استاندارد ماندگاری کوتاه‌تری دارند

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با وجود برند‌های مختلف توضیح داد: به دلیل این که محصولات تزریقی را خود پزشک خریداری می‌کند و بیمار هیچ نقشی در آن ندارد، نمی‌توان اطمینان داشت که محصول استفاده شده کیفیت بالایی دارد یا خیر؛ اما ژل‌های استاندارد معمولا مدت زمان کوتاه تری ماندگاری دارند و به طوری طراحی شده‌اند که در مدت  6 ماه تا یک سال جذب بدن شوند. ژلی خوب و مناسب است که جذب بدن شود و ماندگاری طولانی نداشته باشد. ژل‌های غیر استاندارد ماندگاری بالایی داشته و به بافت می‌چسبند. همچنین اگر جوشی ایجاد شود، ژل به محتویات جوش چسبیده و موجب عفونت شدید می‌شود.

ژلی خوب و مناسب است که جذب بدن شود و طولانی مدت نماند. ژل‌های غیر استاندارد ماندگاری بالایی داشته و به بافت می‌چسبند

عفونت شایع‌ترین عوارض تزریق ژل غیر استاندارد

وی خاطر نشان کرد: یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین عارضه ژل‌های غیر استاندارد عفونت است. تزریق نادرست و استفاده از برند تقلبی موجب از بین رفتن بافت‌های پوست شده، بد شکلی ایجاد کرده و گاه اگر نکات بهداشتی رعایت نشود ممکن است بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت نیز منتقل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر