صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۴ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

مزیت‌ معاملات ۱۷۶ میلیاردی برق در توسعه صنایع چیست؟

هدف اصلی صنعت برق کشور در برنامه هفتم، افزایش سهم معاملات در بورس انرژی حداقل تا ۶۰ درصد معاملات برق کشور بوده است. در پنج‌ماهه ابتدای سال جاری، سهم معاملات خارج از بازار برق ۴۳ درصد کل معاملات برق (معادل حدود ۷۶ میلیارد کیلووات‌ساعت) بوده که سهم بورس انرژی حدود ۳۰ درصد و سهم معاملات دوجانبه حدود ۱۳ درصد از کل معاملات برق شده است.
کد خبر : 930312

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازار‌های بورس در واقع محیط معامله‌ای شفاف‌سازی‌شده و مطمئنی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است و سود چشمگیری را متوجه شرکت‌ها، سازمان‌ها، دولت می‌سازد. نیاز به چنین فضای شفاف، منصفانه و کارآمدی برای بازار‌های حامل انرژی نیز احساس می‌شود و بورس حامل‌های انرژی زمینه لازم برای خرید و فروش حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر این کالا‌ها را ایجاد می‌کند.

خرید برق از بورس انرژی از سوی صنایع مزایا و امکاناتی را برای این بخش ایجاد می‌کند. ارتقای امنیت و قابلیت اطمینان تأمین برق با بهره‌گیری از سازوکار بورس به منظور رفع سریع و کارای کمبود‌های بالفعل و بالقوه، کاهش ریسک‌ها و هزینه‌های معاملاتی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برق، حفظ وارتقاء نظام تکنولوژی در تولید از مزیت‌های خرید برق صنایع از بورس است.

امکان خرید برق با قیمت توافقی برای صنایع فراهم شده است و به این ترتیب قیمت گذاری بدون انحصار و در یک فضای شفاف برای کشف قیمت در بورس ایجاد خواهد شد.

سهم معاملات خارج از بازار برق ایران به ۴۶ درصد از کل معاملات رسید

هدف اصلی صنعت برق کشور در برنامه هفتم، افزایش سهم معاملات در بورس انرژی حداقل تا ۶۰ درصد معاملات برق کشور بوده به طوری که نقش دولت در تصدی خرید و فروش برق به حداقل ممکن برسد و وزارت نیرو فقط نقش تنظیم‌گری در میان عرضه و تقاضای برق را ایفا کند و عمده معاملات در بورس انرژی یا در قالب معاملات دوجانبه صورت پذیرد.

در همین رابطه دفتر «مدیریت معاملات خارج از بازار برق» شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد: حجم معاملات خارج از بازار برق (مجموع معاملات بورس انرژی و دوجانبه) در مردادماه ۱۴۰۳، به حدود ۱۹ میلیارد کیلووات‌ساعت رسید که معادل ۴۶ درصد از کل معاملات برق است.

در پنج‌ماهه ابتدای سال جاری، سهم معاملات خارج از بازار برق ۴۳ درصد کل معاملات برق (معادل حدود ۷۶ میلیارد کیلووات‌ساعت) بوده که سهم بورس انرژی حدود ۳۰ درصد و سهم معاملات دوجانبه حدود ۱۳ درصد از کل معاملات برق شده است.

حجم کل معاملات برق در پنج‌ماهه ابتدای سال جاری، برابر ۱۷۶ میلیارد کیلووات‌ساعت و در مردادماه سال جاری ۴۱ میلیارد کیلووات‌ساعت بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس انرژی صنایع
ارسال نظر