صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۱ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

کشف ۱۷۰۰ ویروس ۴۰ هزار ساله ناشناخته در چین

گروهی از دانشمندان ویروس‌های ۴۱ هزار ساله‌ای را در یخچال‌های چین یافته اند که تا کنون کشف نشده بودند؛ یافته‌ای که می‌تواند نشان دهد چگونه ویروس‌ها توانسته اند طی هزاران سال با تغییرات اقلیم سازگار شوند.
کد خبر : 930281

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE، محققان تقریبا هزار و ۷۰۰ گونه ویروس باستانی پنهان را در یخچال «گلیا» «Guliya» در فلات تبت پیدا کرده اند. این ویروس‌ها عمدتا به دلیل تکه‌های DNA ویروسی که در هسته یخی منجمد شده بودند، کشف شدند.

محققان به احتمال زیاد DNA این ویروس‌های باستانی را تجزیه و تحلیل و چگونگی سازگاری ویروس‌ها با تغییرات اقلیم را بررسی خواهند کرد. در حال حاضر، آنها هنوز در حال جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات هستند.

هشداری برای تغییرات اقلیم 

«ژیپینگ ژونگه» «ZhiPing Zhonge» یکی از مجریان این پژوهش با اعلام اینکه قبلا کار زیادی انجام نشده است، افزود: این ایده که چگونه ویروس‌ها با تغییرات بزرگ در اقلیم زمین مرتبط هستند، بررسی نشده باقی مانده است. 

وی خاطرنشان کرد: «یخ‌های یخچال‌ها واقعا ارزشمندند و محققان اغلب مقادیر زیادی از مواد مورد نیاز برای تحقیقات ویروس‌ها و میکروب‌ها را در اختیار ندارند. ویروس‌ها از ۹ افق زمانی می‌آیند که طی ۴۱ هزار سال گذشته سه چرخه سرد به گرم را در بر می‌گیرند.»

این هسته‌های یخی از یخچال گلیا واقع در هیمالیا در شمال غربی تبت و حدود ۴ مایل بالاتر از سطح دریا، نمونه برداری شد. سیبری خانه ویروس‌های باستانی است که در لایه منجمد دائمی اعماق زمین منجمد شده اند. برخی از محققان ابراز نگرانی کرده اند با آب شدن یخ‌های زمین به دلیل تغییرات اقلیمی در سراسر جهان، بالاخره یکی از این ویروس‌ها احتمالا انسان‌ها را آلوده خواهد کرد.

«ژان میشل کلاوری» «Jean-Michel Claverie» استاد دانشگاه اکس مارسی فرانسه و سرپرست این مطالعه پیش از این گفته بود: «اگر ویروس‌های آمیب بتوانند برای آن مدت طولانی در یخ‌های دائمی زنده بمانند، به شدت حاکی از آن است که ویروس‌های آلوده کننده حیوانات و انسان‌ها نیز می‌توانند در همان شرایط عفونی باقی بمانند. علاوه بر این، می‌دانیم DNA [ویروس‌های آلوده کننده حیوان / انسان] در لایه منجمد دائمی اعماق زمین شناسایی شده اند.»

کشف ارتباط تغییرات اقلیم و ذوب یخچال‌ها 

این کشف از چگونگی سازگاری و تکامل ویروس‌های باستانی با تغییرات اقلیمی حرف می‌زند. آنها همچنین برخی از جوامع موجود در هسته‌های یخی را کشف کردند که مربوط به حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ سال پیش است. 

ژونگ افزود: این حداقل نشان دهنده ارتباط بالقوه بین ویروس‌ها و تغییرات اقلیم است. حدود یک چهارم این ویروس‌ها با گونه‌های موجود در مناطق مختلف همپوشانی دارند. 

پروفسور «لونی تامسپون» «Lonnie Thompson» که در مورد حیات در هسته‌های یخی یخچال‌ها تحقیق می‌کند خاطرنشان کرد: «علم ابزار جدیدی است که می‌تواند به پاسخگویی به سوالات اساسی اقلیم کمک کند.»

ذوب یخچال‌ها در طول قرن گذشته افزایش یافته است. برخی از یخچال‌های طبیعی در هیمالیا، آلپ و آند آسیب قابل توجهی دیده اند. یک گزارش سال ۲۰۲۳ مرکز بین المللی توسعه یکپارچه کوهستانی (ICIMOD)، نشان داد اگر هوا بین ۱.۵ تا ۲ درجه گرم شود، احتمالا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از حجم یخچال‌های طبیعی هیمالیا تا سال ۲۱۰۰ ذوب می‌شود.

تامپسون نسبت به کل این فرآیند خوش بین بود و اظهار داشت که این فرآیند می‌تواند به حل مسائل علمی کمک کند. 

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Geoscience منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر