صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۲ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
اینترنت حیوانات اجرایی می‌شود؛

رصد ناشناخته‌های حیات وحش با نصب حسگر به حیوانات

دانشمندان قصد دارند با اتصال دستگاه‌های ردیابی کوچکی به حیوانات مختلف و حتی به اجسام غیر زنده مانند یخچال‌ها و زباله‌های اقیانوسی، به طور همزمان هزاران حیوان را به طور بلادرنگ ردیابی کنند.
کد خبر : 930266

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE، زیست شناسان میدانی و علاقه‌مندان به حیوانات، مشتاقانه منتظر راه اندازی یک سیستم فضایی انقلابی به نام «ایکاروس» «ICARUS» (همکاری بین المللی برای تحقیقات حیوانات با استفاده از فضا) هستند. پیش بینی می‌شود این سیستم در سال ۲۰۲۵ راه اندازی شود.

هدف از این ابتکار ایجاد «اینترنت حیوانات» است، یک شبکه جهانی از حیات وحش دارای حسگر که شناخت بی سابقه‌ای از چندین پدیده طبیعی پنهان سیاره فراهم می‌کند.

این سامانه قصد دارد از راز چگونگی سفر نهنگ‌های گوژپشت در اقیانوس‌های وسیع، چالش‌های بچه لاک پشت‌های دریایی در آب‌های خطرناک و رفتار‌های گیج کننده پلنگ‌های برفی ساکن کوه‌های دورافتاده هیمالیا پرده بردارد.

وب سایت ایکاروس اعلام کرد: «برای اولین بار، تعیین بلادرنگ مکان و حرکت یک حیوان در مقیاس بزرگ با هزاران حیوان امکان پذیر خواهد بود.»

استفاده از فناوری پیشرفته 

بر اساس این ابتکار، دانشمندان دستگاه‌های ردیابی کوچکی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند را به انواع حیوانات و حتی اجسام بی جان مانند یخچال‌های طبیعی و زباله‌های اقیانوس متصل خواهند کرد.

این حسگر‌های سبک وزن که برخی از آنها وزنی کمتر از یک گیره کاغذی دارند، بخشی از یک شبکه جهانی با هدف نظارت بر حرکات و رفتار‌های حیات وحش از فضا خواهند بود.

دانشمندان امیدوارند با ردیابی هزاران حیوان برچسب گذاری شده، به درک عمیق تری از عوامل موثر بر جمعیت حیوانات و زیست بوم‌ها در سراسر جهان دست یابند.

بر اساس اعلام وب سایت ایکاروس «فرستنده‌ها طی چند ساعت مشاهده، می‌توانند بسیاری از آنچه را که قبلا کشف کرده اند را به دانشمندان نشان دهند.

پروژه ایکاروس که قرار است در سال آینده کار خود را آغاز کند قصد دارد گیرنده‌هایی را با استفاده از شرکت‌های پرتاب خصوصی روی پنج ماهواره کم هزینه و مینیاتوری معروف به CubeSats پرتاب کند.

مجریان این طرح می‌گویند: «در حالی که فرستنده‌ها داده‌ها را ضبط و آنها را بلادرنگ از طریق ماهواره‌ها ارسال می‌کنند، محقق می‌تواند در موارد خاص، هزاران کیلومتر دورتر در آزمایشگاه تحقیقاتی خود بنشیند و بلافاصله تجزیه و تحلیل نتایج اندازه گیری را آغاز کند.»

مزایایی فراتر از حیات وحش

قابل ذکر است که مزایای «اینترنت حیوانات» فقط به حیات وحش محدود نمی‌شود. این برچسب‌های کوچک همچنین عوامل محیطی مانند دمای هوا، فشار هوا و سرعت باد را نیز ثبت خواهند کرد.

ناسا با تاکید بر اهمیت رهگیری حیوانات اعلام کرده است: «با ترکیب ردیابی حیوانات با مشاهدات زمین (سنجش از راه دور) مانند دما و تغییرات پوشش گیاهی، می‌توانیم چگونگی تغییر حرکت حیوانات با تغییر اقلیم ارزیابی کنیم. درمجموع، ردیابی حیوانات می‌تواند به تحقیقات تنوع زیستی بهتر کمک کند».

استفاده نوآورانه از گیرنده‌های مبتنی بر ماهواره در سیستم جدید نه تنها دامنه جغرافیایی ردیابی حیوانات، بلکه به طور قابل توجهی دامنه گونه‌های قابل مطالعه را گسترش می‌دهد.

دانشمندان با برچسب‌های موجود در این سیستم به سطح کاملا جدیدی از شناخت و درک رفتار حیوانات دست می‌یابند. این حسگر‌ها هر ساعت به روزرسانی‌هایی را درباره میزان مصرف انرژی حیوان ارسال و چیز‌هایی مانند آب و هوای اطراف خود را پیگیری می‌کنند.

این داده‌ها اطلاعات زیادی مانند سطح استرس حیوانات و رفتار آنها در محیط‌های خاص را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

دموکراتیک کردن تحقیقات بوم شناسی

فناوری‌های ماهواره‌ای و سنجش از راه دور، اطلاعات حیاتی مرتبط با مطالعه حرکت حیوانات از قبیل داده‌های در دسترس بودن غذا و شرایط دما، مانند دمای سطح دریا، ارائه می‌دهند.

ناسا تاکید می‌کند: «پیوند دادن این مجموعه داده‌های سنجش از دور به دور سنجی حیوانات، راه مهمی است که دانشمندان می‌توانند با آن چگونگی تاثیر محیط بر رفتار حیوانات را درک کرده و دریابند چگونه این روابط ممکن است در آینده تحت تغییرات محیطی جهانی تغییر کند.»

«اینترنت حیوانات» همچنین قابلیت دموکراتیک کردن بوم شناسی و زیست شناسی را دارد و موقعیت برابر و عادلانه فراهم می‌آورد تا محققانی که با بودجه‌های کمتر یا روی گونه‌های کمتر شناخته شده کار می‌کنند نیز بتوانند به همان نوع اطلاعات در مورد حرکات و رفتار حیوانات دسترسی داشته باشند.

گفتنی است مفهوم «اینترنت حیوانات» زاییده فکر پرنده شناس آلمانی «مارتین ویکلسکی» «Martin Wikelski» است.

محققان امیدوارند که داده‌های ایکاروس بتواند به شناسایی راهبرد‌های موثر حفاظتی و شناسایی مناطق مهم در چشم اندازی که حیوانات با چالش‌هایی در آنها مواجه هستند، کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر