صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۵ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد:

ویژگی‌های رئیس آینده سازمان غذا و دارو/ تولید با کیفیت دارو، اولویت دولت چهاردهم باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌هایی که رئیس آینده سازمان غذا و دارو باید داشته باشد، تولید داروی با کیفیت را مهم‌ترین سیاست دارویی دانست که دولت چهاردهم باید آن در اولویت بگذارد.
کد خبر : 930257

علی سبحانیان، داروساز و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه هر وقت وزیر جدید بهداشت در هر دولتی رأی اعتماد گرفته، سعی کرده که قویترین فرد برای معاونت خود در غذا و دارو انتخاب کند، گفت: این امر به این دلیل است که تأمین دارو بسیار مهم و حیاتی است. چنانچه تأمین دارو به خوبی صورت نگیرد و یا دچار اختلال شود ممکن است که وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس استیضاح شود این نشان می‌دهد که وزیر باید کسی را انتخاب کند که متخصص و توانمند باشد.

وی افزود: از سوی دیگر کسی باید به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو انتخاب شود که بتواند با سازمان‌های مرتبط و بالاسری، نمایندگان مجلس و ... به خوبی ارتباط برقرار کند. همچنین باید سازمان‌های نظارتی مانند تعزیرات، بیمه‌ها و بانک مرکزی تعامل خوبی داشته باشد. به همین دلیل یک رئیس سازمان غذا و دارو باید دارای ارتباطات قوی به منظور پیش‌بردن امورات و نیازهای سازمان غذا و دارو باشد.

این داروساز ادامه داد: داشتن تجربه در بسیاری از حیطه‌های مرتبط با دارو نیز بسیار مهم است؛ فردی که از صفر شروع کند، تولید را نشناسند، داروخانه و سیستم واردات پخش و عرضه را نشناسد، در پنج- شش ماه نخست خود باید این سیستم‌ها را بشناسند و ساز و کار آنها را یاد بگیرد بنابراین در این پنج- شش‌ماه وضعیت دارو و دارورسانی به مردم و روند درمان بیماران دچار اختلال خواهد شد.

کسی باید سکان سازمان غذا و دارو را در اختیار بگیرد که نخست از تجربه کافی برخوردار بوده و دوم ستادی نبوده و عملیاتی باشد

سبحانیان تأکید کرد: بنابراین کسی باید سکان سازمان غذا و دارو را در اختیار بگیرد که نخست از تجربه کافی برخوردار بوده و دوم ستادی نبوده و عملیاتی باشد. نباید در دفتر بنشیند و وقت خود را به نامه‌نگاری و ... بگذراند، اگرچه نوشتن نامه و تدوین آیین‌نامه‌ها بسیار مهم است اما نیازها دارویی در کشور فراتر از اینها است.

سیاست‌های دارویی دولت چهاردهم

او با تأکید بر اینکه یک رئیس سازمان غذا و دارو باید با افراد صاحب نظر، پیشکسوت و با دانش در این حوزه مشورت کند، در رابطه با سیاست‌های دارویی دولت چهاردهم نیز اظهار کرد: درمان باید بیمار محور شده و بر اساس نیاز بیمار سیاست‌گذاری شود. ما نباید اقتصاد را از دارو جدا کنیم. داروسازی ترکیبی از علم و اقتصاد است. وقتی بودجه محدود است باید بر اساس داشته‌ها تأمین دارو را تنظیم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد یادآور شد: با توجه به اینکه تولید دارو طی 15 سال گذشته از رشد بسیار مناسبی برخوردار بوده و بسیاری از داروهای پیشرفته را در داخل کشور با همت دانشمندان کشور تولید می‌کنیم، باید تولید دارو را بیمار محور کنیم. این بدین معنی است که باید بر کیفیت تولیدات خود بیفزاییم این همان چیزی است که مقام معظم رهبری و رؤسای جمهور نیز بارها بر آن تأکید کرده‌اند.

وی افزود: ما حتما باید تولید با کیفیت را گسترش دهیم. سازمان جهانی بهداشت تأکید دارد که  دارو یا با کیفیت است یا تقلبی است. ما در دارو کیفیت 98 درصدی نداریم، این کیفیت باید 100 درصد باشد چرا که با جان مردم سر و کار داریم.  بنابراین تولید کنندگان دارو با توجه به سوگندی که یاد کرده‌اند به سمتی بروند که داروهای با کیفیت تولید کرده و آن را در اختیار بیماران بگذارند و کشور را از واردات دارو بی‌نیاز بکنند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر