صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
معاون رئیس جمهور به آنا گفت؛

حمایت دولت چهاردهم از توسعه گردشگری سلامت

معاون پارلمانی رئیس جمهور از حمایت دولت چهاردهم برای توسعه گردشگری سلامت خبر داد.
کد خبر : 930255

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، گردشگری سلامت امروزه به عنوان بخش بسیار مهمی از صنعت اصلی گردشگری محسوب می‌شود.

بر اساس آمار‌های جهانی کاستاریکا، هند، مکزیک، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ترکیه و ایالات متحده امریکا بیشترین گردشگر سلامت را در سال‌های گذشته جذب خود کرده‌اند این در حالی است که ایران تا سال گذشته بر اساس گفته‌های علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه ۴۶ مقاصد گردشگری سلامت بوده است. در همین حال ۲۹۰ مرکز درمانی در کشور مجوز ارائه خدمات به گردشگران سلامت را دارند.

این رتبه در حالی است که ایران در سال گذشته و بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت بیش از یک میلیارد دلار درآمد ناشی از پذیرش گردشگر سلامت کسب کرده است و بر اساس بند (د) ماده ۷۲ برنامه هفتم توسعه این آمار طی سال‌های آتی باید به شش میلیارد یورو برسد.
{$sepehr_key_1628}

در همین حال بر اساس گفته‌های وزیر سابق بهداشت ۱۰ کشور شامل عراق، افغانستان، پاکستان، عمان، بحرین، ارمنستان، تاجیکستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس بیشترین مراجعه را در حوزه گردشگری سلامت به کشور داشته‌اند.

جذاب بودن گردشگری سلامت برای بسیاری از کشور‌ها موجب شده است تا بخش بزرگی از سرمایه گذاری خود را در این حوزه متمرکز کنند. به این منظور برندسازی یکی از اولویت‌های آنها محسوب می‌شود. این در حالی است که علی‌رغم ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی ایران آنگونه که باید این حوزه برندسازی نشده است و از سوی دیگر حضور گسترده دلال‌ها موجب شده تا ایران تا حدودی از همسایه‌های خود مانند ترکیه یا امارات عربی متحده عقب بماند و همین امر عمده مسافرانی که به صورت بالقوه باید به دلیل کیفیت بالای خدمات و ارزانی قیمت آن، راهی ایران شوند سر از این کشور‌ها درآورند و در آن کشور‌ها هزینه کنند.

۱۰ کشور شامل عراق، افغانستان، پاکستان، عمان، بحرین، ارمنستان، تاجیکستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس بیشترین مراجعه را در حوزه گردشگری سلامت به کشور داشته‌اند.

براساس آمار‌های جهانی جراحی زیبایی، دندان پزشکی (عمومی، ترمیمی و زیبایی)، قلب و عروق، ارتوپدی (ستون فقرات و مفاصل، پزشکی ورزشی)، سرطان، درمان ناباروری، کاهش وزن و درمان چاقی، خدمات تصویربرداری پزشکی مانند اسکن، آزمایش، چک‌آپ سلامتی و دریافت نظر دوم جذاب‌ترین خدمات پزشکی برای گردشگران سلامت است. تمامی این خدمات در ایران نیز ارائه شده و به گفته زالی امروز هیچ خدمت پزشکی وجود ندارد که نتوان آن را در ایران انجام داد.

با این حال با توجه به تأکید رئیس جمهور مبنی بر اجرای برنامه‌های بالادستی از جمله برنامه هفتم توسعه این امید وجود دارد که دولت چهاردهم تلاش‌هایی را برای ساماندهی این حوزه و استفاده از ظرفیت‌های مهم گردشگری سلامت برای ارزآوری در گشور انجام دهد.

حمایت از توسعه گردشگری سلامت

شهرام دبیری، معاون رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این رابطه گفت: اگر بتوان زیرساخت‌ها را فراهم کرده و برنامه‌هایی را را برای این موضوع اجرا کنیم می‌توان گردشگری سلامت را توسعه داد.

وی با بیان اینکه در برندسازی بین‌المللی خدمات سلامت ضعف وجود دارد، گفت: قصد داریم از طریق سامانه‌هایی را به جذب فعالین گردشگری سلامت پرداخته و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد دلال‌ها و افراد سودجود وارد این حوزه شوند.

ماهنگی بین بخشی بین تمامی ارگان‌ها انجام خواهد شد و با یک برنامه‌ریزی خوب سعی خواهیم کرد گردشگران سلامت را جذب کنیم.

وی افزود: این هماهنگی بین بخشی بین تمامی ارگان‌ها انجام خواهد شد و با یک برنامه‌ریزی خوب سعی خواهیم کرد گردشگران سلامت را جذب کنیم.

او با بیان اینکه پتانسیل گردشگری سلامت در کشور وجود دارد، اما از ان استفاده نمی‌کنیم، گفت: الان درمان‌هایی در کشور انجام در کشور‌های توسعه‌یافته نیز همان درمان‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین یکی از سیاست‌های اصلی وزارت بهداشت گسترش بیمارستان‌های دارای بخش بین‌المللی است و توسعه گردشگری سلامت است و ما نیز در مجموعه دولت از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: گردشگری سلامت
ارسال نظر