صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۰ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳

پشت پای اسپانیا به مجارستان

مادرید دولت بوداپست را متهم کرده که قصد دارد از طریق تسلط بر یک شرکت متخصص در حوزه فناوری ریلی، اطلاعات مهمی را در شرایط بحرانی -امنیتی در اختیار روس‌ها قرار دهد.
کد خبر : 930235

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اسپانیا در بستر اتحادیه اروپا، درخواست دولت مجارستان در خصوص احراز مالکیت شرکت «تالگو» (سازنده بسیاری از قطار‌های داخلی در اروپا) را وتو کرده و مانع از تحقق این موضوع شده است.

تالگو یک شرکت تولید ماشین‌های ریلی در کشور اسپانیا است. این شرکت که در سال ۱۹۴۲ تأسیس شده لوکوموتیو و قطار تندرو مسافری تولید می‌کند و مقر اصلی آن در لاس روزاس ده مادرید قرار دارد.

با این حال، مجار‌ها در صدد خرید این شرکت و مالکیت آن بوده‌اند. بروکسل هیچ اعتراضی نسبت به وتوی اسپانیا در مورد طرح مجار‌ها ابراز نکرده است. به عبارت بهتر، تصمیم دولت اسپانیا برای وتوی تصاحب تالگو از سوی مجارستان با تأیید ضمنی کمیسیون اروپا مواجه شده است. گویا برخی کشور‌های اروپایی از جمله آلمان و فرانسه نیز بدون آنکه دخالتی ایجابی یا سلبی در این پرونده کنند، به صورت پشت پرده از تصمیم مادرید حمایت کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اروپا در خصوص این معامله شکست خورده گفت: «حق چنین تصمیماتی متعلق به کشور‌های عضو است. در راستای معاهدات اتحادیه اروپا، کشور‌های عضو می‌توانند آزادی‌های بازار داخلی مانند آزادی تأسیس و آزادی حرکت سرمایه را به دلایل امنیت عمومی محدود کنند. این معاملات باید توجیه (امنیتی) داشته باشد.»
 
در صورتی که مجارستان نسبت به اقدام اسپانیا اعتراضی داشته باشد، این مناقشه حقوقی در نهایت در لوکزامبورگ، توسط دیوان دادگستری اروپا تعیین تکلیف و حل و فصل خواهد شد.

ارزش این معامله شکست خورده ۶۱۹ میلیون یورو بوده است. دولت اسپانیا بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که این مناقصه مستلزم «خطرات غیرقابل حل برای امنیت ملی و نظم عمومی» است.

«آل پایس» یک رسانه اسپانیایی نیز گزارش قابل تاملی را در این خصوص تهیه و منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، سرویس‌های اطلاعاتی اسپانیا گزارشی را تهیه کرده‌اند که در آن زنگ خطر را در مورد ارتباط کنسرسیوم با دولت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان و بزرگترین تولیدکننده قطار و تجهیزات ریلی روسیه به صدا درآورده است.

به عبارت بهتر، اسپانیایی‌ها دولت اوربان را متهم کرده‌اند که قصد دارد از طریق تسلط بر حمل و نقل داخلی اسپانیا و حتی برخی کشور‌های اروپایی دیگر، اطلاعات مهمی را در شرایط بحرانی -امنیتی در اختیار روس‌ها قرار دهد.

ادعا می‌شود که اینها اطلاعاتی هستند که می‌تواند منجر به اخلال در روند حمل و نقل عمومی در اروپا شود. دستگاه اطلاعاتی اسپانیا می‌گوید امکان دستیابی روسیه به فناوری انحصاری تالگو می‌تواند مسیر‌های حمل و نقل در این کشور‌های اروپایی و اروپا را تبدیل به یک هدف آسان برای روس‌ها کند - اتهامی که مسکو و بوداپست بار‌ها آن را رد کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر