صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

وقتی مناظرات امام رضا (ع) راهگشای زندگی نوجوانان می‌شود

کتاب «یرحا» درباره داستان زندگی دختر نوجوان یهودی است که بزرگترین مشکل زندگی‌اش را با مناظرات علمی و دینی امام رضا (ع) حل می‌کند.
کد خبر : 930191

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، داستان و روایات فراوانی از مناظرات علمی و پژوهشی امام رضا (ع) با افراد و شخصیت‌های مختلف تاریخ در عصر خود مطرح شده است که در این رابطه کتاب‌ها، رمان‌ها و پژوهش‌هایی نیز صورت گرفته است.

سمانه خاکبازان نویسنده کتاب «آسنا و راز کنیسه» به تازگی اثر دیگری به نام «یرحا» درباره یک دختر یهودی نگاشته که اکنون از سوی انتشارات سوره مهر در دست انتشار است و به مناسبت شهادت امام رضا (ع) بدان پرداختیم.

خاکبازان درباره داستان اصلی این کتاب گفت: داستان درباره یک دختر یهودی است که بزرگترین مشکل زندگی‌اش را با مناظرات امام رضا (ع) حل می‌کند و این مناظرات برایش راهگشا می‌شود.

داستان کتاب در دوران امام رضا (ع) در شهر مرو رخ می‌دهد و در واقع به نوعی روایتی از شهر مرو است که مقتضیات زمان و مکان آن دوره و وجود نحله‌های مختلف فرهنگی و فلسفی را روایت می‌کند. د در آن دوران بحث‌های کلامی مطرح بوده و مشکلاتی را برای جامعه مسلمین پیش می‌آورده و ساختارشکنی‌هایی که برای تفرقه امت اسلامی در دوران خلفای عباسی صورت گرفته است.

خاکبازان با اشاره به اینکه کلیت داستان زندگی یک دختر نوجوان دوازده ـ سیزده ساله را روایت می‌کند که به دنبال رمزگشایی مشکلاتش است و آخرین راه حل را از زبان امام رضا می‌گیرد، توضیح داد: قالب و بیان کتاب مستقیم گویی نیست و بیشتر ناظر بر مباحث علمی و دینی است و بحث علمی که در کتاب بدان پرداخته شده بیشتر در قالب فلسفی و کلامی است.

وی با اشاره به اینکه شخصیت اصلی این کتاب داستانش واقعی نیست، گفت: در طول تاریخ کتاب‌های زیادی راجع به مباحث تاریخی و اهل بیت (ع) در بستر تخیلی نوشته شده ولی تمام مرجع‌ها که در داستان بحث آن شده اعم از مکان‌های مختلفی که این دختر نوجوان می‌رود، تاریخی است.
خاکبازان درباره منابع پژوهشی خود برای نگارش کتاب گفت: منابع اصلی مثل عیون اخبار الضا که بیانات امام رضا (,) است، متون عهد قدیم مثل تورات و کتاب‌هایی که ذیل آنها کار شده، یک سری مقالات و کتاب‌ها، چون کشف المراد و همینطور زندگی نامه امام رضا (ع)، باستان شناسی مرو و تاریخ شناسی خلفای عباسی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های برجسته کتاب این است که برای جوان و نوجوان امروز قابل فهم و مخاطب است، دراین باره خاکبازان گفت: دغدغه‌هایی که در سنین نوجوانی افراد با آن دست به گریبان هستند را در این کتاب مورد توجه قرار دادیم بهرحال علاقه مندی به جنس مخالف دراین سنین برجسته می‌شود، اما سعی شده عشق و علاقه فرزندی مثل عشق فرزند به پدر و عشق پدر به فرزند دراین اثر مدنظر قرار بگیرد.

کتاب «یرحا» با سیصد صفحه به زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر