صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۹ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۳۶)؛

نقش زیست فناوری دریایی در بهبود زندگی انسان چیست؟

زیست فناوری دریایی به معنای استفاده از موجودات آبزی برای بهبود و افزایش کیفیت زندگی انسان و یا تولید محصولات دریایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در زندگی انسان تأثیر دارند. 
کد خبر : 930150

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، زیست فناوری دریایی به کشف و استفاده از فرآورده‌ها و فرآیند‌های برگرفته از موجودات دریایی می‌پردازد. در واقع با استفاده از موجودات آبزی به افزایش غذای تولید شده برای انسان، تولید مواد یا دارو‌های بهبود بخش سلامت انسان و ردیابی آلودگی‌ها در طبیعت کمک شایانی می‌شود.

دریا بستر بسیار مناسبی جهت تحقیق و توسعه است؛ اما تاکنون تمام پتانسیل آن شناخته نشده است و بخش اعظمی از موجودات دریایی به خصوص میکروارگانیسم‌های اولیه هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند که به‌تدریج در حال شناسایی هستند.

این موجودات دریایی منبع ترکیبات منحصر به فردی محسوب می‌شوند که دارای پتانسیل‌های صنعتی در زمینه‌هایی همچون تولید مواد دارویی، آرایشی، افزودنی‌های غذایی، آنزیم‌ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی هستند.

با درنظرگرفتن رشد تصاعدی جمعیت جهان و نقش محصولات شیلاتی در تغذیه بشر، استفاده از زیست فناوری‌هایی که منجر به تولید بیشتر در واحد سطح یا حجم پرورش شوند بسیار ضروری و غیرقابل اجتناب است.

در این میان به کارگیری زیست فناوری‌های نوین، چون پرورش آبزیان تراریخته و یا آبزیان اصلاح نژاد شده با قابلیت رشد بیشتر، تحمل بیماری‌های ویروسی و باکتریایی، قابلیت استفاده از مواد غذایی ارزانتر و تولید پروتئین بیشتر یکی از راهکار‌های اصلی در طراحی و توسعه پایدار آبزی پروری نوین است.

زیست فناوری دریا یک راهکار میان رشته‌ای با همکاری دانشمندان علوم مختلف برای تولید ثروت و خدمات از منابع بیکران دریایی است. زیست‌فناوری دریایی گزینه مناسبی برای اقتصاد کشور‌های در حال توسعه و مجاور اقیانوس‌ها است. چرا که این کشور‌ها منابع گسترده و ارزشمند دریایی بسیار وسیعی دارند.

بیوتکنولوژی دریایی یکی از حوزه‌های در حال رشد است که با کمک آن، از موجوداتی مانند ماهی، جلبک و یا باکتری‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌شود. مهمترین فواید بیوتکنولوژی دریایی شامل:

۱- تولید فرآورده‌های جدید و اصلاح‌شده

۲- فراهم آوردن تکنیک‌های جدید جهت ارزیابی، ذخیره، حفاظت و مدیریت اکوسیستم‌های دریایی

۳- رونق شیلات و پرورش آبزیان به صورت پایدار و مطمئن است.

 شکوفایی این حوزه می‌تواند تأثیر شگرفی در اقتصاد و توسعه یافتن کشور‌های در حال توسعه ایجاد کند. کاربرد‌های صنعتی، دارویی و زیست‌محیطی از منابع دریایی از جمله اقدامات موثر در این حوزه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر