صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
هاشمی نسب در گفتگو با آنا مطرح کرد:

پزشکان ایرانی لقمه آماده‌ای برای کشور‌های خارجی/ باید مشکلات ریشه‌ای حل شوند

دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: کشور‌های خارجی به‌خصوص برخی کشور‌های همسایه مشتاقانه به دنبال کادر درمان ما هستند، زیرا نیازی نیست چند سال وقت، هزینه و تجهیزات در اختیار دانشجو قرار دهند.
کد خبر : 930146

یحیی هاشمی نسب دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با مهاجرت و مشکلات پزشکان اظهار کرد: وجود برخی مشکلات میل به رفتن را در نیروی کار افزایش می‌دهد. جمله معروفی وجود دارد و آن این است که اگر درجایی قدر شما را ندانند باید جایت را عوض کنی، نه این که منتظر بهبود شرایط بمانی. در حال حاضر وضعیتی وجود دارد که همه ما پزشکان احساس می‌کنیم کسی در کشور قدرمان را نمی‌داند یا کسی دوست ندارد ما در کشورمان بمانیم و خدمت کنیم.

همه ما پزشکان احساس می‌کنیم کسی در کشور قدرمان را نمی‌داند یا کسی دوست ندارد ما در کشورمان بمانیم و خدمت کنیم

افزایش نرخ خرید وفروش تعهدات کمکی به نگه داشت پزشکان نمی‌کند

وی به وضع قوانین اشتباه در خصوص نگه داشت نیروی کار اشاره کرد و ادامه داد: افزایش نرخ خرید وفروش تعهدات و ممنوع کردن خرید وفروش تعهدات پزشکان از قوانین اشتباهی است که به نظر بنده هیچ کمکی به نگه‌داشتن کادر درمان نمی‌کند. به گمان بنده شخصی که بخواهد از کشور خارج شود هر هزینه‌ای لازم باشد پرداخت می‌کند تا برود؛ بنابراین باید مشکلات را اساسی رفع کرد. همه پزشکان عاشقانه به کشورشان علاقه دارند و دوست دارند در میهن خودشان ارائه خدمت کنند، اما وجود مشکلات معیشتی و وجود قوانین سخت، شرایط را برای کادر درمان مشکل کرده است.

افزایش ناگهانی مبلغ تعهدات پزشکی

وی به خرید فروش تعهدات اشاره کرد و گفت: زمانی که یک دانشجو پزشکی وارد دانشگاه می‌شود برگه تعهد خدمت امضا می‌کند که مدت‌زمان آن در رشته‌های مختلف متفاوت است. تا ۳ سال گذشته این مبلغ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. به‌یک‌باره در وزارت بهداشت تصمیم بر این شد که این مبلغ ۳۰ برابر شود و درنهایت به سالی ۳۰ میلیون تومان تبدیل شد. انتقادات زیادی به وزارت بهداشت شد، اما در مقابل همه این انتقادات وزارت بهداشت مجدد این مبلغ را ۳ تا ۳.۵ برابر بیشتر کرد به عبارتی هزینه تعهد حدود ۱۱۰ میلیون تومان شد. اما با افزایش نرخ خریدوفروش تعهدات نمی‌توان نیروی کار را با اجبار در کشور نگه داشت. البته پس از افزایش این نرخ تا حدود 110 میلیون، وزارت بهداشت تصمیم گرفت که خرید و فروش تعهدات ممنوع اعلام شود.

 

 

آیا مسئولین در مناطق محروم کارکرده‌اند/ مسئولین دست از شعار بردارند

دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران افزود: عدم فراهم ساختن شرایط کار در مناطق محروم یکی دیگر از مشکلاتی است که توجهی به آن نمی‌شود. آیا مسئولین در منطقه محروم کارکرده‌اند؟ آیا برابری شرایط دریافتی و پرداختی در مناطق محروم و برخوردار می‌تواند اتفاق بیفتد یا خیر؟ در حال حاضر پرداخت کارانه پزشکان و متخصصین در مناطق محروم بعضا تا یک و سال و نیم تاخیر دارد و پزشک باید ماه‌ها منتظر بماند تا کارانه و حق الزحمه خود را دریافت کند. یکی دیگر از مشکلات مهم وجود قوانین پلکانی است به عبارت دیگر هرچه یک پزشک بیشتر کار کند، به دلیل وجود کسورات دریافتی کمتری خواهد داشت. مسئولین دست از شعار دادن بردارند و برای بهبود وضعیت پزشکان در مناطق محروم فکری کنند. نبود جای مناسب برای اسکان، دریافتی اندک، وجود شرایط فرهنگی و محیطی متفاوت که گاهی تجربه آن برای برخی پزشکان بسیار سخت است از مشکلاتی است که پزشکان در مناطق محروم دارند.

نبود جای مناسب برای اسکان، دریافتی اندک، وجود شرایط فرهنگی و محیطی متفاوت که گاهی تجربه آن برای برخی پزشکان بسیار سخت است از مشکلاتی است که پزشکان در مناطق محروم دارند

هاشمی نسب تأکید کرد: ما در کشور به‌اندازه کافی پزشک داریم، اما مدیر مدبر، آگاه و دلسوز نداریم. متأسفانه مدیری که بتواند پزشک را مدیریت و به او بها دهد، نداریم. مسئولین دلیل عدم پرداخت را نبود منابع مالی می‌دانند درحالی‌که به نظر من اساس کار مدیریت است که در دست همکارانی افتاده که مسئولیت‌پذیر نبوده و دلسوز نیستند.

وی گفت: مشکلات گفته شده در تمامی استان ها وجود دارد به عنوان مثال بنده در خوزستان، هرمزگان، اردبیل و گیلان طبابت کرده‌ام. در خوزستان و هرمزگان و همه استان‌های دیگر پرداخت نکردن به موقع حقوق و دستمزد و مهم‌تر از آن نبود شرایط ماندگاری مناسب موجب شده است تا پزشکان علی‌رغم میل به کار به دلیل فراهم نبودن شرایط پرداختی مناسب و امکانات ماندگاری تمایلی به کار در این مناطق نداشته باشند..

 

 

دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران مطرح کرد: اگر در مناطق محروم از پزشکان مالیات گرفته نشود، ماندگاری و شرایط بهتری را نسبت به شهر‌های برخوردارتر برای پزشک فراهم کنند و فکری به حال پرداختی‌ها و مبلغ آن کنند، پزشکان رغبت بیشتری برای طبابت در این مناطق خواهند داشت.

افزایش ظرفیت راه مناسبی برای جبران خروج پزشکان نیست

هاشمی نسب تأکید کرد: مسئولین به‌جای این‌که برای حل مشکل چاره‌ای بیندیشند مدام در حال افزایش ظرفیت‌ها هستند. متأسفانه در حال حاضر توان مدیریت همین تعداد نیرو در کشور وجود ندارد؛ بنابراین در مرحله اول باید برای همین تعداد نیروی کار برنامه‌ریزی شود، سپس به دنبال افزایش ظرفیت باشیم. هیچ شخصی مخالف افزایش ظرفیت نیست؛ اما این افزایش، زمانی معقول است که امکانات آموزشی فراهم باشد. اکنون با عدم فراهم ساختن شرایط و بستر اموزشی مناسب اقدام به افزایش ظرفیت شده است به گونه ای که دانشجویان برای آموزش به روز های زوج و فرد تقسیم شده اند.

{$sepehr_key_1605}

پزشکان ایرانی لقمه آماده برای دیگر کشور‌ها هستند/ به‌جای ساختن قفس شرایط را فراهم کنید

وی گفت: کشور‌های خارجی به‌خصوص برخی کشور‌های همسایه مشتاقانه به دنبال کادر درمان ما هستند، زیرا نیازی نیست چند سال وقت، هزینه و تجهیزات در اختیار دانشجو قرار دهند. نیروی کار ایرانی باآن‌همه هوش و زکاوت یک‌لقمه آماده برای دیگر کشور‌ها است. خواهش بنده از مسئولین این است که به‌جای ساختن قفس برای نیروی کار و کادر درمان، شرایط را مطلوب سازند.

دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران تصریح کرد: اگر مسئولین نمی‌توان شغل مناسب برای دانشجو‌ها فراهم کنند؛ بنابراین ورودی‌های دانشگاه‌ها را کمتر کنند. اگر هم می‌توانند اشتغال ایجاد کنند پس وضعیت کنونی حاصل از چیست؟ در حال حاضر ظرفیت کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها پر است. کلاس‌ها تا حد ممکنه پر از دانشجو است درحالی‌که شرایط و ظرفیت را برای این تعداد دانشجو پزشکی فراهم نکرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر