صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اساتید و پژوهشگران هنر خوشنویسی گردهم آمدند/ «خوشنویسی» هنری با مضامین عالی

هنر خوشنویسی ایرانی همواره یا به قرآن و روایات پرداخته و یا به اشعار و ادبیات فاخر و پرمعنا، از این جهت زمانی که درباره خوشنویسی صحبت می‌شود باید منتظر یک مفهوم و مضمون عالی باشیم.
کد خبر : 930022

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد هنری خط نگاره‌های حسینی با عنوان «ارادت همچنان باقی است» به همت معاونت هنری و سینمایی اداره هنرهای تجسمی و با همکاری انجمن خوشنویسان استان تهران با حضور اساتید درجه یک خوشنویسی استان، در گالری رسول مهر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

هنرمندان و اساتید ممتاز و پژوهشگران از جمله حسن نوروزنیا، علی گنجی، هانی شرار، سیدمحمود ابوالقاسمی، رضا حسینی گرکانی، مصطفی علیپور شبستری، امیرعباس نصیری، احمد شفیعی‌ها در این رویداد یک روزه حضور داشتند و به خلق آثار خوشنویسی گزیده‌هایی از اشعار ادبیات فارسی در مدح حضرت سیدالشهدا علیه السلام با خطوط شکسته، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ و نقاشی خط پرداختند.

محمد خراسانی زاده مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از این رویداد با بیان اینکه هنر خوشنویسی مبتنی بر مفاهیم عالی تعریف شده است، اظهار داشت: ویژگی هنر خوشنویسی این است که نمی‌تواند به مضامین فرودست بپردازد. هنر خوشنویسی ایرانی همواره یا به قرآن و روایات پرداخته است و یا به اشعار و ادبیات فاخر و پرمعنا، از این جهت زمانی که درباره خوشنویسی صحبت می‌شود باید منتظر یک مفهوم و مضمون عالی باشیم.

وی ادامه داد: اینجا هنرمندان و اساتید خوشنویسی دور هم جمع شدند تا با هنر خود روایتگر عالی‌ترین مضمون ممکن در جهان کنونی ما باشند. اتفاق بزرگ اربعین، بزرگترین اجتماع بشر حول مغناطیس جذاب عالم است. پدیده‌ای که در آن بیست و چند میلیون انسان دلداده با تمام سختی‌ها از جای جای عالم جمع می‌شوند و پروانه‌وار دور مدار حضرت سیدالشهدا (ع) می‌چرخند. دیده و ماندگار شدن این رویداد عظیم به نقش آفرینی هنر و هنرمندان ممکن است. به طور طبیعی یکی از موثرترین عوامل تبدیل شدن پدیده‌های فرهنگی به پدیده‌های تمدنی بهره‌مندی از زبان گویای هنر و آثار هنری است. از این جهت برگزاری این رویداد‌ها بسیار ضروری و شایسته است و باید قدردان آن بود. حضور من اینجا هم به عنوان نمادی از تشکر و قدردانی از زحماتی است که در استان‌ها در این راستا کشیده می‌شود.

اتفاق بزرگ اربعین، بزرگترین اجتماع بشر حول مغناطیس جذاب عالم است. پدیده‌ای که در آن بیست و چند میلیون انسان دلداده با تمام سختی‌ها از جای جای عالم جمع می‌شوند و پروانه‌وار دور مدار حضرت سیدالشهدا (ع) می‌چرخند.

خراسانی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر در نیمی از استان‌ها رویداد‌های مشابهی در حوزه خوشنویسی، عکاسی و سایر رشته‌های هنر‌های تجسمی برگزار می‌شود، در این ایام هنرمندان حوزه‌های مختلف هنر‌های تجسمی در مواکب مرزی حضور داشتند و اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده است.

مدیر کل هنر‌های تجسمی با بیان اینکه مهمترین اتفاق در زمینه رشد و ارتقای هنر‌های تجسمی از جمله خوشنویسی توجه به تشکیلات است، عنوان کرد: درخوشنویسی تشکل‌های مختلفی فعال هستند که مهم‌ترین آنها انجمن خوشنویسان ایران است. نگاه و رویکرد ما در مجموعه هنر‌های تجسمی وزارت در راستای حمایت و تشویق و ترغیب اساتید، هنرمندان و هنرجویان خوشنویسی توجه به تشکیلات مرتبط با آنها است. اگر یک هنرمند خود را وابسته به یک مجموعه صنفی و تشکیلاتی بداند و در قالب یک حرکت جمعی قرار بگیرد ناخودآگاه سرعت و دوام بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: به لطف خدا تا به حال همکاری خوبی با انجمن خوشنویسان ایران داشتیم و به این مسیر ادامه خواهیم داد. سعی ما بر این است که رویداد‌های هنری توسط انجمن‌های مربوطه برگزار شود. انجمن خوشنویسان ایران هم در تمام استان‌ها بدون استثناء شعباتی دارند که در جای جای کشور رویداد‌های هنری بسیار خوبی برگزار می‌کنند. شاید اداره کل فرهنگ و ارشاد بتواند چنین برنامه‌هایی را مستقلا به اجرا دربیاورد، اما این کار زمانی موضوعیت پیدا می‌کند و عدم وابستگی‌اش به دولت پررنگ‌تر می‌شود که خود تشکل‌ها آن را دست بگیرند و اجرا کنند.

درخشش بانوان خوشنویس اتفاق مبارکی است

خراسانی‌زاده با اشاره به اینکه در رویداد‌های ملی سهم خوشنویسی یک سهم جدی است، ابراز کرد: شاید برای اولین بار بود که در موزه هنر‌های معاصر در بازه کمتر از شش ماه دو نمایشگاه در حوزه خوشنویسی داشتیم در حالی که سال‌های سال خوشنویسی جایی در موزه هنر‌های معاصر نداشت. در مهرماه در هفته خوشنویسی رویداد «طلایه‌داران خطه خط» با طراحی انجمن خوشنویسان ایران و در ایام اردیبهشت تا تیرماه نمایشگاه رضا مافی از پیشتازان هنر خوشنویسی معاصر در حوزه نقاشی خط برگزار شد. همچنین در این مدت رویداد‌های دیگری از جمله جشنواره رضوی، جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران و دوسالانه خوشنویسی به اجرا درآمد. برگزاری این رویداد‌ها نشان از توجه جدی به این هنر، اساتید، هنرمندان و هنرجویان رشته‌های مختلف دارد.

اینکه یک خانم در حوزه شکسته نستعلیق نفر اول جشنواره فجر شود اتفاق بسیار مبارکی است. امیدواریم در رویداد‌هایی که در استان‌ها برگزار می‌شود هم بانوان هنرمند حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

مدیر کل هنر‌های تجسمی در پایان اتفاق خوب و نویدبخش سال‌های اخیر را درخشش بانوان هنرمند عرصه خوشنویسی دانست و گفت: بر خلاف توقعاتی که وجود داشت بانوان هنرمند خوشنویس بسیار خوش درخشیدند و به طرز عجیبی سهم قابل توجهی در برگزیدگان طراز اول رویداد‌های دو سال گذشته را به خود اختصاص دادند. اینکه یک خانم در حوزه شکسته نستعلیق نفر اول جشنواره فجر شود اتفاق بسیار مبارکی است. امیدواریم در رویداد‌هایی که در استان‌ها برگزار می‌شود هم بانوان هنرمند حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر