صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۷ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳

اسلامی: درک درست از علم جز با عنصر اخلاص حاصل نمی‌شود/ امروز دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که تحریم‌ها به‌خاطر ناسازگاری ایران است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فلسفه وجودی سیاستمداران چیزی جز خدمت به مردم نیست و درهفته دولت باید با شهدا و در جوار آنان میثاق بست، که این زیباترین نوع میثاق با شهداست که پیمان ببندیم و قول دهیم که در خدمت به مردم کوتاهی و بی‌حوصلگی نکنیم.
کد خبر : 930018

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، امروز (۸شهریورماه) در مراسم بزرگداشت هفته دولت در گلستان شهدای اصفهان، کرد: تخت‌فولاد قطعه‌ای از بهشت و مکان شریفی است. ما مردم اصفهانی‌ از این ودیعۀ الهی بهره‌مندیم و باید قدردان آن باشیم. افتخارآفرینان بسیاری در این سرزمین آرمیده‌اند که باید منش و آرمان‌هایشان را بشناسیم و پیرو راهشان باشیم.

او ادامه داد: شهیدان جلوه‌های عینی و الگوهای معاصر عشق و ایمان‌ هستند. ایمان شهدا آن‌ها را در این مسیر قرار داد. آنان زمانه و رسالت خود را درک کردند. بسیاری از شهیدان ما در سنین نوجوانی و جوانی آسمانی شدند. وقتی وصیت‌نامه‌های آنان را می‌خوانیم به درک و شعورشان پی می‌بریم. به‌راستی که فرزند زمانۀ خود بودند.

این مقام مسئول ‌ با تأمل در این نکته که شهدای ما اجازه ندادند فرمان ولی امر بر روی زمین بماند، یادآور شد: آن‌ها لبیک گفتند و جانشان را تقدیم کردند. در گلستان شهدای اصفهان رزمندگانی آرام گرفته‌اند که هریک در روزگارش به سهم خود نقشی مهم ایفا کرد و باید برای ما درس عبرت باشد. امید است که ما هم پیرو ولی امر خود باشیم.

برای رسیدن به سعادت دو دنیا باید در مسیر شهدا قدم برداریم و یاد شهدا به خصوص شهدای کارمند را زنده نگه داریم.

اسلامی اظهار کرد: شهدای ۸ شهریور، شهید رجایی و شهید باهنر، مدت‌زمان بسیاری برای خدمت فرصت نیافتند، اما جاودانه شدند. برای گرامیداشت این عزیزان است که هفتۀ دولت را برگزار می‌کنیم. الگوی شهدای ۸ شهریور باید هر سال مرور شود و با خودمان نیز تطبیق دهیم تا بدانیم کجا ایستاده‌ایم. هفتۀ دولت هم‌زمان با شهادت شهدای ۸ شهریور باید گفت که زمان «حاسبوا قبل تحاسبوا» است. پیش از اینکه دیر شود باید خودمان را اصلاح کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مسیر شهدای ۸ تیر مسیر رستگاری و صلاح است، افزود: برای رسیدن به سعادت دو دنیا باید در این راه قدم برداریم. هزاران کارمند شهید داریم؛ کارمندانی که در میدان نبرد تکلیفی نداشتند. در ادارات خود کار می‌کردند، اما به میدان رفتند و به ندای رهبر لبیک گفتند. امروز باید یاد این هزاران شهید نیز زنده شود.

او با نظر به اینکه اصفهان در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شهدای بسیاری تقدیم کرده است، یادآور شد: اصفهان به‌خاطر زنده‌بودن عشق و ایمان در این مسیر قرار گرفته است. آنچه اهمیت دارد، درک درست از علم و ایمان و عمل الهی است که جز با عنصر اخلاص حاصل نمی‌شود. باید از خداوند اخلاص بخواهیم. رسیدن به توفیقِ عمل صالح حیاتی است. شهید ابراهیم رئیسی هم اخلاص داشت و همین بود که دیدیم، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه اضافه‌تر، خدمتگزار بی‌منت بود. برای مردم بود.

آنچه اهمیت دارد، درک درست از علم و ایمان و عمل الهی است که جز با عنصر اخلاص حاصل نمی‌شود. باید از خداوند اخلاص بخواهیم. رسیدن به توفیقِ عمل صالح حیاتی است. شهید ابراهیم رئیسی هم اخلاص داشت و همین بود که دیدیم، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه اضافه‌تر، خدمتگزار بی‌منت بود. برای مردم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه فلسفۀ وجودی سیاستمداران خدمت به مردم است و دیگر هیچ گفت: در هفتۀ دولت نیز باید با شهدا و در جوار آنان میثاق بست. این زیباترین نوع میثاق با شهداست که پیمان ببندیم و قول بدهیم که در خدمت به مردم کوتاهی و بی‌حوصلگی نکنیم. باید پیمان ببندیم که غرق در بوروکراسی اداری نشویم. شاعر هم می‌گوید «عبادت به جز خدمت خلق نیست، عبادت به سجاده و دلق نیست.» آیه ۱۷۷ بقره جامع‌ترین آیه‌ای است که آدم می‌تواند هر روز خود را با آن اندازه‌گیری کند. از سیاستمداران می‌خواهم از آن غفلت نکنند.

اسلامی خدمت به خلق را جلوۀ زیبای عبادت دانست و ادامه داد: وفای به عهد، دستگیری از مردم، اقامۀ نماز، دستگیری از بینوایان، انجام به‌موقع وظایف، حضور در صحنه؛ مقاومت، یاری جبهه حق همگی در آیه مذکور آماده است. الان چهل‌ سالگی انقلاب را پشت‌سر گذاشته‌ایم و بیش از گذشته به مفاهیم اصلی انقلاب نیاز داریم. نباید از آن ارزش‌ها فاصله بگیریم و فکر کنیم فقط برای سال ۱۳۵۷ بوده‌اند.

او بیان کرد: در هر کسوتی که هستیم باید شور و اشتیاق و تلاشمان را برای نظام قرار دهیم. به‌خصوص امروزه به آن شعارها بیشتر نیاز داریم؛ چراکه چهرۀ استکبار کاملاً عیان شده است. پیش‌تر پشت ویترین و زیبا بود. همه اتوکشیده و مرتب از حقوق بشر می‌گفتند. امروز، اسرائیل بی‌رحمانه به قتل و غارت فلسطین و زنان و کودکان و غیرنظامیان آن دست می‌زند، اما هیچ نهاد بین‌المللی توان مخالفت و ایستادگی در برابر آن را ندارد.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه استکبار بی‌شرمانه از اسرائیل حمایت می‌کند، توضیح داد: این نظام بین‌الملل است و به همین دلیل هم با ما مخالفت می‌کند. به‌هیچ‌وجه بمب اتم و برهم‌زدن منطقه مطرح نیست. حقوق زنان و حقوق بشر مطرح نیست. تحریم‌های ما حدود ۶ سرفصل دارد که یکی از آن‌ها هسته‌ای و کاملاً بهانه است. یکی دیگر حقوق بشر و دیگری مسائل منطقه‌ای است. هرکدام را نگاه کنی یک عامل اصلی دارد و همان نقاط قوت انقلاب و ایران و نقاط پیش‌برندۀ ایران است.   

رئیس‌ سازمان اتمی ایران گفت: دیروز فریبکارانه پیش می‌رفتند و برخی باور می‌کردند، اما چهرۀ واقعی آنان امروز آشکار و بی‌پرده است. ۶۵ سال از جنایت اسرائیل در فلسطین می‌گذرد. اسرائیل خود را صاحب حق می‌دانست و امروز هم از او حمایت می‌کنند. به صراحت هم پشتیبانی خود را اسرائیل مطرح می‌کنند که برای ما درس‌آموز است. امروز دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که تحریم یا رفتار استکبار به‌خاطر ناسازگاری ایران است.

او مسیر جمهوری اسلامی ایران را مسیر حق و مطابق با سنت الهی دانست و اظهار کرد: این مسیر مورد تأکید آفریدگار است. راه رستگاری و عمل صالح قلب و فکر و اندیشۀ سلیم است. تفکر در قدرت الهی و جهان هستی به‌راستی از سال‌ها عبادت برتر است. عقل و قلب انسان نباید سیاه شود تا به رستگاری برسد. علم و عمل نیز در کنار هم به رستگاری منجر می‌شود و باید در جوار شهدا آن‌ها را از خداوند طلبید.

راه رستگاری و عمل صالح قلب و فکر و اندیشۀ سلیم است. تفکر در قدرت الهی و جهان هستی به‌راستی از سال‌ها عبادت برتر است. علم و عمل نیز در کنار هم به رستگاری منجر می‌شود و باید در جوار شهدا آن‌ها را از خداوند طلبید.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: هیچ‌کس نباید کارمندی و اندازۀ به مزدش کار کند و بگوید چون تورم زیاد است من نباید بیش از این کار کنم! این رفتار بلایی است که به جان آدم می‌افتد. مال و عمر و رزق و روزی دست خداست. باید خداوند کمک کند تا خدمت بی‌منت کنیم. هفتۀ دولت هفتۀ خدمت است و دکتر مسعود پزشکیان نیز با بیان ساده و روان و خلوص خود به مسئلۀ مهم خدمتگزاری توجه خواهند کرد. دولت چهاردهم دولت متفاوتی است تا هم‌افزایی فراوان‌تر باشد و برای حل مشکلات مردم تلاش بیشتری صورت بگیرد. امید است که به‌سوی هدفمان، یعنی جامعۀ متعالی، پرسرعت‌تر حرکت کنیم.    

انتهای پیام/

ارسال نظر