صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۹ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
در مراسم تودیع و معارفه وزرای علوم دولت سیزدهم و چهاردهم؛

رئیس جمهور: دانشجو، فردای مملکت ماست/ نخبه‌ها را چگونه تربیت کرده‌ایم که می‌روند؟

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر اصلاحاتی سه اصل دارد؛ کی مسئول است. چگونه باید عمل بکند و چگونه باید پاسخگو باشد، بیان داشت: چند درصد از نخبه‌های ما در این مملکت می‌مانند، چرا نمی‌مانند، چگونه تربیت کرده‌ایم که نخبه‌های ما می‌روند و می‌خواهند برای جای دیگری کار کنند چرا؟ برای اینکه از همان ابتدا آموزشی که می‌دهیم گیر دارد.
کد خبر : 929994

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه محمدعلی زلفی‌گل و حسین سیمایی صراف وزرای علوم دولت سیزدهم و چهاردهم اظهارکرد: جوان تربیت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم نخبه تربیت کرده‌ایم، چند درصد از نخبه‌های ما در این مملکت می‌مانند، چرا نمی‌مانند، چگونه تربیت کرده‌ایم که نخبه‌های ما می‌روند و می‌خواهند برای جای دیگری کار کنند چرا؟ برای اینکه از همان ابتدا آموزشی که می‌دهیم گیر دارد.

وی افزود: برای همه فراگیر‌ها در همه رشته‌ها در سیستم آموزشی ۵ مهارت را باید منتقل کنیم، قدم اول این است که بتوانند با هم کار کنند، قدم دوم اینکه ارتباطات بدانند، نه مثل آدم تنهایی که نتواند با کسی ارتباط داشته باشد، قدم بعدی اینکه حل مساله را بدانند که اگر مشکل پیش آمد بتوانند حل کنند نه اینکه وقتی با مشکل مواجه شدند قهر کنند و بلند شوند و بروند.

پزشکیان با تأکید بر اینکه عالم بی عمل درخت بی ثمر است، گفت: خدا زمین را به خاطر انسان خلق کرده است و انسان به خاطر علم معنا دارد. حیات عمل هم به خالص و برای خدا و مردم بودن است. در چنین جامعه‌ای رانت و فساد و تبعیض شکل نمی‌گیرد.  

رئیس جمهور با طرح این سئوال که این همه دانشگاه را برای چه و برای حل چه مشکلی می‌خواهیم؟، گفت: استاد خانم تایلندی به من گفت مگر می‌خواهید دانشجویان خود را بخورید! اقتصاد جواب چهارتا سوال را می‌دهد؛ چه تولید کنیم، با چه کیفیتی و به چه مقدار تولید کنیم و کجا پخش کنیم. ما جواب این چهارتا سوال را درست ندادیم.

وی ادامه داد: می‌خواستم بروم هنرستان، اما می‌گفتند کار نیست، در ۱۴ سالگی با خودم گفتم مگر می‌شود رشته بزنند ولی کار نباشد؟  آدم‌هایی تربیت کنیم که به درد جامعه بخورند. ۵ تا مهارت را باید در هر رشته‌ای به فراگیران منتقل کنیم. قدم عمل آموختن کار گروهی و بعد حل مسئله است.

پزشکیان همچنین گفت: دنبال این هستیم که یک گروه از دانشمندان ابزار مدیریتی برای ارزیابی افراد دست ما بدهند. هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که چندین راه حل علمی نداشته باشد. اینکه از فلان حزب و جناح است و آقا یا خانم است ربطی در ارزیابی نباید داشته باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر اصلاحاتی سه اصل دارد؛ چه‌کسی مسئول است. چگونه باید عمل بکند و چگونه باید پاسخگو باشد، بیان داشت: از وزیر علوم می خواهم که قرارداد همه اساتیدی که تا کنون اخراج شده‌اند یا لغو قرارداد شده‌اند را بازنگری کنید؛ دانشجویان را برگردانید.

وی با بیان اینکه دانشجو اعتراض می کند من هم باید جوابش را بدهم یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه می کند که هدایتش می کنم، اظهارکرد: دانشجو نمی تواند آدم بدی باشد دانشجو کسی است که فردای مملکت ماست و باید بتواند سؤال کند.

پزشکیان گفت: همان بحثی که رهبر معظم انقلاب می‌گویند کرسی آزاداندیشی بگذارید، یعنی من بتوانم آزادانه حرفم را بزنم و اگر منطق داری، جوابم را بده؛ اگر منطق نداری، منطق مرا بپذیر.

رئیس جمهور همچنین ادامه داد: اینها مسائل روشن علمی است که بر اساس شواهد نتیجه می گیریم؛ دانشجو را می شود هدایت کرد می شود توجیه کرد اگر حق با اوست من باید خودم را اصلاح کنم نه اینکه او را بزنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر