صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۷ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
یادداشت؛

دانش آموختگان زنجیره صنعت فرش ایرانی در مسیر دانش‌بنیانی شدن

با توجه به نیاز و رقابت در بازار جهانی، نقش دانش‌بنیان‌ها در بهبود وضعیت صنعت فرش بسیار حائز اهمیت است. به طوری که در بسیاری از زنجیره‌های صنعت فرش می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به منظور بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری، تامین مواد اولیه با مشارکت و حضور دانش‌آموختگان حوزه فرش استفاده کرد.
کد خبر : 929976

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایران در حال حاضر با انبوهی از دانش‌آموختگان حوزه فرش مواجه است که به دلیل وضعیت کنونی بازار فرش دستباف ایران جذب کارخانه‌های فرش ماشینی می‌شود.

دانش‌بنیان‌ها می‌توانند نقش موثری برای نزدیکی این صنعت به تجارت روز دنیا داشته باشند. البته فرش و صنایع دستی حوزه‌ای بسیار سنتی است و نگاه فعالان این حوزه به فناوری‌های روز نگاه دوری است و به نظر می‌رسد دانش‌بنیان‌ها می‌توانند نقش موثری برای نزدیکی این صنعت به تجارت روز دنیا داشته باشند.

شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه صنعت فرش به تعداد انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسد و برای اینکه جایگاه فرش ایرانی به جایگاه سال‌های قبلی برسد نیازمند حضور دانش‌بنیان‌ها در این حوزه است.

این موضوع بسیار مهم است که در کدام بخش از این زنجیره از دانش‌بنیان‌ها استفاه شود به طور مثال استفاده از فناوری در بافت به اصالت فرش آسیب می‌زند، اما در برخی از حلقه‌ها مانند تامین مواد اولیه و عرضه فرش دستباف و صنایع دستی حضور دانش‌بنیان‌ها کمک مهمی به این صنعت خواهد بود.

با توجه به نیاز و رقابت در بازار جهانی، نقش دانش‌بنیان‌ها در بهبود وضعیت صنعت فرش بسیار حائز اهمیت است. به طوری که در بسیاری از زنجیره‌های صنعت فرش می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به منظور بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری، تامین و بهبود مواد اولیه  با استفاده از دانش‌آموختگان حوزه فرش استفاده کرد.

علاوه بر تامین نیاز بازار مصرف محصولات، در بخش تامین مواد اولیه صنعت فرش، دانش‌بنیا‌ن‌ها از قسمت پشم‌چینی تا رنگرزی می‌توانند کمک مهمی به فرآیند‌های تولید داشته باشند. همچنین دانش‌بنیان‌ها می‌توانند کمک موثری به بحث عرضه تولیدات در بازار‌های جهانی داشته باشند و ما را به فضای تجارت جهانی فرش نزدیک کنند.

تعداد دانش‌بنیان‌ها در این صنعت در حال حاضر مناسب نیست و بسیار کم است. تلاش می‌شود دانش‌آموختگان حوزه فرش با همکاری دانشگاه‌ها جهت توسعه مشارکت و حضور بیشتر دانش بنیان‌ها در صنعت فرش دستباف برنامه ریزی شود تا شرکت‌های بیشتری در این زمینه تشویق به کار شوند.


مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی ایران

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت فرش
ارسال نظر